Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

    Hej!

    Efter många år på hifi- och hemljudforum som faktiskt.se och minhembio.com så har jag tagit steget att gå med här. Efter att ha köpt ny bil och sedan länge bestämt mig för att ha "ordentligt" ljud i den så kändes det som det naturliga valet. Denna tråd kommer jag fylla med innehåll där mycket är självklarheter för forumets medlemmar, men någon kan det ju kanske hjälpa.

    Bilen är en Audi A4 Avant Quattro B7, från 2007 . Orginal har den en Concert II+, med bakhögtalare och sub drivna från lågnivå. Subben verkar få lågpassad signal från bakhögtalarna och gör föga nytta, samtidigt är ljudet från framsystemet så basigt så den inte behövs.

    Bilen ska alltså få nytt ljud och budgeten är satt till ca 10kkr. Målet är en clean installation med orginalutseende så långt det går.
    Lite roligt är att jag igår kollade bilens leveranskoder, 150A generator ingick där.

    Kostnad: xxxxxx kr

    Sedan innan har jag en Pioneer DEH X9500BT som jag är nöjd med, front-rear-sub, ställbart HP LP, RGB front, handsfree etc. Fint att kunna välja samma färger som instrumenteringen. Kromlisten går igen i panelens knappar.


    http://www.pioneer.eu/se/products/ar...00BT/page.html
    Kostnad: 2200kr

    Har valt en ACV fascia som täcker din-ramen snyggt.



    http://www.brl.se/sv/artiklar/monter...ynaviplus.html
    Kostnad: 250kr

    Denna årsmodell har dubbla antennförstärkare i bakluckan och vad det visade sig den dubbla Fakra-kontakten, något som de flesta sidor säger ska vara från -08 och framåt.


    http://www.brl.se/sv/artiklar/antenn...-skoda-vw.html
    Kostnad: 170kr

    Bilen har quadlock och vad jag vet canbus för att sätta på stereon, vill även kunna utnyttja rattens knappar. Detta kit verkade vettigt.


    http://www.ebay.com/itm/251440517045
    Kostnad: 850kr

    I botten av fascians fack sätts förlängare av stereons usb-uttag, för laddning av mobil och streaming.

    http://www.ebay.com/itm/360910913123
    Kostnad: 40kr

    Det var elektroniken, då går vi över över till högtalare och slutsteg. Efter att ha kollat runt och länge funderat på att åter igen använda Infinity Reference-kit så föll valet på Gladen och deras One Line 165 RS, ett kit med adapter för A4, diskanter som passar rakt i gallret och slimmat filter. Dessa kommer till att börja med kopplas via orginalkablage och drivas av Pioneeren.


    http://www.pmshopen.se/gladen-one-165-audi-a4-rs/1344-0
    Kostnad: 1800kr

    För en clean installation funderade jag på att plasta i på vänster sida av bagaget då ingen sida sålde färdiga lådor till B7, så hittade jag info om att denna Autoleads-låda trots allt passar både B6 och B7.


    http://www.pmshopen.se/autoleads-b-s10/2219-0
    Kostnad: 2000kr

    Lådan är på 15 liter, så funderingarna på bas blev svårare, men bestämde mig till slut för att gå all in på Gladen och deras RS-10. Rekommenderad volym i sluten är 22 liter, men med lådan helt fylld med isotermiserande material ser det inte helt illa ut.


    http://www.pmshopen.se/gladen-rs-10/1086-0
    Kostnad: 1000kr

    Gjorde en snabb simulering med de parametrar jag hittade, har inte dubbelkollat att jag gjort rätt, men såhär ser det ut mellan rekommenderade 32liter med 100x200mm basport 30% fyllning, 22 liter sluten, 30% fyllning och 14 liter sluten med 80% fyllning av isotermiserande material. Kastade med polyestervadd i beställningen, annars brukar jag använda stenull.




    http://www.pmshopen.se/dls-dampull-500g/108-0
    Kostnad: 100kr

    Orginalbaslådan har slutsteg för bakdörrar och bas monterad på sig. Lådan tas ur och steget flyttas framåt. Förmodligen hamnar slutsteget till den nya baslådan på samma ställe. Det blir bra med ett stuvutrymme då det till vänster försvinner för baslådan.


    (Lånad bild)

    Då jag går all out på Gladen så föll valet på deras RC-serie, RC600C1, ett monosteg på 360WRMS i 4ohm, 560WRMS i 2ohm. Smidigt format och effektivt. Till toppsystem håller jag mig fortfarande skeptisk tills jag lyssnat, men till bas tvekar jag inte på klassD.


    http://www.pmshopen.se/gladen-rc-600c1/2494-0
    Kostnad: 1500kr

    För att dämpa upp dörrarna i första steget hämtade jag hem 6m2 Silent Coat. Kommer dämpa dörrskinn, dörrpaneler, basens utrymme och efter det vid behov.


    http://www.alltimotor.se/product_inf...roducts_id/775
    Kostnad: 1800kr

    Summan ligger då på 10500kr om man räknar in HUn jag redan hade. Det som saknas är ström och lågnivåkabel, måste fundera på om jag ska dra in 21mm2 på en gång, eller välja mindre, 10mm2 räcker. Samma fundering om jag ska dra dubbla stereopar lågnivå och förbereda för ett slutsteg för frontkanalerna på en gång. Då blir det att dra högtalarkabel direkt för att det ska vara värt det. Risken att jag får för mig att sätta ett steg i skuffen är dock rätt liten, och isf vore det möjligt att gömma undan ett steg under instrumentpanelen, har inget behov att visa upp sakerna.

