Announcement

Collapse
No announcement yet.

2st Infinity Kappa 120.3se + B2 Mono MKII, nybörjarfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2st Infinity Kappa 120.3se + B2 Mono MKII, nybörjarfrågor

    Hejsan!

    Har sedan tidigare 2st Infinity Kappa 120.3se element hemma, och under morgondagen hämtar jag ett B2 Mono MKII steg.

    Har tänkt köra basarna i 2ohm och då få ut 1000w RMS / 2000w MAX. Är detta rätt väg att gå?

    Hur borde lådan se ut? Antar att med så många watt borde jag kunna få ut en helt okej ljudvolym även i en sluten låda men då också få mer kvalitet på ljudet?

    Kommer jag behöva köra grövre kabel än 21mm2? Finns ju 50mm2 kabelkit i koppar för runt 800:- om man vet vart man ska leta, men vore skönt att slippa det.

    Bilen som ljudet ska sitta i är en Passat kombi från 2000 blankt.

    Basarnas parametrar:

    Sensitivity 92 dB at 2.83 watts
    Frequency Response 18 - 250 Hz
    RMS Power Range (Watts) 50-300
    Peak Power Handling (Watts) 1200
    Top Mount Depth (inches) 6 3/16
    Bottom Mount Depth (inches) 6 3/4
    Cutout Diameter or Length (inches) 11
    Vas (liters) 55.61
    Fs (Hz) 28.43
    Qts 0.48
    Xmax (millimeters) 13.5

    Ni får ursäkta okunskapen, men aldrig byggt något av den här kalibern förut!
    B2 Audio <3

  • #2
    Re: 2st Infinity Kappa 120.3se + B2 Mono MKII, nybörjarfrågor

    Vilket ljud är du ute efter mest (mest djupbas, "allround", så bra ljudkvalitet som möjligt)?

    21 mm2 kabel är ju för klent om steget ska driva 1 Ohms last, men med 2 Ohm kan det funka. Detta gäller om man utgår ifrån att steget ska kunna utnyttjas fullt ut i respektive belastning alltså, vilket jag i princip alltid räknar med.

    Comment


    • #3
      Re: 2st Infinity Kappa 120.3se + B2 Mono MKII, nybörjarfrågor

      Steget ska bara lastas i 2ohm!

      Lite allround, vill kunna känna en bra "kick" i Skitarg's låtar men också känna hårbotten vibrera till Skrillex kan man väl säga!
      B2 Audio <3

      Comment


      • #4
        Re: 2st Infinity Kappa 120.3se + B2 Mono MKII, nybörjarfrågor

        Testa med 75 liter byggvolym till att börja med, en sån låda borde kunna spela en del djupbas tycker jag. Hänger inte basen med i "dubbelslagen" så får du väl minska ner lådan litegrann och lyssna hur det blir.

        Comment

        Working...
        X