Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

    Hej!

    Jag har nyligen köpt ny bil i form av en BMW 120 av modell 2019 men uttagen 2018. Den förra bilen behövde bytas rätt så akut så man fick kompromissa lite angående när det gällde utrustning osv.

    M-sport Shadow och adaptiv farthållare var viktigt men tycker det är trevligt med en bra stereo med. de 2 förstnämnda är uppfyllda men stereon är dessvärre standard.

    Efter lite övervägande tänkte jag dock att man kanske skulle ge sig in på att montera lite eftermarknads grejer i istället dock

    Musiken som kommer spelas är indierock, House, Hardstyle ibland och en del svensk pop. En mix mellan SQ och SPL vet jag inte om man ska kalla det men bra ljud med hyfsade resurser

    Såhär ser systemet ut idag:



    Lågnivå

    HU:n driver högtalarna och för att kompensera dålig hårdvara så är tydligen signalen manipulerad (EQ:ad?). Vad jag kunnat se så verkar det gå att koda om enheten till "HiFi" så att utsignalen istället blir balanserad lågnivå, Någon som provat detta? Det borde isåfall funka att koppla in en sån här adapter

    Ett alternativ skulle kunna vara en DSP istället men verkar som signalen till de bakre kanalerna är kapad helt under 70hz vilket en DSP inte kan avhjälpa.

    Front/bakre Högtalare

    Kikat lite på en engelsk sida som gör ombygnader för BMW och de har valt att använda Focal ES100K istället för Focals BMW anpassade kit pga. bättre ljudkvalitet tydligen. Efter lite letande hittade jag detta på eBay som inkluderar adapterkit för BMW:s lösning med 3 hål istället för 4.

    Har ju dock kollat på detta forum lite med nu och ljudbyggaren använder Gladen till just BMW, Några erfarenheter om dessa? Är det mer tycke och smak egentligen?

    Då det enbart är Harman Kardon systemet som har diskanter så kommer man troligtvis behöva köpa nya "plastbitar" för a-stolparna.

    Min plan till en början är att bara uppgradera fronthögtalarna men kanske man borde uppgradera bakre med?

    Vid byte av högtalare är tanken att även dämpa med någon vettig dämpningsmatta då detta ska göra en väldig skillnad. Skulle det kunna vara ide att ta isär bakre dörrarna för att även där sätta in dämpning även om man inte byter högtalare?

    Bas

    Det sitter just nu 1st 6" element under varje framsäte som drivs på samma kanal som frontarna och dessa verkar ju gå att uppgradera med Gladen One 201.

    Skulle man ha mer att vinna på att istället gå på en annan bas typ JL 10W6v3-D4 el. 8W7AE-3 monterad i bagage utrymmet istället?

    Slutsteg

    Jag har kollat lite på JL XD400/4v2 då denna verkar kunna köra vad som kallas "Differential Balanced Inputs". Har jag förstått det hela rätt så mäts späningen mellan 2 spänningar som båda kommer från källan istället för en som mäts mot jord.

    Borde man köra på 5-kanaligt istället eller komplettera med ett monosteg för Basarna?


    Det kanske blev inte lite rörig trådstad men överlag så mottages alla tips och tricks, Varit inne lite i hifi-djungeln för hemma anläggningar och i en bil känns det som det adderas en hel del till variabler

    Edit: kanske hamnade i fel del, vet inte om det passar bättre under projekt eller allmänt

  • #2
    Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

    Verkar ju ej finnas någon färdig modellanpassad 3 vägs kitt till den bilen. Hewi på forumet använde 4'' kitt och ett 6.5'' rör under handsfacket på en liknande bil!

    Dayton Audio LW150-4 (annat Dayton 6-6.5'' bas, beror på hur djup orginallådan är)
    Dayton Audio PS95-8
    Dayton Audio AMT Mini-8
    ESX QE80.6DSP
    Lättare att köra 6.5'' basarna i stereo!
    Osäker om det går att få i dayton 3.5'' men det bör ju Nonne veta

    Nonne här på forumet bör ju veta om det finns något modellanpassat till din bil.

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

      Har en F20 LCI (2017) där jag ska uppgradera från HiFi-systemet till bättre.
      Har liggande som jag inte satt in är.
      Focal IFBMW-S. Köpt Alpine dörrstolpar för att få upp diskanterna.
      Gladen one 201 extreme bmw basar (så kommer köra 8´under stolarna)
      Scrolla ner i denna tråden så ser du bra bilder på lådorna under stolarna.
      https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...d.php?t=997859

      Har en Technic PnP add-a-sub harness som jag modiferat så jag kan plocka bort centerkanalen och ta högnivå från dörrar & sub och sen skicka signal från slutsteg fram i org.kabalarna. Blir då mycket lätt att återställa då inga kablar blivit klippta.

