Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa ljudet i S40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fixa ljudet i S40

    Ok. Kanske rör till det Det har varit samma steg igenom hela den här tråden.
    Ett DLS C41.






    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Hur var det egentligen?

    Pierre

    Comment


    • #32
      Re: Fixa ljudet i S40

      Du får ursäkta, men jag fattar inte ett dugg av det du skriver.



      [/B][/B]
      Originally posted by baulie View Post
      Kör med ultimate filterna som följer med, så får han en kanal över om han får tillräckligt med ström till framsystemet

      Comment


      • #33
        Re: Fixa ljudet i S40

        Originally posted by sweddan View Post
        En sak som jag vill få till nu är basen/midden. Tycker inte att det är något direkt tryck i dem eller bas. Med förra stereon så spelade dem bra bas och hade ett bra tryck. Visst, bas och tryck finns, men inte lika som förr.
        Hör av dig om du har vägarna förbi Kungsängen.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #34
          Re: Fixa ljudet i S40

          Absolut. Jobbar i Haninge så jag passerar kungsängen dagligen

          Comment


          • #35
            Re: Fixa ljudet i S40

            Alltså...jag blir lite knasig på det här med tidskompet. Enlig vissa så ska man fylla i avståndet man har mätt fram i HU´n. Enligt Alpines sida blir det annorlunda: http://soundsetting.alpine.com/eu/top/



            Där fyller man i diffen mellan måtten. T ex om jag har 150cm till höger högtalare och 80 till den vänstra så ska jag fylla i 70cm på den vänstra högtalarens tidskompsinställningen. Ingenting ska då ändras på den högra.....?

            Det gjorde en enorm skillnad iaf. Basen kom tillbaka Blir till att ställa in det mer grundligt i helgen om jag hinner.

            Hur mäter ni in högtalarna från golvet? Snett upp emot er eller bara rakt åt sidan, så att säga?
            Last edited by sweddan; February 1, 2013, 16:32.

            Comment


            • #36
              Re: Fixa ljudet i S40

              Jag har visserligen bara pillat på tidskomp i Kenwood och Alpine enheter men i båda fallen är det skillnaden som ska ställas in och då ställer du det på högtalaren närmast dig för att fördröja den så att den blir "på samma avstånd" som den bortre högtalaren. Det knepiga blir när man ska kompa ihop högtalare på brädan med högtalare nere i dörrarna t.ex. då man lär ta med det avståndet också i beräkningen. När du mäter från högtalare nere i dörren så ska du mäta från konens mitt till där du har huvudet i en rak linje.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #37
                Re: Fixa ljudet i S40

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Jag har visserligen bara pillat på tidskomp i Kenwood och Alpine enheter men i båda fallen är det skillnaden som ska ställas in och då ställer du det på högtalaren närmast dig för att fördröja den så att den blir "på samma avstånd" som den bortre högtalaren. Det knepiga blir när man ska kompa ihop högtalare på brädan med högtalare nere i dörrarna t.ex. då man lär ta med det avståndet också i beräkningen. När du mäter från högtalare nere i dörren så ska du mäta från konens mitt till där du har huvudet i en rak linje.


                Ok, då är jag med i matchen. Då har jag mätt rätt. Från centrum högtalare till örat Diskanterna borde ju funka på samma sätt att mäta in, trots att dem sitter på brädan? Kan iofs bli lika knas med tanke på avståndet.

                Ursäkta om jag verkar trög, men vill bara få allt klart för mig om hur det funkar :P


                Tack för snabbt svar!
                Last edited by sweddan; February 1, 2013, 18:41.

                Comment


                • #38
                  Re: Fixa ljudet i S40

                  Tänk på att tidskompa alla högtalare dvs du skall ha en tid på alla högtalare. Ex tweeter left 3.20 tw right 2.20
                  Mid left 2.90 mid right 2.00 sub 1.20.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fixa ljudet i S40

                    Jaså? Ok, hmm. Det gör ju allt ännu svårare
                    Hur vet man vilken tidsfördröjning det ska vara på högersidan då? Går det att räkna ut på något sätt eller är det örat som bestämmer det?




                    Originally posted by dlsaren View Post
                    Tänk på att tidskompa alla högtalare dvs du skall ha en tid på alla högtalare. Ex tweeter left 3.20 tw right 2.20
                    Mid left 2.90 mid right 2.00 sub 1.20.

                    Comment

                    Working...
                    X