Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbeldin stereo köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dubbeldin stereo köpråd

    Originally posted by pinnen666 View Post
    ..och kopplade in till mitt 3.5 uttag i telefonen, då borde du ju kunna köra flac via den direkt in i stereon.
    Smart!!! det var en ide att tänka på själv så kör jag nu allt via mac AAC format via USB, resten via orginal skiva det är helt ok, väntar bara nu på att få tag I ett bra steg


    Alpine PDR-F50
    elr
    DLS Reference CC-44
    Last edited by skarj; September 21, 2015, 17:04.

    Comment


    • #17
      Re: Dubbeldin stereo köpråd

      ja jag såg tråden, köpte själv nya steg för 2 veckor sedan och kikade närmare på dls
      cc-44, (driver mid + diskant aktivt via processorn), det jag hajade till på var att det är ett fläktstyrt steg vilket kan, vet dock inte hur det är i detta fallet, men ge en del fläktbrus så jag valde 2 2-kanals istället (CC-2) som inte är fläktstyrda, det lilla CC-4 saknar också fläkten men jag var lite orolig för att effekten skulle bli för dålig.
      Blev ett stort lyft mot tidigare äldre steg och låter detaljerat och mjukt, är helt klart nöjd med dessa.
      + i kanten med när det gäller storleken, var bra mycket mindre än vad jag trodde dom skulle vara med tanke på att det är ett AB steg.
      Och prisskillnaden mellan ett cc44 och 2 cc-2 var ju inte enorm och jag tror att det är mycket bättre att köra på 2 steg istället för ett, jämförde man även hur dom såg ut invändigt enl. nån sida jag hittade på nätet så verkar 2 kanalaren vara rejälare byggd.

      Vet dock inte hur pdr-steget låter så jag kan inte uttala mig om detta.
      PDX- stegen har jag hört en del gott om men då springer det iväg i pengar om du inte är smart och letar upp ett begagnat.
      / Jimmy

      Comment


      • #18
        Re: Dubbeldin stereo köpråd

        Originally posted by pinnen666 View Post
        ja jag såg tråden, köpte själv nya steg för 2 veckor sedan och kikade närmare på dls
        cc-44, (driver mid + diskant aktivt via processorn), det jag hajade till på var att det är ett fläktstyrt steg vilket kan, vet dock inte hur det är i detta fallet, men ge en del fläktbrus så jag valde 2 2-kanals istället (CC-2) som inte är fläktstyrda, det lilla CC-4 saknar också fläkten men jag var lite orolig för att effekten skulle bli för dålig.
        Blev ett stort lyft mot tidigare äldre steg och låter detaljerat och mjukt, är helt klart nöjd med dessa.
        + i kanten med när det gäller storleken, var bra mycket mindre än vad jag trodde dom skulle vara med tanke på att det är ett AB steg.
        Och prisskillnaden mellan ett cc44 och 2 cc-2 var ju inte enorm och jag tror att det är mycket bättre att köra på 2 steg istället för ett, jämförde man även hur dom såg ut invändigt enl. nån sida jag hittade på nätet så verkar 2 kanalaren vara rejälare byggd.
        Skönt med lyftet på ljudet
        Originally posted by pinnen666 View Post
        Vet dock inte hur pdr-steget låter så jag kan inte uttala mig om detta.
        PDX- stegen har jag hört en del gott om men då springer det iväg i pengar om du inte är smart och letar upp ett begagnat.
        Det blev en Alpine PDR-F50 fick ett så sjukt bra pris från ljudshoppen.se (Tack till Jens) Jag vill även tacka sumo.se grymt bra service!

        mått: Dimensions: 228.5mm x 165mm x 50.8mm
        Vad tror ni om en placering av steget på passagerar sidan fram ? Kan man göra en bra dragning därifrån? "XC70-04"

        Comment


        • #19
          Re: Dubbeldin stereo köpråd

          under handskfacket längst fram sitter kupéfiltret och det kan vara skönt att byta ibland så där är ingen bra placering, tänk även att snöiga skor kommer in i bilen på vintern och steget gillar definitivt snö lika lite som jag...
          vet inte ifall du har airbag på passagerarsidan, om du inte har det så kanske det går att montera i det området, frågan är bara hur mycket kylning steget kräver?

          Tänkvärt är även att steget bör sitta ordentligt förankrat i bilen vid ev. olycka.

          Men förstår din tanke, tyvärr finns inte tillräckligt med plats innanför mittkonsollen heller, kör själv v70n och har klurat på diverse lösningar som t.ex mindre frontsub.