      Sitter nu och tittar runt på steg men inte bestämt mig. Eftersom jag kör på högnivå behöver jag inte vara begränsad till steg med balanserade ingångar.

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

        Originally posted by JohanLG9 View Post
        Har en F20 LCI (2017) där jag ska uppgradera från HiFi-systemet till bättre.
        Har liggande som jag inte satt in är.
        Focal IFBMW-S. Köpt Alpine dörrstolpar för att få upp diskanterna.
        Gladen one 201 extreme bmw basar (så kommer köra 8´under stolarna)
        Scrolla ner i denna tråden så ser du bra bilder på lådorna under stolarna.
        https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...d.php?t=997859

        Tack För svar både Johan och ville!

        Har en Technic PnP add-a-sub harness som jag modiferat så jag kan plocka bort centerkanalen och ta högnivå från dörrar & sub och sen skicka signal från slutsteg fram i org.kabalarna. Blir då mycket lätt att återställa då inga kablar blivit klippta.

        Sitter nu och tittar runt på steg men inte bestämt mig. Eftersom jag kör på högnivå behöver jag inte vara begränsad till steg med balanserade ingångar.
        Ja Focal verkar ju ha en anpassad variant med så står lite i valet och kvalet ifall man ska köra det eller ES100k med adapter platta. Kör du uppgradering på frontarna enbart eller kommer du även byta ut de i bakre dörrarna?


        Jag har inte fått bilen än så inte kunnat kika hur allt kablage ser ut men då det inte är Hi-Fi och högtalarna drivs av HU:n misstänker jag att det inte kommer gå något kablage till bagaget där slutsteget på Hi-Fi sitter

        Dock verkar ju den sidan (TechnicPnp) ha vettigt kablage för mitt system med men det blir ju att koda om HU:n samt skaffa ett slutsteg som kan ta balanserade ingångar.

        En HLA-Sum kan ju omvandla Balanserat till "vanlig" lågnivå verkar det som men då är det 1,2k till i budgeten som förvisso inte är satt än ^^

        Har du några tankar hur du kommer göra med kanaler? 6-kanals steg där Sub, Front och rear ligger individuellt eller 4-kanal?

        ska kolla in Gladen subbarna lite mer, Känns som ett bra första steg innan eventuell sub i bagaget.

        Ska kika lite dom där Dayton högtalarna med
        Last edited by ConanTheBavarian; March 24, 2019, 23:16.

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

          Originally posted by ConanTheBavarian View Post
          Ja Focal verkar ju ha en anpassad variant med så står lite i valet och kvalet ifall man ska köra det eller ES100k med adapter platta. Kör du uppgradering på frontarna enbart eller kommer du även byta ut de i bakre dörrarna?


          Jag har inte fått bilen än så inte kunnat kika hur allt kablage ser ut men då det inte är Hi-Fi och högtalarna drivs av HU:n misstänker jag att det inte kommer gå något kablage till bagaget där slutsteget på Hi-Fi sitter

          Dock verkar ju den sidan (TechnicPnp) ha vettigt kablage för mitt system med men det blir ju att koda om HU:n samt skaffa ett slutsteg som kan ta balanserade ingångar.

          En HLA-Sum kan ju omvandla Balanserat till "vanlig" lågnivå verkar det som men då är det 1,2k till i budgeten som förvisso inte är satt än ^^

          Har du några tankar hur du kommer göra med kanaler? 6-kanals steg där Sub, Front och rear ligger individuellt eller 4-kanal?

          ska kolla in Gladen subbarna lite mer, Känns som ett bra första steg innan eventuell sub i bagaget.
          Kör du uppgradering på frontarna enbart eller kommer du även byta ut de i bakre dörrarna?
          Kommer bara uppgradera i dörrarna och låta org.steget köra högtalarna bak. Så har barnen lite ljud också.


          Har du några tankar hur du kommer göra med kanaler? 6-kanals steg där Sub, Front och rear ligger individuellt eller 4-kanal?

          Kommer köra fyrakanals med 2 kanaler till fram system och 2 kanaler till subbarna under stolarna. Iom att dom spelar så högt har jag läst att man bör köra dessa i stereo. Alt. om jag hittar en serie med små steg så jag kan ha två. Vill helst ha mer kräm till basarna men svårt med 4 kanaler och stereo.

