Announcement

Collapse
No announcement yet.

Centerhögtalare Volvo S60 -01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Centerhögtalare Volvo S60 -01

    Tjena!

    Min centerhögtalare är desvärre inte inkopplad i min stereo då jag bytt ut originalstereo mot en 2-din.
    Jag undrar om det är möjligt att koppla denna centern till min nya stereo?

    Stereon som sitter i bilen nu har 6 lågnivåingångar. 4 för front och rear, 1 sub och 1 center.

    Är inte så jättekunnig på billjud , men har utforskat nätet lite och hittat högnivå- till lågnivåomvandlare.

    Är det bara att tvinna på högtalarkablaget från centern till de som sitter på omvandlaren och sen köpa en RCA-splitter (omvandlaren har 2 portar, R/L) och trycka dit den i Centeringången på stereon?

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Centerhögtalare Volvo S60 -01

    Center använder man i 5.1 system .... alltså till film.

    I bil .... nja ... inte enkelt att få till.
    Jag byggde ett system i min egna bil med Alpine F#1, det tog hur lång tid som helst att få till det.
    Musik och flerkanalsljud är skitsvårt i bil.

    Dessutom finns det inte många apparater som kodar för center, du kommer även att tillföra ytterligare fasfel.
    En annan aspekt är att högtalarna måste vara av samma modell, jag har 5st Alpine SPX-Z15M om du är sugen



    Mitt råd är .... strunta i centern!
    Last edited by Nonne; August 7, 2020, 16:21.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Centerhögtalare Volvo S60 -01

      Originally posted by Nonne View Post
      Center använder man i 5.1 system .... alltså till film.

      I bil .... nja ... inte enkelt att få till.
      Jag byggde ett system i min egna bil med Alpine F#1, det tog hur lång tid som helst att få till det.
      Musik och flerkanalsljud är skitsvårt i bil.

      Dessutom finns det inte många apparater som kodar för center, du kommer även att tillföra ytterligare fasfel.
      En annan aspekt är att högtalarna måste vara av samma modell, jag har 5st Alpine SPX-Z15M om du är sugen



      Mitt råd är .... strunta i centern!

      Alla högtalare är av samma märke. Är originalhögtalare allesammans. Bilen är utrustad med premiumhögtalare och de levererar riktigt bra så har inte velat byta ut dem. Har för tillfället bara ett steg som driver baslådan. Annars är allt original, både från steg till högtalarna samt dessa.

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Centerhögtalare Volvo S60 -01

        Jag kopplade ur mitthögtalaren på min s60. Den ställer bara till det när man försöker få till det bra.

        Det sitter ju inte i mitten i förhållande till din lyssningsposition, utan till höger.
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment

        Working...
        X