Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epa bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Epa bygge

    Hej jag behöver lite hjälp.
    Jag och mina grabbar ska bygga ljud i en opel frontera epa.
    det vi har köpt är gladen zero 165, dls Nordica 10i
    Gladen RC 1200c1 och Mosconi Gladen One 130.2.
    tanken är att sätta framsystemet i dörrarna och basen i mellanväggen mot flaket i sluten låda 17 liter.
    Men nu kom en tanke att sätta baslådan (fortfarande sluten 17 liter) bakåt mot flaket och bygga en stor låda med 2 öppningar framåt mot kupén i stället, kan det förbättra möjligheterna?
    lådan i flaket skulle bli ca 1,2 meter lång 1 meter bed och 0,4 meter hög,
    öppningarna skulle bli ca 2 st med yta 30 x30 cm
    Skall man bygga slutna lådor till framsystemet och i så fall vilken volym.

  • #2
    Re: Epa bygge

    Ingen som har åsikter eller kan hjälpa mig

    Comment


    • #3
      Re: Epa bygge

      jag skulle byggt det som är enklast. KISS principen är inte helt fel o använda sig av, färre faktorer som man kan fucka upp då..

      Vad d gäller basen så hade jag haft den i den slutna lådan. Det andra förslaget, där ni ska ha portar osv, blir en annan typ av baslåda i slutändan. En baslådeprincip som är ganska svår att få till då d är många faktorer som spelar in. Så en enkel sluten låda brukar i slutändan vara det enklaste men även det bästa.

      Framsystem brukar generellt trivas bäst med lite (låd)volym bakom högtalarna. Om man monterar t ex 6,5" i för små lådor så tappar man mkt pondus o spelglädje från dem.
      D är därför många monterar 6,5" i dörrarna, då har de ordentligt med (låd)volym för att kunna poppa på.
      För att undvika att de spelar över sin förmåga (vad det gäller bas), med risken att de gå sönder så kan man använda sig av ett högpassfilter för dem.
      En bra start är 50-80hz/högpass. Allt nedanför 50-80hz får Nordica 10" spela.

      Det här är bara generella råd eftersom det är svårt att ge tips o råd över internet.
      För att ni ska få ut så mycket som möjligt av Era prylar är rådet att Ni åker till en butik i Eran närhet för tips o råd "på plats".
      Butikerna brukar ta betalt för rådgivning (precis som alla andra experter gör), men d brukar alltid vara värt d i slutändan.
      Nästa gång ni vill uppgradera stereon så äre bara o åka tillbaka till butiken o handla, dels får ni veta vad som kan passa som uppgradering från det ni har men även hjälpen att justera ihop prylarna så de presterar max.

      Hoppas ni fick lite kött på benen och lycka till.

      Med vänlig hälsning,
      Rutger
      Du lär så länge du lever, heter det.
      Jag tror att motsatsen är lika sann.
      Bengt Feldreich
      _______________________________________
      _______________________________________

      Comment


      • #4
        Re: Epa bygge

        tack för svaret

        Comment

        Working...
        X