Announcement

Collapse
No announcement yet.

Några funderingar om baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Några funderingar om baslåda

    Originally posted by Punti View Post
    Vart går gränsen för "korta" rör?

    Går väl att bygga större låda och därmed få kortare rör (dock inte allt för kort) runt halvmetern utanför lådan kan nog fungera, ska mäta lite på det när jag är i garaget!

    Då är ju bara frågan kvar vart jag finner så långa rör? Blekinge bilradios aeroportar är ju 30cm + trattarna..
    Svaret är att du finner inte så långa rör , 30 cm + en aeroport(8,5cm) i var ände blir ca 47 cm totalt....

    Du får helt enkelt skarva rören , plasta ihop dem (plastsvetsa) om du vill ha rör som är längre

    Mvh Niklas

    Comment


    • #17
      Re: Några funderingar om baslåda

      De flesta brukar ju kompensera för det, och om de nu gjort det så borde väl verkningsgraden bli sämre?

      Min gissning är att de har någon kines vid mätmaskinen som inte riktigt vet hur han skall köra den...

      Originally posted by Tommy View Post
      Ja vikten på konan Mms bör inte ändra sig...
      Men BL faktorn ändrar sig beroende på om det är kopplat i serie eller parallellt.

      I serie så får man mata in 4x spänningen för att komma upp till en Ampere, därav högre effekt som ger ett högre moment.

      Normen BL avser "tessla meter" per amperé, vilket blir lite rörigt när man ska jämföra BL-faktorn på högtalare med olika impedanser...

      1ohm = 1 watt (inmatat för angivet BL värde)
      2ohm = 2 watt
      4ohm = 4 watt
      8ohm = 8 watt

      // Tommy
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Några funderingar om baslåda

        Kollar man på lite olika ställen där man har angett parametrarna vid serie- respektive parallellkoppling av spolarna så kan det stå alla möjliga saker. Ibland ändras tex Vas väldigt mycket mellan de olika kopplingarna, det ska väl (liksom Mms) inte heller bli någon större skillnad tycker jag.

        Är dock inte så insatt i de där sakerna.

        Comment


        • #19
          Re: Några funderingar om baslåda

          Robsarve du sa att denna basen ville ha långa portar. Om jag kör på lådan jag har nu som ligger på 50l och sätter dit en 6" basport så lär den bli rätt så lång den med? Eller är det ett dåligt alternativ?
          För mycket är lagom

          Comment


          • #20
            Re: Några funderingar om baslåda

            Originally posted by nosfaratu View Post
            Svaret är att du finner inte så långa rör , 30 cm + en aeroport(8,5cm) i var ände blir ca 47 cm totalt....

            Du får helt enkelt skarva rören , plasta ihop dem (plastsvetsa) om du vill ha rör som är längre

            Mvh Niklas
            Blir det inte tot 38.5cm? Man skall väl bara räkna med ena konans djup har jag för mig.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #21
              Re: Några funderingar om baslåda

              Bägge konorna räknas.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #22
                Re: Några funderingar om baslåda

                Originally posted by Hewi View Post
                Blir det inte tot 38.5cm? Man skall väl bara räkna med ena konans djup har jag för mig.
                Bägge räknas , sen det där med att man ska ta bort 4 cm totalt( 2 cm per aeroände på röret ) det stämmer nada , inte för mig iaf.

                När jag räknar mina lådor i Winisd så kompenserar programmet för det och det stämmer bra.

                Comment


                • #23
                  Re: Några funderingar om baslåda

                  Hmmm vart har jag fått det ifrån då , borde ju bli ngn skillnad på längd iom att diametern ökar så mkt mot ytterkant av konorna.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #24
                    Re: Några funderingar om baslåda

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Hmmm vart har jag fått det ifrån då , borde ju bli ngn skillnad på längd iom att diametern ökar så mkt mot ytterkant av konorna.
                    Jo att det ska räknas av är jag med på , dock så har jag själv fått olika förslag såsom 2 cm , 4 cm , tom 6 cm per rör.

                    I winisd räknar programmet av ca 2 cm totalt och det har stämt på ett ca i mitt fall.

                    Man kan nog utgå därifrån och sen kapa på exakten om man har något db instrument att läsa av vart lådan peakar.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Några funderingar om baslåda

                      Detta med hur många cm av tratten som räknas till röret måste ju bla bero på hur den är designad.

                      En del trattar har ganska tvär radie i koningen medan vissa har betydligt "rundare" radie, eftersom trattens innerdiameter innan koningen är samma som rörets så blir då den totala innerdiametern olika långa hos de olika trattarna.

                      Men hur pass de olika tvära koningarna påverkar "den förlängda" delen av porten (luftpelaren som sticker en bit utanför mynningen), det vet jag dock inte. Finns säkert en massa fina beräkningar för de sakerna.

                      Comment

                      Working...
                      X