Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa ljudet i S40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fixa ljudet i S40

    3-way för aktivt mellan sub, midbas och diskant.
    Den högra bilden.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #17
      Re: Fixa ljudet i S40

      Ok. Så då är det jag ska köra på. Tack

      Comment


      • #18
        Re: Fixa ljudet i S40

        Jag har labbat lite med tidskompet nu, men tycker inte det stämmer med verkligheten. Jag mätte från mig i förarstolen till höger diskant och midbas, samma till vänster. Ställde in tidskompet efter måtten jag fick fram. Dessvärre blev det inget bra. Jag stoppade i en skiva med rosa brus. Jag ställde om allt av det jag hörde, men måtten blev ju helt åt helve....
        Ljudet hamnade dock bra. Nära mitten med en bred ljudbild över hela instrumentpanelen.
        Nu har jag ju en barnstol i fram som skymmer diskant och midbas lite på höger sida. Jag antar att det kan ställa till det en hel del med tidskompet?

        Comment


        • #19
          Re: Fixa ljudet i S40

          Originally posted by sweddan View Post
          men måtten blev ju helt åt helve....
          Ljudet hamnade dock bra. Nära mitten med en bred ljudbild över hela instrumentpanelen.
          Måtten i displayen är bara en riktvisning vad enheten gör.
          Du gjorde det rätta, lät öronen avgöra.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #20
            Re: Fixa ljudet i S40

            Ok, så det är bara strunta i måtten och lyssna sig fram? Som alltid med andra ord
            Jag har lekt lite med den parametriska eq. Jag har inte fått det som jag vill än. Diskanten låter för hård och kall tycker jag. Jag har dock inte använt en parametrisk eq förut, så det kan ju vara därför Frågan är om det är lättare att få till ljudet via den grafiska eq eller köra på defeat? D.v.s ren signal utan eq??

            Comment


            • #21
              Re: Fixa ljudet i S40

              Börjar få ordning på ljudet nu. Jag är ganska nöjd, men inte mer. Diskanten låter bra, men med en lite hårt attack vid lite högre volym. Varken tidskompet, delning/branthet eller eq får till detta. Diskanterna sitter ju uppe på instrumentbrädan och det kan ju vara det som är felet. Frågan är var man ska placera dem? På A-stolparna kanske, eller om dem bara behöver riktas om. Jag har inte testad det ännu. En annan sak jag ska pröva om jag inte får till det att att fasvända diskanterna.

              Vad skulle ni rekommendera för branthet på delningen? Kör just nu 12db på middarna och 18db på diskanterna. Delas vid 5000hz. Tycker inte det blir någon större skillnad när jag ändrar brantheten heller.

              Comment


              • #22
                Re: Fixa ljudet i S40

                Jaha, en liten update då. "Problemet" med ljudet verkade vara tidskompet. Jag har suttit ute länge i bilen idag och skruvat och testat. Nu är ljudet mycket lugnare och inte alls lika hårt. Blev bättre också med 12db branthet till diskanterna och middarna. Diskanterna är även vinklade mer rakt emot mig, vilket dem inte heller var förut. Det är svårt det här med att få till allt så man blir nöjd :P

                Comment


                • #23
                  Re: Fixa ljudet i S40

                  Originally posted by sweddan View Post
                  Jaha, en liten update då. "Problemet" med ljudet verkade vara tidskompet. Jag har suttit ute länge i bilen idag och skruvat och testat. Nu är ljudet mycket lugnare och inte alls lika hårt. Blev bättre också med 12db branthet till diskanterna och middarna. Diskanterna är även vinklade mer rakt emot mig, vilket dem inte heller var förut. Det är svårt det här med att få till allt så man blir nöjd :P

                  Testa att flytta runt diskanterna, fäst den lite blandat, vinkla och lyssna gör rätt mycket ibland satte ihop mitt för 4 månader sedan men är fortfarande inte riktigt nöjd(speciellt inte när man köpt ny ljudanläggning hemma heller, bara mer kräsen)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fixa ljudet i S40

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Bra maskin!

                    Skippa bakhögtalarna och kör fullaktivt till 5.25:r och diskanter.

                    KOM IHÅG att ha spelaren STRÖMLÖS när du switchar till 3-way!!!
                    (om du ska trevejja)

                    Pierre
                    Dock om bakhögtalarna är lättdrivna, så kan det bli så att tidskomprimeringen och även volymen kan skilja rätt så mycket.. upplevde jag i min bil med koax där bak och kan ha en tendens att få för många skärningar i högre register ibland... ett 2 kanal kanske? Om det finns separata filter så funkar ju det att köra framsystemet på en kanal och bak på den andre med! Om watten tillåter såklart lycka till!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fixa ljudet i S40

                      Diskanterna har jag flyttat. Det blev bättre. Bakhögtalarna är inte inkopplade. Kör bara med 4-kanal. 2 kanaler till diskanterna och 2 kanaler till middarna.

                      En sak som jag vill få till nu är basen/midden. Tycker inte att det är något direkt tryck i dem eller bas. Med förra stereon så spelade dem bra bas och hade ett bra tryck. Visst, bas och tryck finns, men inte lika som förr. Jag har delat dem från 50 - ca 4500hz. Samma som jag delade förr, men via stegets filter. Ska kika lite mer om man kan få till det via HU´s delning.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fixa ljudet i S40

                        Originally posted by baulie View Post
                        så funkar ju det att köra framsystemet på en kanal och bak på den andre med! Om watten tillåter såklart lycka till!
                        Vad menar du egentligen här?

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fixa ljudet i S40

                          Originally posted by sweddan View Post
                          En sak som jag vill få till nu är basen/midden. Tycker inte att det är något direkt tryck i dem eller bas. Med förra stereon så spelade dem bra bas och hade ett bra tryck. Visst, bas och tryck finns, men inte lika som förr.
                          Var det BARA "förra stereon" som var skillnaden?

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fixa ljudet i S40

                            Ja, det är bara den jag har bytt. Samma högtalare, samma steg. Det som är skillnad är väl att jag har flyttat diskanterna och kör med tidskomp på nya HU´n :P

                            Kan det vara tidskompet som gör detta? Eller kanske brantheten på filtret? Det blir väl en del fasvändningar pga av båda?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fixa ljudet i S40

                              Originally posted by sweddan
                              Hade en annan HU och steg i förra bilen.
                              Originally posted by sweddan View Post
                              Ja, det är bara den jag har bytt.
                              Samma högtalare, samma steg.
                              Hur var det egentligen?

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fixa ljudet i S40

                                Originally posted by Horsyhorse View Post
                                Vad menar du egentligen här?

                                Pierre
                                Kör med ultimate filterna som följer med, så får han en kanal över om han får tillräckligt med ström till framsystemet

                                Comment

                                Working...
                                X