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

            Låter ju vettigt i ditt fall att köra på orginal steg för bakre högtalare, Vet ju inte hur detta blir på basstereon utan externt slutsteg men ska nog försöka luska i det.

            med en Mosconi D2 80.6 DSP Känns det ju som man skulle komma rätt långt i mitt fall. Basarna får 110w var i 2 ohm och resterande 80w (RMS 75w för Es100k). Då får man en DSP med på köpet dessutom.

            Försökt hitta spec för orginalhögtalarna men det är ju rätt duktigt hopp från 15w till 80w när det gäller effekt. Kanske räcker att man tweakar högpass filter i DSP:n isåfall.

            Högtalare + Slutsteg är ca17000 + kablage så det blir ju en relativ saftig historia men åh andra sidan kanske det kan vara värt det om det blir bra i slutändan

            Comment


            • #7
              Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

              Absolut enklast att göra om du vill hålla budgeten nere är att ta högnivå från basarna () under stolarna. Denna signal ska vara ofiltrerad. Sedan kan du köra med steg som tar högnivå in, en omvandlare eller alternativt en DSP. Själv skulle jag rekommendera en DSP eller steg med inbyggd DSP (t.ex. Mosconi D2 80.6 DSP som du själv nämnt redan).

              En DSP gör underverk i dessa bilar. Med midbas under stolen så behöver du möjligheterna som en DSP ger för att få ordning på ljudet, och det går faktiskt att få det riktigt bra (från en som vunnit SM i Skilled OEM med midbasarna under stolarna).

              Gör det inte krångligare än det är. Visst, det går att koda om, men den balanserade lågnivån är lurig, speciellt om man vill använda autosense för påslag av enheter och dylikt. Jag provade med ett Technic PnP harness i min kärra (med Hi-Fi) men fick aldrig ordning på det. Jag tog högnivå efter slutsteget istället.

              Lycka till!
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #8
                Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                Originally posted by carlr View Post
                Absolut enklast att göra om du vill hålla budgeten nere är att ta högnivå från basarna () under stolarna. Denna signal ska vara ofiltrerad. Sedan kan du köra med steg som tar högnivå in, en omvandlare eller alternativt en DSP. Själv skulle jag rekommendera en DSP eller steg med inbyggd DSP (t.ex. Mosconi D2 80.6 DSP som du själv nämnt redan).

                En DSP gör underverk i dessa bilar. Med midbas under stolen så behöver du möjligheterna som en DSP ger för att få ordning på ljudet, och det går faktiskt att få det riktigt bra (från en som vunnit SM i Skilled OEM med midbasarna under stolarna).

                Gör det inte krångligare än det är. Visst, det går att koda om, men den balanserade lågnivån är lurig, speciellt om man vill använda autosense för påslag av enheter och dylikt. Jag provade med ett Technic PnP harness i min kärra (med Hi-Fi) men fick aldrig ordning på det. Jag tog högnivå efter slutsteget istället.

                Lycka till!
                Tack för ett utförligt svar!

                Jag pratade med Tonny lite häromdagen och han var av samma åsikt som dig och sa väl mer eller mindre att den där hypen som råder på sina ställen om att signalen är EQ:ad så att det inte går att köra vettigt med Högnivån inte är helt befogad

                Lutar åt platina paketetet med Gladen 201 + Mosconi 100.4 DSP. Det kitet blir billigare än en kombination med Focal K2 dessutom (de på ebay som var länkade längre upp var tydligen bara fästen utan högtalare när man läste det finstilta ).

                Hämtade bilen igår så ska försöka få tummen ur och kontakta Tonny igen så man får med allt som behövs i en beställning, glömde fråga ifall det ingick dämpning bland annat i paketet. Tänker mig att det är lika bra att man lägger in det ifall man ändå öppnar panelerna samt att jag troligtvis kommer behöver köpa kofot i plast (oklart om det är rätt namn) så man inte förstör hela inredningen

                Måste säga att jag är sjukt imponerad av ditt bygge i din 4-serie med förresten, Mitt hobby bygge blir ju långt ifrån den kalibern men bra att ha inspiration i varje fall och jag misstänker att BMW ändå måste ha en del likheter mellan sina modellserier. Nu kanske en SubBas i bagaget blir överflödigt på en 1-serie men annars tyckte jag det skulle vara kul att prova på något liknande det du gjorde på din med glasfibern vid hjulhuset, Såg riktigt bra och diskret ut

                Lite osäker på placering av ett extra slutsteg i det fallet dock då det inte verkar vara riktigt lika frikostigt med utrymme i baljan som i F36 men tänkte det får bli ett senare problem ifall man inte skulle vara nöjd efter uppgradering av frontsystem + slutsteg

                Comment


                • #9
                  Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                  Originally posted by carlr View Post
                  Absolut enklast att göra om du vill hålla budgeten nere är att ta högnivå från basarna () under stolarna. Denna signal ska vara ofiltrerad. Sedan kan du köra med steg som tar högnivå in, en omvandlare eller alternativt en DSP. Själv skulle jag rekommendera en DSP eller steg med inbyggd DSP (t.ex. Mosconi D2 80.6 DSP som du själv nämnt redan).

