Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag Alpine Type-R 12"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag Alpine Type-R 12"

    är det någon kunnig här på forumet inom alpine?

    sitter med 2st alpine type-r 12or av nya serien, kört dem i en 50l sluten låda, vilket jag tycker låter väldigt bra, funderar dock på att testa porta dem.

    men finner olika svar på vad för lådvolym jag bör använda, någon som har förslag?

  • #2
    Re: lådförslag alpine type r 12"

    Här har du en manual.
    http://www.manualnguide.com/dl/13370/

    Vad jag kan se finns det bara en lådvolym till portad låda så den borde fungera aldeles utmärkt.

    Dock kommer lådan bli dubbelt så stor ifall du vill köra portad. bägge basarna vill ha ca 48liter var.


    Jag har en type X 12" och kör den i sluten låda på ca 29Liter. Har planer på att minska lådan då den just nu spelat lite för mycket djupbas.
    Fördelen med sluten är somsagt att du spar mycket utrymme.

    Comment


    • #3
      Re: lådförslag alpine type r 12"

      Originally posted by MartinFyhr View Post
      Här har du en manual.
      http://www.manualnguide.com/dl/13370/

      Vad jag kan se finns det bara en lådvolym till portad låda så den borde fungera aldeles utmärkt.

      Dock kommer lådan bli dubbelt så stor ifall du vill köra portad. bägge basarna vill ha ca 48liter var.
      Minska med ca 7 liter så blir det mumma!

      Originally posted by MartinFyhr View Post
      Jag har en type X 12" och kör den i sluten låda på ca 29Liter. Har planer på att minska lådan då den just nu spelat lite för mycket djupbas.
      Fördelen med sluten är somsagt att du spar mycket utrymme.
      25 liter är MAX enligt mitt tycke!

      Labbat satan med nämnda basar, mina förslag är rent välljud!

      Får tillägga att jag labbat i min Bora!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: lådförslag alpine type r 12"

        Toppen Nonne då blir det att minska några liter Har tyckt den inte riktigt hänger med när det inte gäller djupbas. När du säger 25L max antar jag att jag ska sikta på runt 24Liter.

        Comment


        • #5
          Re: lådförslag alpine type r 12"

          Originally posted by MartinFyhr View Post
          Toppen Nonne då blir det att minska några liter Har tyckt den inte riktigt hänger med när det inte gäller djupbas. När du säger 25L max antar jag att jag ska sikta på runt 24Liter.
          Min låda var 25,14 liter brutto, alltså låda utan bas invändigt mått!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

            Lånar tråden lite.

            Har en type R 12" av senaste modellen i en 28 liters sluten glasfiberlåda med dämpning i. Jag tycker den låter förjäkligt när jag spelar elektronisk musik med mycket djupbas, den dånar mest istället för att dunka. Mina råd som jag fått så behöver jag en större låda men efter att läst den här tråden börjar jag fundera på om de är tvärtom. Steget är ett Pdx 1.1000 kopplat i 4 ohm.
            Last edited by MrLinkan2; March 22, 2019, 12:32.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

              Alpine rekommenderar 25,5 liter slutet, du har 10% mer i lådvolym.
              Dessutom har du adderat kanske uppemot 15% extra volym om du har full låda med dämpning.

              När vi kommer till själva lådkonstruktionen så är det kanske egenresonanser i din gjutna låda.

              Jag personligen skulle aldrig gjuta en låda om jag var ute efter bästa ljud, lådorna måste vara grymt tjocka samt dämpade med någon typ av material.
              Tänkvärt är att om man adderar butyl eller liknande så flyttar man resonansen uppåt i frekvens.

              Jag hade börjat med att ta ut materialet i lådan, blandat i sand eller liknande i 1-1,5 liter Polyester och fördelat i lådan.
              Lyssnat av och sett om du fått en förändring.
              Efter det hade jag dämpat invändigt med Gladen Aero Multi.
              Då dämpar du både vibrationer och luftburet ljud inuti lådan.

              Just Multin har visat sig fungera bra på komposit, Aero Multi används frekvent av Koenigsegg.
              Är det någon som har komposit i sin bil så är det Koenigsegg, duger Gladen Aero Multi i deras bilar bör den även passa oss andra dödliga
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

                Tackar för svar

                Ja de låter ju som att skaffa en större låda låter uteslutet. Jag tror att den är riktigt stum faktiskt för den är riktigt tung och stadig. Alternativt då skulle man hitta en bas som trivs i ca 30 liter, har du nåt förslag?

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

                  Originally posted by MrLinkan2 View Post
                  Tackar för svar

                  Ja de låter ju som att skaffa en större låda låter uteslutet. Jag tror att den är riktigt stum faktiskt för den är riktigt tung och stadig. Alternativt då skulle man hitta en bas som trivs i ca 30 liter, har du nåt förslag?
                  Jag vill tipsa om en annons på Blocket: SQ, High End (Audison, Morel) https://www.blocket.se/vi/84249150.htm

                  Fin morel 12a här 👍

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

                    Originally posted by MrLinkan2 View Post
                    Tackar för svar

                    Ja de låter ju som att skaffa en större låda låter uteslutet. Jag tror att den är riktigt stum faktiskt för den är riktigt tung och stadig. Alternativt då skulle man hitta en bas som trivs i ca 30 liter, har du nåt förslag?
                    Kollar man på Gladens basar är det RS-X och SQX som man kan jämföra med i Type-R klassen.

                    RS-X är egentligen en SQX, man har byggt om lite småsaker som gör att den trivs i något mindre lådor.
                    Man har även tagit bort den polerade ändan av magneten för att komma ner i pris.

                    Ljudmässigt skulle jag säga att skillnaden ligger mest i slutna lådor, jag föredrar RS-X då den är lite torrare i ljudet.
                    Jag gillar när det är sådär tajt och basen inte bara står och mullrar.

                    Ditt Alpine steg borde faktiskt ha ork att hålla koll på konen, har man ett kvalitetssteg låter de flesta basar bra om dom får arbeta med rätt förutsättning.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

                      Ja jag bestämde mig för att kontrollera hur många liter lådan faktiskt är innan jag började ändra volym, visa sig att lådan bara är på 18 liter. Beskrivningen i annonsen stämde inte så jag får väl göra den större istället

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag Alpine Type-R 12"

                        Originally posted by MrLinkan2 View Post
                        Ja jag bestämde mig för att kontrollera hur många liter lådan faktiskt är innan jag började ändra volym, visa sig att lådan bara är på 18 liter. Beskrivningen i annonsen stämde inte så jag får väl göra den större istället
                        Helix K 12W är en bas som vill ha 18 liter netto... Går det att köra basen felvänd?

                        Comment

                        Working...
                        X