Announcement

Collapse
No announcement yet.

jl 12w3 samt xd600/1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jl 12w3 samt xd600/1

    Hej allihopa är ny på forumet och har en fråga som jag hoppas kunna få svar på. I somras köpte jag mig en jl 12w3 bas från docent db (4ohm) samt ett xd600/1 monosteg i hopp om att få en kraftig bas som kan väga upp för framsystemet.
    Framsystemet består av DLS CC2 slutsteg och DLS RC6.2 kitsystem.
    byggde en sluten låda på 32l efter anvisningar och spelade in basen sommaren ut.
    Men jag känner att basen inte hänger med framsystemet ! det blir bas men inget ljudtryck att tala om. ström finns har testat med dubbla batterier och voltmätare men ingen skillnad. huvudenheten är en Kenwood KDC bt92sd

    så frågan lyder är detta ett bra baspaket ? hur är xd600 slutsteget har jag blivit lurad ? spelade värre och lika fint med dubbla gas alpha 12or och ett mycket klenare steg på pappret ! tror det var ett gammalt mutant steg.
    Känner nästan att jag vill bygga dubbla dls framsystem ist då det spelar mycket bättre ?

  • #2
    Re: jl 12w3 samt xd600/1

    Jag skulle tro att det är en fråga om inställningar.....
    Det kan vara lite provande och testande innan man får ordning på ljudet.
    Självklart beror det ju på hur bra grejorna är monterade också, men är det vettigt gjort så är det bara att testa sig fram med inställningarna
    Det finns en hel del information här på forumet om du söker lite

    Mvh Micke

    Comment


    • #3
      Re: jl 12w3 samt xd600/1

      Var gamla lådan portad? basen o steget borde lira bra ihop, lämnar 400rms vid 4ohm!
      MVH Oliver

      Både gott ljud i bilen och utanför!
      BMW m5 f10
      https://www.garaget.org/?car=425750

      Comment


      • #4
        Re: jl 12w3 samt xd600/1

        Kompisen har ett xd 6 kanals och han är ej nöjd med det

        Comment


        • #5
          Re: jl 12w3 samt xd600/1

          Originally posted by OliverBjuhr View Post
          Var gamla lådan portad? basen o steget borde lira bra ihop, lämnar 400rms vid 4ohm!
          gamla lådan var portad, Den enklare modellen av gas med dom orangea basarna trodde dock att det skulle spela bättre när man gick upp så pass i prisklass på grejerna. samt att han jag köpte kittet av garanterade kraftigare ljud

          Comment


          • #6
            Re: jl 12w3 samt xd600/1

            Ah förstår! brukar bli mindre "upplevelse" med sluten låda, dock tajtare och mer musikalisk bas

            Du skulle prova en portad låta till samma setup och se

            https://www.youtube.com/watch?v=1a9d7pKw5m4
            MVH Oliver

            Både gott ljud i bilen och utanför!
            BMW m5 f10
            https://www.garaget.org/?car=425750

            Comment


            • #7
              Re: jl 12w3 samt xd600/1

              Originally posted by csb350 View Post
              gamla lådan var portad, Den enklare modellen av gas med dom orangea basarna trodde dock att det skulle spela bättre när man gick upp så pass i prisklass på grejerna. samt att han jag köpte kittet av garanterade kraftigare ljud
              Det här med "spela bättre" betyder ju olika beroende på vad man anser är bättre, vissa tycker att högre är bättre, vissa att djupare är bättre och andra att renare mer linjärt är bättre osv osv.
              Om du trodde att det skulle spela högre med en dyrare tovla i sluten låda mot två stycken i en basreflex så förstår jag att du är besviken för det skall nog mkt till innan så blir fallet.
              Här kanske det blev ett missförstånd imellan dig och säljaren?
              Jag är tämligen övertygad om att de nya grejorna spelar bättre sett till ljudkvalitet dvs att det spelar mer linjärt så att man hör tydligare vilken typ av bas som spelas och att den inte låter lika entonigt. Den går troligen även ngt djupare ned i frekvens.
              Vill du kunna spela högre än med dubbel tolv lådan du hade innan så tror jag du behöver investera i en till JL bas och ett till steg eller byta nuvarande steg mot ett kraftigare av god kvalitet.
              Men innan så skulle jag som föregående iallefall testa att köra nuvarande fast i en basreflexlåda, kanske det ger tillräckligt för att du skall bli nöjd
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment

              Working...
              X