          Själv så har jag 3 steg + processor så montera där fram var inte ens någon tanke jag har haft så jag kan ha missat någon lösning som skulle kunna fungera så kika gärna, jag fick slänga ut reservdäcket och montera en mdf-skiva istället för reservhjul, fördelen är ju att det blir korta strömkablar
          Mycket möjligt att du kan lägga ditt steg i/under reservhjulet istället?
          / Jimmy

          Comment


          • #20
            Re: Dubbeldin stereo köpråd

            Originally posted by pinnen666 View Post
            under handskfacket längst fram sitter kupéfiltret och det kan vara skönt att byta ibland så där är ingen bra placering, tänk även att snöiga skor kommer in i bilen på vintern och steget gillar definitivt snö lika lite som jag...
            vet inte ifall du har airbag på passagerarsidan, om du inte har det så kanske det går att montera i det området, frågan är bara hur mycket kylning steget kräver?

            Tänkvärt är även att steget bör sitta ordentligt förankrat i bilen vid ev. olycka.

            Men förstår din tanke, tyvärr finns inte tillräckligt med plats innanför mittkonsollen heller, kör själv v70n och har klurat på diverse lösningar som t.ex mindre frontsub.

            Själv så har jag 3 steg + processor så montera där fram var inte ens någon tanke jag har haft så jag kan ha missat någon lösning som skulle kunna fungera så kika gärna, jag fick slänga ut reservdäcket och montera en mdf-skiva istället för reservhjul, fördelen är ju att det blir korta strömkablar
            Mycket möjligt att du kan lägga ditt steg i/under reservhjulet istället?
            Jag har funderat på under passagerar stolen. Varför jag vill installera den fram är pga att jag har nära med de flesta kablage till huvudenheten.

            Om man installerar den där bak så blir det ju nära till batteriet men då ska högtalarkablar + lågnivå dras bak till fram. Hur löste du kabeldragningen när du har stegen därbak ?

            Comment


            • #21
              Re: Dubbeldin stereo köpråd

              Jag drog kablaget vid varje sida, lyfte bort tröskelinklädnaden, tog bort baksätet (sitsen) och lyfte undan mattan i fram, då gick det bra att dra i dom befintliga kabelkanalerna.
              Drog lågnivån på höger sida och det fungerade bra utan störningar, har dock inga lågnivåkablar längre där då jag använder mig av h800:an + RUX:en istället men har en AI:net kabel och en till RUX:en där istället.
              Har även en AUX kabel från h800:n dragen i mitten till drickahållaren vid handbromsen, den var lite jäkligare att få under mattan men går om man släpper lite på mittkonsollen.

              Där skulle man också kunna dra lågnivån om man skulle vilja men blir lite mer skruvande då.
              / Jimmy

              Comment


              • #22
                Re: Dubbeldin stereo köpråd

                Originally posted by pinnen666 View Post
                Jag drog kablaget vid varje sida, lyfte bort tröskelinklädnaden, tog bort baksätet (sitsen) och lyfte undan mattan i fram, då gick det bra att dra i dom befintliga kabelkanalerna.
                Drog lågnivån på höger sida och det fungerade bra utan störningar, har dock inga lågnivåkablar längre där då jag använder mig av h800:an + RUX:en istället men har en AI:net kabel och en till RUX:en där istället.
                Har även en AUX kabel från h800:n dragen i mitten till drickahållaren vid handbromsen, den var lite jäkligare att få under mattan men går om man släpper lite på mittkonsollen.

                Där skulle man också kunna dra lågnivån om man skulle vilja men blir lite mer skruvande då.
                Jag placerade steget här.

                Kan jag dra plus och minus från steget direkt till batteriet, eller måste jag leta en annan jordpunkt?

                Comment


                • #23
                  Re: Dubbeldin stereo köpråd

                  Personligen kör jag alltid chassiejord.
                  / Jimmy

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dubbeldin stereo köpråd

                    Originally posted by pinnen666 View Post
                    Personligen kör jag alltid chassiejord.
                    Menar du att du jordar chassit på förstärkaren?
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dubbeldin stereo köpråd

                      Nej, chassiejord är att man fäster jordkabeln i chassiet på bilen vilket går utmärkt i en plåtburk som v70N, värre med t.ex en A8 (aluminium) då man måste leta efter jordplintar.
                      Kanske lite klumpigt uttryckt på ett forum där inte alla har dessa uttryck som självklara men jag blir lite blind ibland då jag skruvar bilar till vardags.

                      Hoppas inte jag satte griller i huvudet på skarj?
                      / Jimmy

                      Comment

                      Working...
                      X