Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes SLK .. behöver lite mer ..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mercedes SLK .. behöver lite mer ..

    Hejsan,
    Jag har en SLK (1999) som behöver lite mer ljud. Det är ont om plats, och jag har inte något behov av att spela för hela stan, utan vill bara ha lite mer.

    Jag byter ut orginalstereon mot en Alpine UTE-72 BT som är en ganska basic modell, men jag tänker att det har hänt en hel del sedan originalet byggdes. Originalhögtalarna i dörrarna tänkte jag skulle sitta kvar, men jag tänkte komplettera med en liten plattbas bakom förarsätet.

    Har kikat på en lite subbas från Alpine SWE-1200. Hittar inte många omdömen om den, men frågan är ju hur mycket det skiljer mellan alla dessa platta kompakta basar på 8-10"? Priset ligger ju ofta runt 3000:-. Vill väl helst hålla budgeten där.

    Någon som har erfarenhet eller synpunkter?

  • #2
    Re: Mercedes SLK .. behöver lite mer ..

    Originally posted by anflyg
    Hejsan,
    Jag har en SLK (1999) som behöver lite mer ljud. Det är ont om plats, och jag har inte något behov av att spela för hela stan, utan vill bara ha lite mer.

    Jag byter ut orginalstereon mot en Alpine UTE-72 BT som är en ganska basic modell, men jag tänker att det har hänt en hel del sedan originalet byggdes. Originalhögtalarna i dörrarna tänkte jag skulle sitta kvar, men jag tänkte komplettera med en liten plattbas bakom förarsätet.

    Har kikat på en lite subbas från Alpine SWE-1200. Hittar inte många omdömen om den, men frågan är ju hur mycket det skiljer mellan alla dessa platta kompakta basar på 8-10"? Priset ligger ju ofta runt 3000:-. Vill väl helst hålla budgeten där.

    Någon som har erfarenhet eller synpunkter?
    Nu är det inte i går jag var i en sådan bil, men om inte minnet sviker mig så har du väl även bakre högtalare monterade i dörrarna?
    Detta är i så fall en 10cm högtalare som sitter där, det jag vill komma till är att dessa brukar vara helt söndertrasade i upphängningen så det är värt att kolla på detta.

    Min erfarenhet av plattbasar är att dom gör sitt jobb, byter du till bättre högtalare i bilen med en bra stereo så tillför dom inte lika mycket.

    10" varianten av dessa har jag liten erfarenhet av, sålde någon enstaka från Focal men iom dom var så pass dyra så gick dom bort rätt fort.

    Att montera en plattbas i nyare AUDI eller liknande så är det utkastade pengar.
    Testade en variant som var testvinnare i Tyskland och den var helt värdelös.

    Håll dig i prisklassen upp mot 3000:- så får du en bra produkt i denna kategori.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Mercedes SLK .. behöver lite mer ..

      Hej,
      Du minns nästan rätt. Det är ju bara två säten. I min bil sitter det 6,5" i dörren tillsammans med diskanter vid dörrhandtaget. I en del exemplar så sitter det ett Bose system där det även sitter två 6,5" i väggen bakom stolarna.

      Jag gillar Alpine, så jag kör på deras SWE-1200 så hoppas jag att den är OK.

      Vilka pengar handlar en uppgradering av högtalarna i dörrarna om, om det skall bli en bra skillnad? Tänker driva dem från huvudenheten i så fall. Något förslag på modell?

      Tack för engagemanget!

      Comment

      Working...
      X