Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

    Hej!

    Slutstegen som jag har är:
    Ett st PDX-F6
    Ett st PDX-M6

    Jag har 50mm2 kabel mellan främre och bakre batteriet som är avsäkrad med 200A i båda ändar, sen 50mm2 ifrån bakre batteriet till ett säkringsblock där jag nu funderar på om det räcker med en 16mm2 kabel avsäkrad med 80A till varje slutsteg.
    Det kommer bli ca 60cm kabel mellan säkringsblocket och stegen.

    Räcker 16mm2 den korta biten eller lär jag gå upp till 21mm2 för att säkerställa att stegen får fullgod matning?

    Väl mött
    /Russin

  • #2
    Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

    Jag satt och funderade lite mer kring detta igår och det känns lite väl snålt att splitta från 50mm2 ner till 16mm2, så jag körde på 35mm2 istället.

    Känner någon för att kommentera och komma med fakta kring ämnet så är det välkommet då det kanske kan hjälpa någon annan med samma fundering.

    /Russin
    Last edited by Russin; December 30, 2017, 22:17.

    Comment


    • #3
      Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

      80A och 960W (12V) klarar sig med 4mm2 kopparkabel, så ja. 16mm2 hade räckt gott och väl den korta biten, nu hade jag kanske inte heller gått så lågt som 4mm2 men det ska räcka om man räknar på det, grovleken ökar med längden av kabeln, titta t.ex på en 80A säkring, ingen tjock "kabel" i den
      / Jimmy

      Comment


      • #4
        Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

        Originally posted by pinnen666 View Post
        80A och 960W (12V) klarar sig med 4mm2 kopparkabel, så ja. 16mm2 hade räckt gott och väl den korta biten, nu hade jag kanske inte heller gått så lågt som 4mm2 men det ska räcka om man räknar på det, grovleken ökar med längden av kabeln, titta t.ex på en 80A säkring, ingen tjock "kabel" i den
        Ärligt, skulle du själv köra med 4mm2 på den effekten?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

          Ja 16mm2 hade jag kört på.
          / Jimmy

          Comment


          • #6
            Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

            Originally posted by pinnen666 View Post
            Ja 16mm2 hade jag kört på.
            Du kan väl inte först rekommendera 4mm2 för att sedan själv köra på 16mm2

            Nog snällt och uppmana folk till att elda sina produkter
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Fråga gällande om 16mm2 räcker till mina slutsteg

              Originally posted by Nonne View Post
              Du kan väl inte först rekommendera 4mm2 för att sedan själv köra på 16mm2

              Nog snällt och uppmana folk till att elda sina produkter
              -nu hade jag kanske inte heller gått så lågt som 4mm2 men det ska räcka om man räknar på det.
              -grovleken ökar med längden av kabeln,titta t.ex på en 80A säkring, ingen tjock "kabel" i den.


              Detta stod det i det första svaret
              Jag har räknat ut vilken tjocklek som är ett Rekommenderat för 80A 50cm och jo, då räcker det med en 4mm2 kabel enligt 2 olika lathundar, men har jag 16mm2 kabel så kan jag lika gärna använda den, man får inget ökat spänningsfall eller några problem med grövre kabel, dock kan det bli svårare att dra, dyrare i inköp, onödig vikt.

              Jag brukar alltid köra grövre än vad som behövs.
              Spelar ingen roll om det är en tunn plåt som ska svetsas, en stolpe i en bod bytas eller vad det nu än är så använder jag mig alltid av för grovt mtrl., jag hade nog använt mig av 8mm2 (vilket jag gör i min bil med utmärkt resultat, har dock bara 30cm).
              Men jag använder endast kopparkabel.

              Mitt yrke är "bilmek", jobbar med 12/48/Likström dagligen (sen ska man inte glömma elbilarna... jag har räknat efter konstens regler som jag blivit utlärd i)

              JAG uppmanar inte till att elda upp någonting!!!

              Däremot så har billjudsbranchens kabelarea ökat, och ökat, och ökat dom senaste 20 åren, undrar varför? bra vinst på kabel kanske... Eller så kör ni safe, sämre koppar? kunden kanske byter steg, högtalare osv utan att byta kabel till det ökade amperetalet och då kan det bli problem, men det hör inte till mitt svar då jag svarade på en specifik fråga, där A+längd är vad som krävs för att räkna ut detta.

              Om du dessutom mäter ampere med oscilloscope/ amperetång så ser man hur lite ampere man oftast använder, i mitt värsta ljudbygge uppnådde jag strax över 65A som pik, detta med 2Basar och ett påkostat framsystem, ca 1600W-RMS totalt, slutsteg var matchade till effekten, jag nämner inte märken av produkter då det ej hör till men det spelade på bra, men detta borde ju generera runt 130A om man räknar(fantasisiffror från tillverkaren...)
              Hade det varit 0.5m som ts frågade om hade den rekommenderade kabelarean varit 6mm2 till detta, Hade man räknat på 5 meter vilket är det vanligaste så hamnar man på 50mm2 OBS, koppar kabel, 5meter ALU skulle ge 95mm2!!

              Men Förklara gärna var jag räknar fel, vad vet du som inte jag vet? varför eldar ts upp sitt system med den rekommenderade tjockleken som jag fick fram? Hur kan en generator på en bil ha så "tunn" kabel trots att den matar ut 120A som ett exempel, dom kablarna brukar ju inte eldas upp..

              Jag lär mig gärna.
              / Jimmy

              Comment

              Working...
              X