    Så var det med det, sakerna är på väg hem, snart är det dags att riva paneler. Jag välkomnar inspel, tips och råd!
    Kommer uppdatera med byggbilder vad det lider.
    Attached Files
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

  • #2
    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

    Trevligt projekt ser fram i mot att se hur det blir.

    Jag kör med samma bas som du sluten i 22 L 50% fylld med ull och är mycke nöjd med det

    Comment


    • #3
      Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

      Tummen upp för fler enkla men effektiva budgetlösningar vad gäller välljud i bil
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Diskret ljud - Audi A4 Avant Quattro B7 - Gladen RS

        Originally posted by tvett
        Det som saknas är ström och lågnivåkabel, måste fundera på om jag ska dra in 21mm2 på en gång, eller välja mindre, 10mm2 räcker. Samma fundering om jag ska dra dubbla stereopar lågnivå och förbereda för ett slutsteg för frontkanalerna på en gång.
        Jag hade helt klart dragit med en gång så är det gjort!
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #5
          Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

          Toppkvalitet på inlägg, det här ska bli kul att se mer av

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

            Idag landade quadlock-adaptern och med största flyt möjligt, den utbytta Fakra-adaptern, och med ännu mera flyt, kinakablarna för usb-uttag. Så här kommer lite mjölkiga mobilbilder på bytet av HUn.

            Började med att sätta fast usb-kabeln i botten av facket. Dremeln kom väl till pass för detta. Funderade först på att ha dubbla uttag, men ett får räcka.



            Test av att rattknappar, remote av orginalsteg, fantommatning av antennförstärkare och handsfree.



            Mikrofonen monterades på orginalplats och kabeln drogs utmed kanten av taket och A-stolpen ned på passagerarsidan.



            Rätt ok passform på fascian. Tyvärr följde det inte med längre M5-skruvar för fastsättning. Orginalskruvarna är ca 5mm för korta då de har dogpoint, dvs ogängat längst ut. Listen i mitten täcker ISO-ramen snyggt.



            Usb-uttaget i botten av facket är kopplat till stereon och möjliggör usb-streaming och laddning. Bra passform runt fronten av stereon, yta och färg på fascian känns väldigt orginal. En gummimatta skulle nog sitta bra i facket, nederkanten är upphöjd 2mm. Det skulle ge mer orginalkänsla, men gäller att hitta en tunn prickig.



            Pioneeren har RGB för knappsats och display separat. Här är båda ställda till Red, men det går att tweeka med 255 steg på varje grundfärg. Färgen stämmer bättre med instrumenteringen än vad som syns på bilden.



            Bytet gick väl rätt bra, allt fungerar som det ska, fint att ha handsfree och streaming igen. Ljudet blev acceptabelt, inte lika bumligt som med orginalstereon. Däremot förväntar sig orginalförstärkaren till bakdörrarna högre nivå, men det gör inte mig något, fadear fram helt när jag är själv i bilen.

            Ska bli intressant att få i frontkitet, men det ska inte slängas in en måndag efter jobbet på parkeringen.
            Attached Files
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

              Vliket trevligt bygge, skall bli intressant se hur förbättringen blir med nya framsystemet.

              Comment


              • #8
                Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                Lutar åt att jag drar 20mm2, en 4ch lågnivå och högnivå på en gång. Känns som det inte kommer gå länge innan jag köper ett AB-steg till framsystemet. Funderar på detta steg som har samma formfaktor som bassteget:

                http://www.pmshopen.se/gladen-rc-90c2/2492-0

                Ni som varit med, hur skulle ni lägga kablaget i en A4? Tänkte ha slutstegen i facket till höger, tillsammans med orginalsteget, kanske blir en "installation" som går att visa upp, men framför allt vill jag komma åt justeringarna.
                Sneglat i denna tråd som även verkar finnas i svensk version här på forumet:
                http://www.audizine.com/forum/showth...ld-B7-A4-Avant

                Ström till höger, signal i mitten och högnivå till vänster, verkar ju vettigt?
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                  Blev grymt bra med ramen, den passade verkligen in! och det är klockrent att kunna matcha hu'n med resten av bilens belysning, jag får nöja mig med julgrans-känsla i min bil

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                    Originally posted by tvett View Post
                    Ström till höger, signal i mitten och högnivå till vänster, verkar ju vettigt?
                    Separation av dessa är ju något att sträva efter, samt att tillse att man håller signalvägarna så långt bort från bilens egna elektronikboxar som möjligt.
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                    Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                      Väntar ännu på att högtalare, låda och steg ska komma hem, steget var restat och skickas från leverantören, men resten skulle ha skickas 28/4. Ingen panik då jag drar mig för att sätta igång montaget innan vädret blir bättre, men man vill ju klämma på sakerna.

