Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

    Originally posted by BI(L)LJUD View Post
    Skickar 4 steg nu.

    Med DHL XL låda för privat person, går detta så är det ju ganska billigt o skicka steg dit. DHL Express är ju ungefär dubbelt så dyrt o "då vete f*n om det är värt det"

    Är ju rädd att Brexit ställer till det o försöker få iväg mina steg i veckan som kommer.


    Vad tror du om DHL för privatperson, funkar det tror du ?
    You can try here:
    https://billigtpaket.se/?gclid=EAIaI...SAAEgLcFPD_BwE

    I have use it several times, and it works pretty good.
    Prices are little lower than directly via DHL or UPS for private person.

    Comment


    • #17
      Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

      Originally posted by Fluff View Post
      Har du fått några kul förslag av Gordon? Nyfiken....
      Fluff
      Ett förslag fick jag efter mina steg blev "färdiga" hos Gordon och det
      var att jag ska använda mig av säkringar på högtalarkablarna

      (en på var + kabel (eller - ) trög
      Glassäkring.
      är lite besviken på detta, det kunde ju upplysts om innan jag skickat stegen.

      (Han har varit otroligt tillmötesgående i övrigt o all "kredd" till Gordon,
      skall ej glömma hur mycket tid han lagt på att svara på frågor)

      Och håller säkringarna så är det frid o fröjd...

      o sedan (kanske)
      skicka tillbaka de med extra kostnad för mig som följd, o med Brexit i åtanke...

      Hoppas ju att detta håller
      o upplysningar om varför det blivit så här, är knapphändiga.

      Skulle inte tveka o skicka fler steg,
      men vill gärna slippa glassäkringar, ingen jag har pratat med, hittills sagt att de måste ha detta på högtalarkablarna :-(
      Last edited by BI(L)LJUD; April 8, 2019, 17:30. Reason: Massa onödig info...

      Comment


      • #18
        Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

        Originally posted by BI(L)LJUD View Post
        Ett förslag fick jag efter mina steg blev "färdiga" hos Gordon och det
        var att jag ska använda mig av säkringar på högtalarkablarna

        (en på var + kabel (eller - ) trög
        Glassäkring.
        är lite besviken på detta, det kunde ju upplysts om innan jag skickat stegen.
        (Han har varit otroligt tillmötesgående i övrigt o all "kredd" till Gordon)

        skall ej glömma hur mycket tid han lagt på att svara på frågor.
        (Är lite dålig på engelska facktermer o även språket skall tilläggas)

        vet inte om det är så lyckat o köra det i ett halvår

        (som Gordon föreslagit, o håller säkringarna så är det frid o fröjd, men han hade problem med ett SS steg innan han skulle skicka tillbaka dem)

        o sedan (kanske)
        skicka tillbaka de med extra kostnad för mig som följd, då England kanske går ur EU.
        Tull, moms o annat ställer till det.

        Detta har kostat mig 10 tusen, hittills.
        (Förutom frakt o inköp av stegen)
        Så jag är lite besviken kan jag säga.

        Hoppas ju att detta håller
        o upplysningar om varför det blivit så här, är knapphändiga.

        Skulle inte tveka o skicka fler steg,
        men vill gärna slippa glassäkringar, ingen jag har pratat med, hittills sagt att de måste ha detta på högtalarkablarna :-(
        Hej, Har du fått hem stegen innan Brexit så skall du INTE behöva betala ett öre extra, då transaktionerna skett innan brexit som ju inte genomförts ännu, och inte kan hanteras retroaktivt. Gordon rekommenderar avsäkring av högtalarutgångarna på steg som han vet är dyra OCH har dåliga skyddskretsar inbyggt som inte är lätta att bättra på, så man inte bränner steget pga. högtalar/högtalarkabel kortis. Jag har säkrat av mitt extremt ovanliga Rockford Hafler steg MA4 på Gordons inrådan av ovanstående skäl : )

        Morgans DMX gick exempelvis hädan efter att ett element lagt av, med dyra konsekvenser....Och nu gillar Morgan också att säkra av högtalarutgångarna "utifall att" olyckan är framme.

        Med vänlig hälsning

        Fredde
        Last edited by Fluff; April 5, 2019, 20:16. Reason: added example
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment


        • #19
          Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

          Ok, Fredde.

          Jag tror jag kommer bli riktigt nöjd, vart ju lite konfunderad, då ingen jag pratat med, har säkringar...på kablarna...de har haft tur då😀

          Tack för svar, Fredde.
          Ha en trevlig helg!

          // TJ

          Comment


          • #20
            Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

            vad för storlek på säkringarna rekomenderas då?

            Comment


            • #21
              Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

              3.15 A. Trög, på Midbas
              1.1 A Trög, på Mellanregister
              0.5 A Trög, på Diskant

              Glassäkring, 5x20mm i tiopack,
              Kjell o Co kostar ca. 30Kr

              Säkringshållare (från Hjertmans)
              där du kan skruva dit vilken kabel du vill i princip,
              kommer jag att använda till diskanterna.
              36Kr/st, om jag inte minns fel.

              Denna varianten:
              https://bellaco.se/produkt/sakringsh...akring-5x20mm/

              beställde jag på nätet,
              9Kr/st...
              kommer de bara,
              så blir det nog sådana "över allt".

              [
              Last edited by BI(L)LJUD; April 13, 2019, 02:20.

              Comment


              • #22
                Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                Så ni menar på fullaste allvar att ni skickar steg för optimering, kanske byter till snordyra kablar och sen begränsar med en säkring och ytterligare 2 kopplingspunkter!?!?!

                Låter helt absurt
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                  Kan bara instämma med Nonne, Hur tänkte ni där ?
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • #24
                    Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                    Håller med att det är milt sagt, konstigt!

