Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ideer om diskantproblem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ideer om diskantproblem.

    I min V50 så har jag ett jätteproblem med diskanten på vänster sida. Jag driver detta kit-system med ganska exakt maxeffekten som den vill ha men missljudet kommer på strax över "tävlingsvolymen".

    Då kommer det en metalisk underton i enbart vänster diskant.
    Jag delar diskanten med original delningsfilter. Jag har bytt diskant (testat 3st) och kommit på attproblemet inte heltsäkert är konsekvent utan kan uppstå efter ett par min lyssning.

    Jag har också switchat lågnivån men problemet sitter som en käftsmäll på vänstersidan.
    Det är så svårt att dörsöka förklara ljudet med ungefär som ett vibrationsljud vilket är uteslutet då den låter så även när jag håller diskanten löst i handen och ett ljud som liknar en diskant som går för djupt i register.

    Hur fan går man vidare nu då?
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

  • #2
    Re: Ideer om diskantproblem.

    Du skriver att du kastkopplat lågnivån, men har du kastkopplat steget med?
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Ideer om diskantproblem.

      Originally posted by tvett View Post
      Du skriver att du kastkopplat lågnivån, men har du kastkopplat steget med?
      På sätt och vis iom att jag har switchat diskanterna. Det är alltid den diskanten som sitter i vänster dörr som bråkar. Tänker mig skavd kabel el defekt delninsfilter..
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • #4
        Re: Ideer om diskantproblem.

        Jag skulle ta mig en titt på delningsfiltret och switcha det med hö sidas filter.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Ideer om diskantproblem.

          Min bästa gissning är att det sitter en spole parallellt med diskanten, vilken har gått sönder. Om jag inte tänker fel borde det sänka delningsfrekvensen, kan förklara upplevelsen. För det var passiva filter?

          Vet inte hur jag ska tolka att du uteslutet stegets vänsterkanal med "switchat diskanter", som om det var aktivt delat?
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #6
            Re: Ideer om diskantproblem.

            Originally posted by Hewi View Post
            Jag skulle ta mig en titt på delningsfiltret och switcha det med hö sidas filter.
            Tack! Skall testa med ett annat filter som ligger och skräpar. Men lösningen blir ändå att köra utan filter då jag ändå har kanaler över på steget, hade först tänkt ha dom till bakdörrarna men blev sugen på Sq längs vägen.

            Originally posted by tvett View Post
            Min bästa gissning är att det sitter en spole parallellt med diskanten, vilken har gått sönder. Om jag inte tänker fel borde det sänka delningsfrekvensen, kan förklara upplevelsen. För det var passiva filter?

            Vet inte hur jag ska tolka att du uteslutet stegets vänsterkanal med "switchat diskanter", som om det var aktivt delat?
            Jag har kört andra diskanter på vänsterkanal men är medveten att det inte utesluter fel på kablar, filter eller vänsterkanal på steget.

            Nu när jag tänkt dela allt på processorn så skulle det vara skönt med lote input på hur jag skall dela av diskanter och mid.
            Har ett Phoenix Gold Elite 6,5 kitsystem med middar nere i framdörrar och diskant i segelpaneler.
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • #7
              Re: Ideer om diskantproblem.

              Phoenix själva skriver såhär:

              Note on Fully Active Crossover Systems: For the best performance we
              always recommend the use of the provided passive crossovers with an
              external high pass electronic crossover usually located on the amplifier
              or headunit. The passive crossover design is extremely complex as
              it “blends” and “smoothes” the tweeter and midrange’s response and
              impedances together.
              Running the system fully active with an external electronic crossover
              (instead of the passive crossovers) for the tweeter and midrange
              eliminates all this smoothing and transitional circuitry. The reality is that it
              almost guarantees worse performance unless the system is perfectly EQ’d
              with precision crossover points.
              It also eliminates the tweeter protection.
              Unless you are sound quality and tuning expert, using the provided
              crossovers will deliver the best performance.

              Men hur knivigt kan det vara, nivå är ju inga problem, man kan sniffa fram att dom använder sig av 24dB/oktav Linkwitz riley vid 3,5 khz för diskanten, samt 12 dB / oktav butterworth vid 2,95 khz för midbasen. Börja där kan vara en idé !

              Mvh Doof

              Comment


              • #8
                Re: Ideer om diskantproblem.

                Det är inget i spegelpanelen som bråkar med dig?

                Har för mig att dom är lite "udda" iom ventilationskanalerna.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Ideer om diskantproblem.

                  Är det sj diskanten och ingen resonans från bilen som bråkar med dig ?
                  Hadde ett skumt miss ljud i brukisen, lät prseis som om högtalaren inte orkade med vad jag ville att den skulle göra och den sj resonerade, men det visade sig vara en bit plast bakom som i vissa lägen sj svängde och lät...

                  Lär kanske inte vara lösa plast delar, men man vet alldrig vad man kan hitta, och vad man kan bli av med med en noga valt plaserad bit dämp matta
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ideer om diskantproblem.

                    Originally posted by Doofus View Post
                    Phoenix själva skriver såhär:

                    Note on Fully Active Crossover Systems: For the best performance we
                    always recommend the use of the provided passive crossovers with an
                    external high pass electronic crossover usually located on the amplifier
                    or headunit. The passive crossover design is extremely complex as
                    it “blends” and “smoothes” the tweeter and midrange’s response and
                    impedances together.
                    Running the system fully active with an external electronic crossover
                    (instead of the passive crossovers) for the tweeter and midrange
                    eliminates all this smoothing and transitional circuitry. The reality is that it
                    almost guarantees worse performance unless the system is perfectly EQ’d
                    with precision crossover points.
                    It also eliminates the tweeter protection.
                    Unless you are sound quality and tuning expert, using the provided
                    crossovers will deliver the best performance.

                    Men hur knivigt kan det vara, nivå är ju inga problem, man kan sniffa fram att dom använder sig av 24dB/oktav Linkwitz riley vid 3,5 khz för diskanten, samt 12 dB / oktav butterworth vid 2,95 khz för midbasen. Börja där kan vara en idé !

                    Mvh Doof
                    Tack! det var en sådan grund som jag letade efter!

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Det är inget i spegelpanelen som bråkar med dig?

                    Har för mig att dom är lite "udda" iom ventilationskanalerna.
                    Dom är riktigt djävla udda tom. Men den låter så även om jag håller dikanten löst i handen.

                    Originally posted by Shidapu View Post
                    Är det sj diskanten och ingen resonans från bilen som bråkar med dig ?
                    Hadde ett skumt miss ljud i brukisen, lät prseis som om högtalaren inte orkade med vad jag ville att den skulle göra och den sj resonerade, men det visade sig vara en bit plast bakom som i vissa lägen sj svängde och lät...

                    Lär kanske inte vara lösa plast delar, men man vet alldrig vad man kan hitta, och vad man kan bli av med med en noga valt plaserad bit dämp matta
                    Har dämpat hela ytan med butyl. Saken är att den låter även om jag håller den löst i handen.
                    Mini Cooper goes Pioneer
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                    Volvo V50
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                    Sponsorer som håller mig flytande:
                    Pioneer, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ideer om diskantproblem.

                      vilken källa och har du? nån processor i bilen isf byt höger o vänster i den, audison kan strula ibland.
                      sigpicmed välljud som mål i livet!

                      Comment

                      Working...
                      X