Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

    Hej!
    Vore intressant om ni som har lite erfarenheter av att mäta in nivåer på högtalarelement kunde komma med lite nyttig info om tillvägagångssätt.
    Många brukar ju säga att "det är viktigt att nivåerna är lika på alla element".
    Vad innebär egentligen uttrycket? Kör ni kanske uteslutet med öronen?

    Ni som använder diverse mätinstrument, hur gör ni? Sitter ni i bilen vid mätning? Står ni utanför bilen? Hur placerar ni micken?

    Mäter ni in alla element så de spelar lika högt eller kollar ni frekvenskurvor på höger resp vänster sida för att sedan "slå ihop dem" ?

    Detta är lite av ett nytt område för mig så det vore helt enkelt intressant att höra vad ni har att säga
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

  • #2
    Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

    Bra frågeställning! Jag är också intresserad av att lära mig mer om detta

    Comment


    • #3
      Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

      "Vi" brukar mäta in element för element först med rta och med micken i lyssningsposition riktad rakt frammåt och med "lämpliga delningar".
      Subben behöver man inte nivå mäta.
      Sedan lyssnar vi in och finjusterar balansen registrena sinsimellan samt även balansen mellan hö/vä för alla register.
      Mätningen ger en bra grund men erfarenheten är att uppmätt nivå skiljer sig mot upplevd nivå.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

        Mätningarna görs med brus, att det Hewi beskriver är en grundinställning beror även på att vissa register förstärks när vi går över till till det vi lyssnar på normalt .... musik.

        Sitter nu högtalarna långt in i hörn eller nära en reflekterande yta märks hornladdningen, reflexen eller cupé förstärkningen mer än med brus.
        I detta skede får man kompensera nivån eller det förstärkta registret med EQn.

        När nivån är ställd tar vi fram de absolut bästa verktygen, öronen.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

          Tack för att ni delar med er av era kunskaper!
          Är XTZ Room Analyzer ett verktyg som är tillräckligt bra för en grovinställning eller finns det andra alternativ som är bättre?

          Comment


          • #6
            Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

            Originally posted by Backkungen View Post
            Tack för att ni delar med er av era kunskaper!
            Är XTZ Room Analyzer ett verktyg som är tillräckligt bra för en grovinställning eller finns det andra alternativ som är bättre?
            XTZ är tillräkligt bra för grovinställning, bara lite bökig tycker jag då den inte bara visar en "db nivå" utan 4 el 5 olika och jag har aldrig riktigt greppat vilken som är mest korrekt att gå efter..
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

              Originally posted by Hewi View Post
              XTZ är tillräkligt bra för grovinställning, bara lite bökig tycker jag då den inte bara visar en "db nivå" utan 4 el 5 olika och jag har aldrig riktigt greppat vilken som är mest korrekt att gå efter..
              Tack Hewi! Har du några erfarenheter av alternativa produkter du kan rekommendera?

              Comment


              • #8
                Re: Hur gör ni när ni "mäter in" nivåer på element?

                Tack för info.
                Jag kan flika in lite av det jag har upplevt hittills. Jag har använt en lite äldre RTA vars pålitlighet kanske är lite osäker. Dock upplevde jag att den var kanon att få till någon slags grund på nivåerna.

                För att sedan sätta nivåerna(främst höger/vänster) så de känns mer korrekta vid musik, så har jag säkert betat av 3-4 tweaking sessioner efter mätningarna varvid jag tar 5 minuter DIREKT när jag sätter mig, där jag kör brus och diverse spår på EMMA-skivan för att försöka få till det sista finjusteringarna.

                Det känns för mig inte bra att försöka justera nivåerna efter att ha suttit och lyssnat i 20min, lätt att det blir galet då öronen är trötta.

                Vad jag har konstaterat är att midbasen är svår att mäta in i min bil. Osäker på om det har med mätinstrumentet att göra, har försökt verifiera med telefonen(just det, telefonen), och den beter sig ungefär lika. En mätning resulterar i att högersidan som är vinklad mer on axis måste dämpas REJÄLT, vilket inte alls känns rätt när man väl lägger på tidskomp och börjar spela. Det blir då tydligt att det saknas nivå på högersidan.
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment

                Working...
                X