                    Det är precis detta jag ville ha åsikt om :-)

                    Jag är också jäkligt konfunderad varför Gordon gör på detta viset.

                    "Only need one fuse in line with the speaker, can be on either cable. The loss will be around 0,2dB, very small.
                    If the amp has no issues after 6 months then you could remove them"

                    vad säger Nonne, o andra om detta?
                    Last edited by BI(L)LJUD; April 7, 2019, 23:30. Reason: Ändrat

                    Comment


                    • #25
                      Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                      Originally posted by BI(L)LJUD View Post
                      Håller med att det är milt sagt, konstigt!

                      Det är precis detta jag ville ha åsikt om :-)

                      Jag är också jäkligt konfunderad varför Gordon gör på detta viset.

                      "Only need one fuse in line with the speaker, can be on either cable. The loss will be around 0,2dB, very small.
                      If the amp has no issues after 6 months then you could remove them"

                      vad säger Nonne, o andra om detta?
                      Nu är jag ingen reparatör med mångårig erfarenhet.
                      Jag får känslan av att produkten kan av någon anledning skicka ohälsosam signal till högtalarna vilken dom inte tål.
                      Känns som om man ligger på gränsen till vad som är möjligt att åstadkomma, eller att någon komponent är på upphällningen och inte finns att ersätta.

                      Som sagt, bara spekulation.

                      Men, svaret finns bara ett telefonsamtal bort ..... jag ringer
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Nu är jag ingen reparatör med mångårig erfarenhet.
                        Jag får känslan av att produkten kan av någon anledning skicka ohälsosam signal till högtalarna vilken dom inte tål.
                        Känns som om man ligger på gränsen till vad som är möjligt att åstadkomma, eller att någon komponent är på upphällningen och inte finns att ersätta.

                        Som sagt, bara spekulation.

                        Men, svaret finns bara ett telefonsamtal bort ..... jag ringer

                        Ja, stegen är ju gamla o renoverade, så visst allt kan hända.

                        Jag har ju ändå ett års garanti på uppgraderingen, så de ska användas flitigt hoppas jag, för o utröna om något ger upp ☺

                        Ställde frågan vidare till Gordon o han svarade så här:

                        "Whenever a product is disassembled there is a small chance that disturbing it will result in a fault at a later time, maybe 1 in 100.

                        That's why we offer a warranty, just in case something else fails inside the amp. The warranty doesn't cover the speakers that the amp is connected to.

                        The two extra connections and the fuse make a very small difference to the sound...."

                        "If all speakers are fused the insertion loss is typically 0.3dB, so you lose a miniscule amount of output however the balance between the drivers is around the same so the sound is essentially unchanged.

                        The other benefit with fuses is that if your DSP has a malfunction and puts out full range signal to the tweeters, the fuse will protect them. This happens from time to time if the memories are loaded incorrectly"

                        Tja jag håller ju med, där också, och är tacksam för ditt svar o fått en insikt i: varför, säkring... ☺

                        Kablar för stora summor har aldrig varit min grej, och att jag gång på gång, inte hör sådan skillnad,
                        att det är värt pengarna.

                        Kör/körde Qed hemma för några tusingar, på mitt Emotiva XPA-2, G3

                        o märkte ingen direkt skillnad när jag bytte till billiga Supra.

                        Men för någon vecka sedan så köpte jag nya
                        Emotiva XPA-2 DR
                        o där blev det "haksläpp" bara efter några få toner...

                        o har inte ens ids att byta för riktig A-B jämförelse...
                        behövs ej då skillnaden är så stor!
                        O jag blir verkligen förvånad om inte dessa steg ger samma upplevelse.

                        Jag tror mer på dessa steg då det blir identiska steg,
                        en på var sida :-)

                        Jag kör med Supras billigare kablar och varit väldigt nöjd, hittills.

                        Tackar för ditt svar, Nonne.

                        "Lite kuriosa" förresten så såg jag att du har sålt ett av mina PG steg, det såg jag på kartongen, o det var i början av 2000 nånting.

                        Ser fram emot o få lyssna på dina nyare grejer i bil, på Sweetspot, om det går bra?
                        Last edited by BI(L)LJUD; April 8, 2019, 15:22.

                        Comment


                        • #27
                          Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                          idag säkrar jag av alla högtalare jag har både hemma och i bilen.

                          Enligt säkra källor så säkrar man av diskanter med 0,5 amp,och fullregister och basar med 1,25amp.

                          Dock så har det i mitt fall varit slutsteg som gått sönder och likström har gått rakt ut till elementen och bränt talspolarna.

                          Comment


                          • #28
                            Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                            Vill bara tillägga att jag är extremt petig på ljud,men har inte lyckats höra någon försämring vid användande av säkringar.

                            Comment


                            • #29
                              Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                              Originally posted by Välljudsfantast View Post
                              Vill bara tillägga att jag är extremt petig på ljud,men har inte lyckats höra någon försämring vid användande av säkringar.
                              Tack för ditt svar.
                              Men räcker 1.25A till basar?
                              Jag ska ha säkringar på mina med!

                              Varför chansa?

                              Alla, med DSP o lite ovana, borde ju också använda sig av säkringar, enligt Gordon Taylor.

                              Säg mig vilka Säkringshållare du använder dig av?
                              Last edited by BI(L)LJUD; April 13, 2019, 02:12.

                              Comment


                              • #30
                                Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

                                Jag använder samma som någon tidigare skrev 5x20mm i hållare från kjell och company 10st för 29:90.Dom är bra med sin fjädrande konstruktion på hållaren.

                                Comment

                                Working...
                                X