Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

    Hej,

    Jag har en brittisk öppen bil från 59 utan stereo och högtalare original,
    Ingen traditionell skuff heller utan det är ett öppet utrymme bakom stolarna som man kommer åt om man fäller fram den, så de blir lite som en låda ovanför och bakom bakaxeln.

    Nu börjar renoveringen närma sig slutet och jag håller på och fixar det sista med elen, har dragit i kablar för högtalare bakom stolarna och in under instrumentbrädan.

    Hade planer på att placera en stereo under passagerarstolen men det blir nog för trångt utrymmesmässigt. Jag vill att stereo och högtalare skall vara dolt. Inga synlig blinkande lampor eller displayer osv. Har inget jätte behov då jag mest kommer lyssna på ljudet från motorn soliga dagar med toppen nere men för de gånger man vill köra lite längre och med suffletten uppe så vill jag ändå ha möjlighet att ha musik. Behöver egentligen inte radio eller cd utan tänkt köra med spotify från telefonen.

    Bakom instrumenbrädan är utrymmet ca 10cm djupt och 15 cm högt och utrymmet som ska vara skuff är max 1m djupt kanske och 40-50 cm högt.
    Vad har jag för alternativ?

    Skulle kunna placera en stereo i en låda bakom upphöjningen för bakaxeln men då blir den väldigt jobbig att komma åt. Sen vad behöver man för högtalare? Skall man bara ha hötalare bak eller finns det något smidigt färdigt alternativ att slänga i?

    Hoppas ni har lite tålamod med mig då jag nog kommer fråga en del.

  • #2
    Re: Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

    Spontant tycker jag att en stereon under stolen blir dumt om du inte sätter en volym vid start & nöjer dig med det resten av resan,för att böja sig fram & ändra låt eller skiva eller volym blir direkt mycket svårare )
    Alternativ nån slags rattstyrning då kanske.

    Mycket tips har jag inte,då jag letar tips själv,för en 70 tals bil,också utan stereohål (finns visserligen handsfackshylla att ha stereon på) tänkte dock ha några högtalare under säterna,typ i papprör eller nått,4" eller större..plus baslåda & steg i bagaget då )
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

      Well, jag hade iofs tänkt att ställa in volym och alla andra inställningar på stereon och gömma den och sen reglera volymen på telefonen eller media enheten jag kopplar in istället. Skulle på så sätt endast behöva ha en synlig kabel vid behov om jag inte väljer en enhet med bluetooth.

      Har kollat en del på mini förstärkare på ebay men de har såklart ganska låg effekt och har inte hittat nån i rätt stolek som tar fler högtalare än två.

      Comment


      • #4
        Re: Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

        Jag kan tipsa om lite Mosconiprodukter.
        Det finns slutsteg som du kan koppla BT-streaming till, inget synligt, bara mobilen
        eller surplatta med musik på/igenom(t.ex Spotify) som ligger framme.
        Ja även volymen sköter du med mobilen.

        Produkter att titta efter är:
        Mosconi D2, finns i olika utföranden(antal kanaler inbyggd effekt) + BT-streaming "plugg"
        Mosconi 4to6 DIF + BT-streaming "plugg" om du t.ex har egna slutsteg.

        Om du inte känner till märket kan jag nämna att dom gör bra/välljudande produkter långt över Kinaskräpbilligast.

        Kolla efter närliggande ÅF så kan du få hjälp.
        http://www.gladen-audio.se/distributors.html

        Själv har jag levererat till ett AC Cobrabygge. (nu pratar vi riktig bilhobby)

        Pierre
        Last edited by Horsyhorse; February 27, 2015, 20:57.
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

          Vad har du för budget?
          Non Habere Sed Esse

          Comment


          • #6
            Re: Stereo alterenativ till öppen veteranbil?

            Låter som om du bara behöver ett slutsteg, sedan koppla från AUX in direkt på slutsteget eller ännu bättre en blåtandsmottagare kopplat till slutsteget.

            Beroende på ljudkvalitet och/eller krav på ljudvolym kan valet skilja sig.
            Kanske räcker det med ett T-Amp, 2*25 digitala watt med bra ljudkvalite, från ebay för ca:350 och ett par lättdrivna högtalare kopplade till det.

            Comment

            Working...
            X