Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med winISD eller annat program

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med winISD eller annat program

    Är det någon som orkar hjälpa mig?? Jag har försökt räkna på volym och port på en baslåda till två olika basar men får inte till det, jag vet nog inte exakt vad jag gör. Jag skulle kunna gå på tillverkarens rekommendation men saken är att jag vill höja avstämningen med sådär 5-10 hz.Jag hoppas få ut mer torr bas med spark i ryggen och mindre skorr o vibration i karossen.
    Basarna jag vill jämföra är..
    Massive Audio Sumo 84
    Digital Design 210d
    I o med att MA basen är en åtta borde den lämpa sig bättre för uppgiften men jag vill vara säker.
    Kan någon bara hjälpa mig med hur mycket jag kan höja avstämningen på dessa utan att riskera basens hälsa, tappa db eller få helt konstig frekvenskurva.
    Många tack i förhand

  • #2
    Re: Hjälp med winISD eller annat program

    Tror du tänker lite fel överlag. Svårt att förklara kort. Men bl.a. sjunker effekttåligheten snabbt under avstämningsfrekvensen. Troligtvis får du även en puckel.
    Och du kan inte begära stordåd av en ensam 8a. (spark)

    Gå på sluten låda om det funkar med basarna och ställ filter/fas/tid korrekt så kommer du långt.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med winISD eller annat program

      Originally posted by octan View Post
      Tror du tänker lite fel överlag. Svårt att förklara kort. Men bl.a. sjunker effekttåligheten snabbt under avstämningsfrekvensen. Troligtvis får du även en puckel.
      Och du kan inte begära stordåd av en ensam 8a. (spark)

      Gå på sluten låda om det funkar med basarna och ställ filter/fas/tid korrekt så kommer du långt.
      Uppskattar all hjälp jag kan få verkligen.
      Jag har förstått att elementet "tål" mindre om man låter det jobba utanför sitt naturliga tillstånd.
      Såklart jag inte förväntar mig stordåd från en ensam åtta. Jag har idag en typ 15 år gammal sony explode 10" bas i en portad universal låda, o den stackars basen rekommenderas ha en sluten låda. Tänker att det borde inte bli sämre. Bilen är oxå en liten Aygo så utrymme är en bristvara och i en så liten bil tror jag inte en tolva kommer till sin rätt?
      Åtta tum borde ju vara den rätta vägen att gå istället för större element, även om de får sluten låda. En åtta vill ju inte gräva sig så djupt ner i frekvenserna och känsligheten kan va nog så bra.
      Läste nu att du skriver UNDER avstämningsfrekvensen. Jag vill ju pressa upp den, stämma lådan 5-10hz över rekommenderad. Exempelvis, tillverkare säger optimal låda X liter ger avstämning 37hz. Jag vill då bygga på X-Y liter o få låt säga 45hz

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med winISD eller annat program

        Sikta på rak kurva och sköt området den ska spela med filter. Vill du inte den ska spela så djupt så använd bandpassfilter. T.ex. HP 45Hz och LP80Hz
        Det är asmycket lättare än att försöka bygga massa olika lådor och testa innan man blir nöjd
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med winISD eller annat program

          Det har du kanske rätt i. Jag har ju faktiskt redan den möjligheten på steget med ett subsonic filter som kan skära av lägre signaler.
          Jag vet att basen jag tittar på vill ha en portad låda på 31 liter. Jag skulle aldrig göra det på måfå men du menar att det är inte värt att bygga den typ 5 liter mindre o riskera bli missnöjd?
          Pinsamt nog är jag lite sugen på den dB puckeln man kan få. Inget överdrivet, bara en liten på typ 1

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med winISD eller annat program

            låda på 31 liter? det måsta vara till 12an va?
            För 8an kan väl inte kräva så stor låda?
            Har en hertz es200 8" som jag byggde en portad låda på 17 liter,den basade på tillräckligt i en audi 100
            Min projekttråd om olika bilar.
            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
            Äkta bio ljud
            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
            Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
            http://mr-nonplus.blogspot.se/

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med winISD eller annat program

              Originally posted by nonplus View Post
              låda på 31 liter? det måsta vara till 12an va?
              För 8an kan väl inte kräva så stor låda?
              Har en hertz es200 8" som jag byggde en portad låda på 17 liter,den basade på tillräckligt i en audi 100
              Nej om jag inte tittat fel så vill en Massive Audio sumo 84 ha en portad låda på drygt 1 cubic ft

              Comment

              Working...
              X