                  En DSP gör underverk i dessa bilar. Med midbas under stolen så behöver du möjligheterna som en DSP ger för att få ordning på ljudet, och det går faktiskt att få det riktigt bra (från en som vunnit SM i Skilled OEM med midbasarna under stolarna).

                  Gör det inte krångligare än det är. Visst, det går att koda om, men den balanserade lågnivån är lurig, speciellt om man vill använda autosense för påslag av enheter och dylikt. Jag provade med ett Technic PnP harness i min kärra (med Hi-Fi) men fick aldrig ordning på det. Jag tog högnivå efter slutsteget istället.

                  Lycka till!
                  Jag kommer antagligen också köra på högnivå och just därför jag har en Technic kabelstam att klippa sönder för att få högnivåsignalen och sen skicka vidare den förstärkta signalen genom den till originalsladdarna. Kör just nu med ett tvåkanalssteg på orginialbasarna bara för att se att alla kablar funkar.
                  Nu har jag HiFi så signalerna ska vara icke-EQ:ade vad jag förstått.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                    Originally posted by ConanTheBavarian View Post
                    Tack för ett utförligt svar!

                    Jag pratade med Tonny lite häromdagen och han var av samma åsikt som dig och sa väl mer eller mindre att den där hypen som råder på sina ställen om att signalen är EQ:ad så att det inte går att köra vettigt med Högnivån inte är helt befogad

                    Lutar åt platina paketetet med Gladen 201 + Mosconi 100.4 DSP. Det kitet blir billigare än en kombination med Focal K2 dessutom (de på ebay som var länkade längre upp var tydligen bara fästen utan högtalare när man läste det finstilta ).

                    Hämtade bilen igår så ska försöka få tummen ur och kontakta Tonny igen så man får med allt som behövs i en beställning, glömde fråga ifall det ingick dämpning bland annat i paketet. Tänker mig att det är lika bra att man lägger in det ifall man ändå öppnar panelerna samt att jag troligtvis kommer behöver köpa kofot i plast (oklart om det är rätt namn) så man inte förstör hela inredningen

                    Måste säga att jag är sjukt imponerad av ditt bygge i din 4-serie med förresten, Mitt hobby bygge blir ju långt ifrån den kalibern men bra att ha inspiration i varje fall och jag misstänker att BMW ändå måste ha en del likheter mellan sina modellserier. Nu kanske en SubBas i bagaget blir överflödigt på en 1-serie men annars tyckte jag det skulle vara kul att prova på något liknande det du gjorde på din med glasfibern vid hjulhuset, Såg riktigt bra och diskret ut

                    Lite osäker på placering av ett extra slutsteg i det fallet dock då det inte verkar vara riktigt lika frikostigt med utrymme i baljan som i F36 men tänkte det får bli ett senare problem ifall man inte skulle vara nöjd efter uppgradering av frontsystem + slutsteg
                    Jag är osäker på hur mycket utrymme du har i 120:n, men Mosconi-steget är ju inte speciellt stort. Jag tror du kan bygga in steget på ena sidan bak och sedan plasta en sub (om du vill senare) på andra sidan och på så sätt inte inkräkta för mycket på utrymmet i bagaget. Oavsett så går det som sagt att få dessa bilarna att låta riktigt bra. Kolla med Tonny, han har koll på BMW. Om du behöver hjälp eller har frågor, säg bara till.
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                    Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                      Originally posted by ConanTheBavarian View Post
                      Tack för ett utförligt svar!

                      Jag pratade med Tonny lite häromdagen och han var av samma åsikt som dig och sa väl mer eller mindre att den där hypen som råder på sina ställen om att signalen är EQ:ad så att det inte går att köra vettigt med Högnivån inte är helt befogad

                      Lutar åt platina paketetet med Gladen 201 + Mosconi 100.4 DSP. Det kitet blir billigare än en kombination med Focal K2 dessutom (de på ebay som var länkade längre upp var tydligen bara fästen utan högtalare när man läste det finstilta ).

