Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gladen eller DLS frontsystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gladen eller DLS frontsystem?

    Hej


    Jag tänkte sätta in ett annat frontsystem i pendlarbilen. En volvo v40 -99a.

    Jag har gjort bafflar i dörrarna idag och ska driva frontarna med en Alpine CDE-175R, till att börja med. Kommer driva frontsystemet med ett steg längre fram.


    Jag vill inte betala allt för mycket så jag letar emellan ca 1000-1500kr.

    Här är några jag funderar på:

    http://www.pmshopen.se/gladen-m-130/1099-0

    http://www.pmshopen.se/gladen-rs-130/1105-0

    http://www.pmshopen.se/ground-zero-t...tc-130t/1565-0

    http://www.pmshopen.se/dls-reference-rs5n/57-0

    http://www.pmshopen.se/dls-reference-r5a/58-0


    Jag är nyfiken på Gladen då dessa verkar spela väldigt fint med tanke på priset. DLS vet jag hur dem låter då jag har haft lite olika versioner.

    Jag tycker om lite varmare ljud. Helst för lite än för mycket diskant och mellanregister. Går ju att labba lite med HU också om det skulle vara så.

    Ett system med lite kick och bra midbas skadar inte.

    Ge gärna era kommentarer och förslag, tack.

  • #2
    Re: Gladen eller DLS frontsystem?

    Har du möjlighet att ta dig ngnstans och lyssna?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Gladen eller DLS frontsystem?

      Originally posted by zrken View Post
      Har du möjlighet att ta dig ngnstans och lyssna?
      Det är lite svårt med jobbtider och så. Det är ju klart bäst att kunna lyssna, men tänkte om några här vet hur karaktärerna är?

      Comment


      • #4
        Re: Gladen eller DLS frontsystem?

        Originally posted by sweddan View Post
        Det är lite svårt med jobbtider och så.
        O då måste det ju vara klockrent att kontakta en firma som kan öppna på lite uddatider.
        Du spar även 40km bilkörning.
        Kanske ligger det godis på "udda"-hyllan som inte syns på nätet.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Gladen eller DLS frontsystem?

          Sådan udda-hylla låter som en guldgruva. Bra tips!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Gladen eller DLS frontsystem?

            Hahaha, ja det låter ju lockande Kommer dock inte kunna åka något i helgen. Har (för tillfället) bara en bil som rullar och frugan jobbar hela helgen...

            Kanske om man kan komma loss helgen efter....om jag klarar av att vänta så länge

            Comment


            • #7
              Re: Gladen eller DLS frontsystem?

              Originally posted by sweddan View Post
              Hahaha, ja det låter ju lockande Kommer dock inte kunna åka något i helgen. Har (för tillfället) bara en bil som rullar och frugan jobbar hela helgen...

              Kanske om man kan komma loss helgen efter....om jag klarar av att vänta så länge
              I den prisklassen kan du i princip välja det du själv tycker, det skiljer marginellt om man ser till "overall performance".

              Nåt kitt är bättre på en sak, annat kit är bättre på nåt annat. Har du preferens för tex en viss typ av ljud i ett område så måste du provlyssna. Men det kommer inte vara så att ett kit spöar det andra på alla parametrar rätt över.

              Sån magi existerar ej, inte hur mycket de värsta försäljarna än försöker lura dig..

              //Jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                Originally posted by jonash View Post

                Sån magi existerar ej, inte hur mycket de värsta försäljarna än försöker lura dig..

                //Jonas
                Vaaaaa???
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                  Originally posted by jonash View Post
                  inte hur mycket de värsta försäljarna än försöker lura dig..
                  //Jonas
                  Tur man(jag) bara säger som det är då, så kund får avgöra själv.

                  Pierre
                  Last edited by Horsyhorse; January 17, 2014, 21:20.
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                    Jag tycker det kan skilja mycket mellan kit i samma prisklasser. Jag har haft kit upp emot 6000-8000kr och visst låter dem kanon, men inte allitd 4500-6500kr bättre än billigare system. Det finns (enligt mig) riktigt bra "budget" ljud om man letar lite. Bra ljud behöver inte kosta en förmögenhet. Jag har lärt mig att dyrast inte alltid är bäst gällande ljud och element.

                    Bra delning och bra filterkomponenter gör enorm skillnad. Tyvärr så tror jag det mesta är en placebo effekt. Bara för att man har köpt något dyrt, så ska det låta bra och gör så därefter i var mans/kvinnas öra. Självklart finns det undantag, men det är få dyra märken som enligt mig låter som dem lovar.

                    Kan diskutera detta hur länge som helst, men avstår gärna

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Tur man(jag) bara säger som det är då, så kund får avgöra själv.

                      Pierre
                      Ja det är nog förutsättningen för att överleva på sikt; att kunden själv får välja
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                        Originally posted by jonash View Post
                        Ja det är nog förutsättningen för att överleva på sikt; att kunden själv får välja
                        Det håller jag inte helt med, om vi låter kunderna välja fel produkt går ryktet att vi inte har erfarenhet. Fast nu tänkte du kanske inte på oss som har stor erfarenhet då vi kommer till installation i olika bilmodeller?

                        Jag säger hellre så här, vägledning är en bra förutsättning för att överleva.
                        Den som inte kan vägleda har inte heller erfarenhet.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Det håller jag inte helt med, om vi låter kunderna välja fel produkt går ryktet att vi inte har erfarenhet. Fast nu tänkte du kanske inte på oss som har stor erfarenhet då vi kommer till installation i olika bilmodeller?

                          Jag säger hellre så här, vägledning är en bra förutsättning för att överleva.
                          Den som inte kan vägleda har inte heller erfarenhet.
                          Ni som har erfarenhet säljer inget dåligt, däremot grejer som kan låta bra fast på olika sätt. Och så får kunde välja vilket spm faller hen mest i smaken
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Ni som har erfarenhet säljer inget dåligt, däremot grejer som kan låta bra fast på olika sätt. Och så får kunde välja vilket spm faller hen mest i smaken
                            Precis så arbetar jag Jonas, ger kunden ett par alternativ med olika karaktär och pris som passar just den bilen.

                            Nu vet jag att det finns ett par fallgropar i de äldre V40, så där är de dyrare högtalarna inte alltid de bästa
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gladen eller DLS frontsystem?

                              Efter massor av olika funderingar och googlande så blev det tillslut.......Pioneer... :S

                              Ja lite otippat, men pga av priset. 1089kr inkl frakt. Billigt tycker jag för dem då dem ligger emellan 2000-2500kr. Ska enligt utländska sidor spela väldigt bra. Det får vi se. Jag tänkte ge dem en chans.


                              Dessa blev det: http://www.bilradiohuset.se/product....neer-ts-e130ci

                              Comment

                              Working...
                              X