Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

    tjenare! jag bygger lite ljud fram i min campervan, 6,5" i dörrar och diskanter på brädan. Heldämpad i kupén. Frontsystemet kommer drivas av ett A/B steg med mellan 170-230wrms och basen kommer bli en gladen SQX 8" i 10L slutet.

    Har kikat länge och väl och ska snart beställa högtalare, det står mellan dessa:

    Hertz MLK 165
    Audison K6
    Gladen SQL 165

    Jag föredrar varmt och lugnt ljud, KEF är mina absoluta favorit hemma-hifi högtalare om någon lyssnat på detta märkte. Får absolut inte vara för spretiga i diskanten.

    Tyvärr kan man ju oftast inte provlyssna bilhögtalare på samma sätt som hemmahögtalare.

    Vilket kit tror ni passar bäst för mig? ev tips på varma kit för max 4k ?

  • #2
    Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

    Originally posted by Dawe_A
    tjenare! jag bygger lite ljud fram i min campervan, 6,5" i dörrar och diskanter på brädan. Heldämpad i kupén. Frontsystemet kommer drivas av ett A/B steg med mellan 170-230wrms och basen kommer bli en gladen SQX 8" i 10L slutet.

    Har kikat länge och väl och ska snart beställa högtalare, det står mellan dessa:

    Hertz MLK 165
    Audison K6
    Gladen SQL 165

    Jag föredrar varmt och lugnt ljud, KEF är mina absoluta favorit hemma-hifi högtalare om någon lyssnat på detta märkte. Får absolut inte vara för spretiga i diskanten.

    Tyvärr kan man ju oftast inte provlyssna bilhögtalare på samma sätt som hemmahögtalare.

    Vilket kit tror ni passar bäst för mig? ev tips på varma kit för max 4k ?
    SQL 165 är inte et varmt och lugnt system.
    Det rockar satan så det är lyssnaren som blir varm av allt diggande
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

      Originally posted by Nonne View Post
      SQL 165 är inte et varmt och lugnt system.
      Det rockar satan så det är lyssnaren som blir varm av allt diggande
      Så det är mer åt de ljusa hållet då menar du ? Jag lyssnar bara på EDM /elektronisk musik..såsom deep house, psytrance, techno etc
      Last edited by Dawe_A; December 18, 2020, 17:20.

      Comment


      • #4
        Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

        Originally posted by Dawe_A View Post
        Så det är mer åt de ljusa hållet då menar du ? Jag lyssnar bara på EDM /elektronisk musik..såsom deep house, psytrance, techno etc

        Skulle inte säga att det är åt det ljusa hållet utan mer att det är otroligt dynamiskt och har en tydligare midbas lite längre upp i frekvens!

        Många konkurrenter känns trötta, dom släpper liksom inte från högtalarkonen.

        Med SQL skjuts ljudet ut med katapult .... om du förstår vad jag menar?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

          Originally posted by Dawe_A View Post
          Jag lyssnar bara på EDM /elektronisk musik..såsom deep house, psytrance, techno etc
          Samma musiksmak som mig, Googla Gladen Golf Nicke Falun,
          full med SQL som fungerar mkt bra(har lyssnat)

          http://www.bilstereoforum.se/showpos...59&postcount=6

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

            Originally posted by Nonne View Post
            Skulle inte säga att det är åt det ljusa hållet utan mer att det är otroligt dynamiskt och har en tydligare midbas lite längre upp i frekvens!

            Många konkurrenter känns trötta, dom släpper liksom inte från högtalarkonen.

            Med SQL skjuts ljudet ut med katapult .... om du förstår vad jag menar?
            okej tror jag förstår Är kan mycket väl bli ett SQL kitt.. Har ju inte för avsikt att spela ashögt dock så därför tänkte jag om man skulle satsat på ett rent SQ kit för att hämta hem lite mer välljud som man fått tumma på lite i ett SQL kit ? Vet inte om det är rätt tänkt, man kanske får mer "välljud" men lite mindre dynamik som du säger..

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            Samma musiksmak som mig, Googla Gladen Golf Nicke Falun,
            full med SQL som fungerar mkt bra(har lyssnat)

            http://www.bilstereoforum.se/showpos...59&postcount=6

            Pierre
            Kul, hittar dock inget när jag googlar på det du skrev länka gärna.

            Comment


            • #7
              Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

              Tweakade en lastbil i lördags, måste säga att jag diggade när jag var klar.

              SQL 165 mötte upp de 2 RS-X 10 som spelade i slutna lådor otroligt bra.
              Hade dom nu bara kört aktivt också så skulle det blivit grymt tekniskt också!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

                Originally posted by Nonne View Post
                Tweakade en lastbil i lördags, måste säga att jag diggade när jag var klar.

                SQL 165 mötte upp de 2 RS-X 10 som spelade i slutna lådor otroligt bra.
                Hade dom nu bara kört aktivt också så skulle det blivit grymt tekniskt också!
                ok Om man läser äldre poster så sålde du hertz innan och verkade gilla MLK mycket.. Är väldigt sugen på just ett MLK 165.3 . Hur skiljer sig det mot gladen sql tycker du som lyssnat på båda? 2 vs 4 ohm ser jag iallafall, dvs att gladen kommer spela med högre effekt.. dock inte så enkelt att addera en till midbas till gladen systemet i efterhand om man inte har ett 2ch steg som går ner i 1ohm.. Då lär man köra aktivt och dela upp diskanter och middar på olika steg..

                Tanken på dubbla middar finns och jag gillar att bara "förberedd" men i dagsläget räcker det med en.
                Last edited by Dawe_A; December 21, 2020, 10:46.

                Comment


                • #9
                  Re: Hertz MLK 165.3 , audison K6, gladen SQL 165

                  Originally posted by Dawe_A View Post
                  ok Om man läser äldre poster så sålde du hertz innan och verkade gilla MLK mycket.. Är väldigt sugen på just ett MLK 165.3 . Hur skiljer sig det mot gladen sql tycker du som lyssnat på båda? 2 vs 4 ohm ser jag iallafall, dvs att gladen kommer spela med högre effekt.. dock inte så enkelt att addera en till midbas till gladen systemet i efterhand om man inte har ett 2ch steg som går ner i 1ohm.. Då lär man köra aktivt och dela upp diskanter och middar på olika steg..

                  Tanken på dubbla middar finns och jag gillar att bara "förberedd" men i dagsläget räcker det med en.
                  När vi kommer till Hertz så är dom kitten jag jobbade med runt 10 år gamla, om jag inte minns fel så är dom ombyggda efter det så hur dom är i dag har jag 0% erfarenhet av.

                  Alla SQL kitten har 2 ohms impedans, alltså har DUAL kittet 2st 4 ohm parallellkopplade midbasar.

                  SQL 165 DUAL kommer att försvinna, marknaden är för liten så ingen ekonomi i DUAL system
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X