                      Det blir så att jag beställer ett Gladen RC90C2 för att driva framsystemet, placerar det bak till höger tillsammans med RC600C1 för basen och orginalsteget för bakhögtalarna. Steget är på 2x130WRMS i 2ohm, 2x85WRMS i 4ohm, ska man gissa på 2x100 i 3ohm kanske.



                      http://www.pmshopen.se/gladen-rc-90c2/2492-0
                      Kostnad: 1400kr

                      Fler steg behöver mer ström, så har idag varit förbi i Holmsund och shoppat lite kabel. Valet föll på GAS 20mm2-kit, en extra RCA-kabel och gafflar. Kommer byxa kabeln till två 10mm2 vid slutstegen. Kanske i överkant med tanke på effekten, men 10mm2 kändes ändå i underkant. Strömkabeln är riktigt smidig och har en seriös känsla i orange isolering. Upptäckte dock att jag inte fick med mig två 10mm2 gafflar som det var tänkt, utan en 10mm2 och en 20mm2, betalade dock för två 20mm2. Blir att byta.





                      http://www.alltimotor.se/product_inf...oducts_id/1568
                      http://www.alltimotor.se/product_inf...oducts_id/1532
                      http://www.alltimotor.se/product_inf...oducts_id/1565
                      Kostnad: 1300kr
                      Attached Files
                      Last edited by tvett; May 5, 2015, 21:04.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                        I väntan på annat rensades det i kablaget, det är så otroligt trångt bakom stereon. ISO-kontakten fick helt enkelt stryka på foten, tog även bort extrakablar för back, handbroms och hastighet från canbusen, samt högnivå bak och lågnivå fram.

                        Har satt in en Deutsch-kontakt för att koppla orginalkablaget för frontar till RC90C2-steget senare. Har fundrat och kommer att slänga ut orginalsteget helt och driva bakdörrarna från huvudenheten. Då blir det alltså 4st högnivå under mattan, frontarna drivs bak från lågnivå och bakdörrarna drivs fram från HU. Allt kopplas till orginalkablage för enkel återställning till orginalstereo. Kommer 3d-printa ett kontaktdon som ersätter orginalsteget, där bakkanaler kopplas in och remote tas ut.

                        Före:



                        Efter:

                        Attached Files
                        Last edited by tvett; May 5, 2015, 19:58.
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                          Tanken har varit att sätta slutstegen till höger där orginalbaslåda och -slutsteg sitter idag.
                          Frågan är ju om jag lyckas montera två steg med måtten 215x50x150mm på ett snyggt sätt så man kommer åt justeringarna smidigt. Kanske kan sätta dem stackade på höjden med logon utåt horisontellt, lite snett med terminalsidan mot bakljuset. Kommer i så fall dölja ljuddämpningen med lite matta och låta stegen sitta i en ställning i alu eller stål.

                          Någon som har några bra ideer?



                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                            Originally posted by tvett View Post
                            Tanken har varit att sätta slutstegen till höger där orginalbaslåda och -slutsteg sitter idag.
                            Frågan är ju om jag lyckas montera två steg med måtten 215x50x150mm på ett snyggt sätt så man kommer åt justeringarna smidigt. Kanske kan sätta dem stackade på höjden med logon utåt horisontellt, lite snett med terminalsidan mot bakljuset. Kommer i så fall dölja ljuddämpningen med lite matta och låta stegen sitta i en ställning i alu eller stål.
                            För att slippa repor och andra märken och slitage på stegen när du ska prova ut hur de ska sitta är ett tips att vira in dem med gladpack och därefter packtejp. Man kan också göra attrapper av stegen i kartong, frigolit eller liknande så blir det lättare att labba runt med olika placeringar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diskret ljud i en Audi A4 Avant Quattro B7 2007 - Gladen

                              Bra tips om att repskydda, lätt att man får feeling, vill testa, börjar bygga och sen står där med repiga saker. Målartejp, tänk blå, på alla tänkbara ytor är det jag brukar använda, lämnar sällan rester och är rätt så tålig.

                              Upptäckte just att AB-steget är 7mm längre än D-steget, enligt Gladen. Ok att man vill göra D-steget så kompakt som möjligt, men hade hellre sett att de var lika stora...

                              Imorgon ska jag ta och skruva loss orginalsteget och cadda upp kontaktdonet på det, för sedan skriva ut ett nytt. Vill kunna fästa flatstiften för att ta ut remote till stegen och skicka in högnivå till bakdörrarna, på ett bra sätt. Har inte sett så mycket 3d-skrivna saker här än?
                              Last edited by tvett; May 7, 2015, 00:57.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment

                              Working...
                              X