                      Hämtade bilen igår så ska försöka få tummen ur och kontakta Tonny igen så man får med allt som behövs i en beställning, glömde fråga ifall det ingick dämpning bland annat i paketet. Tänker mig att det är lika bra att man lägger in det ifall man ändå öppnar panelerna samt att jag troligtvis kommer behöver köpa kofot i plast (oklart om det är rätt namn) så man inte förstör hela inredningen

                      Måste säga att jag är sjukt imponerad av ditt bygge i din 4-serie med förresten, Mitt hobby bygge blir ju långt ifrån den kalibern men bra att ha inspiration i varje fall och jag misstänker att BMW ändå måste ha en del likheter mellan sina modellserier. Nu kanske en SubBas i bagaget blir överflödigt på en 1-serie men annars tyckte jag det skulle vara kul att prova på något liknande det du gjorde på din med glasfibern vid hjulhuset, Såg riktigt bra och diskret ut

                      Lite osäker på placering av ett extra slutsteg i det fallet dock då det inte verkar vara riktigt lika frikostigt med utrymme i baljan som i F36 men tänkte det får bli ett senare problem ifall man inte skulle vara nöjd efter uppgradering av frontsystem + slutsteg
                      Finns färdiga lådor för 1-serien att köpa om du inte vill bygga själv.



                      Comment


                      • #12
                        Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                        Grabbar, varför går ni över ån efter PnP-kablage när dom finns i skåne

                        Skämt å sido, Gladen har PnP kablage till HiFi-systemen med eller utan ASD.

                        Finns även PnP-kablage för att koppla förbi ASD.
                        ASD-kablaget kostar $55 = 546kr i svenska (Forex) plus frakt och lite andra avgifter från USA.

                        Vi tar 495kr och bara någon dag till leverans beroende på vart i Sverige du bor.

                        Bifogar priserna på några av Gladens PnP kablage
                        Attached Files
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                          Originally posted by JohanLG9 View Post
                          Finns färdiga lådor för 1-serien att köpa om du inte vill bygga själv.

                          Den lådan har jag på lager, Gladen RS-X 10 funkar finfint i den volymen
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                            Originally posted by carlr View Post
                            Absolut enklast att göra om du vill hålla budgeten nere är att ta högnivå från basarna () under stolarna. Denna signal ska vara ofiltrerad. Sedan kan du köra med steg som tar högnivå in, en omvandlare eller alternativt en DSP. Själv skulle jag rekommendera en DSP eller steg med inbyggd DSP (t.ex. Mosconi D2 80.6 DSP som du själv nämnt redan).

                            En DSP gör underverk i dessa bilar. Med midbas under stolen så behöver du möjligheterna som en DSP ger för att få ordning på ljudet, och det går faktiskt att få det riktigt bra (från en som vunnit SM i Skilled OEM med midbasarna under stolarna).

                            Gör det inte krångligare än det är. Visst, det går att koda om, men den balanserade lågnivån är lurig, speciellt om man vill använda autosense för påslag av enheter och dylikt. Jag provade med ett Technic PnP harness i min kärra (med Hi-Fi) men fick aldrig ordning på det. Jag tog högnivå efter slutsteget istället.

                            Lycka till!
                            Originally posted by JohanLG9 View Post
                            Jag kommer antagligen också köra på högnivå och just därför jag har en Technic kabelstam att klippa sönder för att få högnivåsignalen och sen skicka vidare den förstärkta signalen genom den till originalsladdarna. Kör just nu med ett tvåkanalssteg på orginialbasarna bara för att se att alla kablar funkar.
                            Nu har jag HiFi så signalerna ska vara icke-EQ:ade vad jag förstått.
                            @carlr Vet du om högnivåerna från HiFi-slutsteget är filtrerade eller? Tänkte om det räcker att jacka in sig på signalen för basarna under sätet och sen använda den till hela framsystemet? Blir mycket mindre jobb. Vet att standardsystem kör hela signalen då bas/framsystem delar effekten men frågan är om HiFi-slutsteget kör hög/låg frekvensdelning mellan dörrar och basar, misstänker det då dom har separata kablar?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                              Tjena!

                              Det räcker med att jacka in på kablarna som går från steget till basarna, det är fullrange vad jag vet. I min kärra tappade jag signal både från basarna och front och lät DSP'n summera bara för att vara på den säkra sidan.
                              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                              Team Ljudbyggaren
                              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                              3:e Plats Master OEM - SM 2018
                              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                              Comment

                              Working...
                              X