Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by Nonne View Post
    Att plasta dörrpanelens baksida är bra men jag rekommenderar det ändå inte, varför då tänker ni.

    Jo, en dörrsida är som regel i flera olika stycken vilket innebär springor.
    Det har hänt mer än en gång att det runnit ut polyester och förstört dörren.

    Mitt råd är att använda AEROSTONE från Gladen.
    Detta material ska förslagsvis penslas på ytan/materialet som ska dämpas.
    Fördelen här att man får en stum och vibrationsfri dörrpanel från ett material som inte flyter ut likt polyester.

    Aerostone ska inte liknas vid material såsom DB Axe och liknande.
    Låter ju jäkligt nice. Det bästa från två världar om man säger så Hur går det ihop med fukt förresten? Vet ju att skummattorna suger fukt nåt dj.....skt monterat på fel ställe.

    Comment


    • #17
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      När jag monterar Gladen Aerowave på ytterplåten i dörren så ser jag alltid till att den är en liten bit upp från botten av dörren, detta bara för att få optimal avrinning.

      Dessutom är Gladen Aerowave lite fet i materialet, någon form av coatning för att stöta bort fukt.

      Annat mjukt material monterar jag aldrig mellan plåt och plåt.
      Skulle du ha vatten mellan plåt och dörrpanel, ja då har du problem med mer än bara fuktigt dämpmaterial.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Originally posted by Nonne View Post
        Att plasta dörrpanelens baksida är bra men jag rekommenderar det ändå inte, varför då tänker ni.

        Jo, en dörrsida är som regel i flera olika stycken vilket innebär springor.
        Det har hänt mer än en gång att det runnit ut polyester och förstört dörren.

        Mitt råd är att använda AEROSTONE från Gladen.
        Detta material ska förslagsvis penslas på ytan/materialet som ska dämpas.
        Fördelen här att man får en stum och vibrationsfri dörrpanel från ett material som inte flyter ut likt polyester.

        Aerostone ska inte liknas vid material såsom DB Axe och liknande.
        På namnet låter det som att AERO-Stone blir stenhårt efter att det torkat och då borde ge en förstyvande effekt?

        En tanke annars för att ge en sladdrig dörrsida extra stabilitet är att bygga upp en fackverksliknande förstyvande ribbstruktur där det finns möjlighet och plats, framförallt på de stora planare ytorna. Komplettera sedan med AERO-Stone eller liknande och därefter något mjukt akustikdämpande material.

        En annan idé för att få extra styvhet är att först lägga på ett tjockt lager AERO-Stone och sedan trycka fast en tunn aluminiumplåt ovanpå de partier där geometrin tillåter. Då borde man ju få en sandwichliknande konstruktion med AERO-Stones alla fördelar + extra styvhet. Kanske inte så realistiskt att få till på komplicerade geometrier men på till exempel innertaket med stora släta ytor borde detta vara fullt genomförbart.

        Comment


        • #19
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Originally posted by Nonne View Post
          När jag monterar Gladen Aerowave på ytterplåten i dörren så ser jag alltid till att den är en liten bit upp från botten av dörren, detta bara för att få optimal avrinning.

          Dessutom är Gladen Aerowave lite fet i materialet, någon form av coatning för att stöta bort fukt.
          Är det alltså lämpligt att använda Aerowave även inne i själva dörren? Jag antar att det i så fall är för att bryta upp stående vågor och andra akustiska reflexer? Vilka ljudmässiga fördelar kan man räkna med?
          Hur mycket Aerowave ska man klistra på? Är det främst på ytterpanelen bakom högtalarelementet det gör nytta?

          Comment


          • #20
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Originally posted by Backkungen View Post
            Är det alltså lämpligt att använda Aerowave även inne i själva dörren?
            Ja
            Originally posted by Backkungen View Post
            Jag antar att det i så fall är för att bryta upp stående vågor och andra akustiska reflexer?
            Precis, på vissa högtalare gör det större skillnad.
            Jag har använt det i flertalet monteringar under sensommar höst, jag upplever basgången från riddarna som lite exaktare och mer kontrollerade.
            Originally posted by Backkungen View Post
            Hur mycket Aerowave ska man klistra på? Är det främst på ytterpanelen bakom högtalarelementet det gör nytta?
            Monteras med fördel bakom högtalaren på ytterplåten, runt 200 X 250mm stora bitar brukar jag klippa.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Ett tips är att byta ut alla de vita plastclipsen som dörrsidan sitter fast med mot nya och att man runt anliggningsytan dörrsida/dörrplåt lägger lite neoprenduk eller liknande.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #22
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Originally posted by Expoze View Post
                Ett tips är att byta ut alla de vita plastclipsen som dörrsidan sitter fast med mot nya och att man runt anliggningsytan dörrsida/dörrplåt lägger lite neoprenduk eller liknande.
                Tack för tips! Några clips gick sönder när jag tog bort dörrsidan så jag bytte dessa mot nya från Bilteknik i Vimmerby :-)
                Jag är lite osäker på vilken anliggningsyta dörrsida/dörrplåt du menar, kan du förklara närmare?

                Comment


                • #23
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Kanten på dörrsidan, där den kommer i kontakt med dörrplåten.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #24
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    OK, jag hade på känn att du menade den sargen. Det måste väl bli en väldigt tunn neoprenduk i så fall? Har du någon erfarenhet av lämplig tjocklek/kvalitet/inköpsställe?
                    Stort grattis till tillökningen förresten!
                    Last edited by Backkungen; March 11, 2015, 23:26.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Vi brukar köra med AERO-fill, scrolla längst ner på sidan.

                      http://www.gladen-audio.se/dampingmaterial.html
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Vi brukar köra med AERO-fill, scrolla längst ner på sidan.

                        http://www.gladen-audio.se/dampingmaterial.html
                        Tack! AERO-fill är fina grejer, jag köpte ju en rulle av dig häromsistens, funkar kanon i många sammanhang.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Jag håller med dig, AERO-fill har fått tyst på många skramlande paneler.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Här händer det inte så mycket just nu då jag är i Spanien och cyklar ett par veckor. En positiv överraskning jag noterade på väg till Skavsta flygplats är hur mycket tystare bilen blivit bara genom att dämpa dörrarna och bakluckan. Gasdämparna till bakluckan måste för övrigt bytas snarast, efter dämpningen blev luckan tyngre och i och med det orkar inte de slitna dämparna hålla luckan uppe. En lucka som ramlar ner i huvudet gör ingen glad så nu har jag hittat nya dämpare på Ebay som jag kommer att lägga beställning på.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Ska du byta alla 4 dämpare? På min blev det ingen större förbättring när jag bytte dom tyvärr. En klen tröst är att dom fungerar bättre på sommaren när det blir varmare.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • #30
                                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Expoze View Post
                                Ska du byta alla 4 dämpare? På min blev det ingen större förbättring när jag bytte dom tyvärr. En klen tröst är att dom fungerar bättre på sommaren när det blir varmare.
                                Rätta mig om jag har fel men det är väl bara två dämpare som lyfter bakluckan? De andra två är väl till den öppningsbara glasrutan? De här dämparna tänkte jag skaffa http://pages.ebay.com/link/?nav=item...BAY-DE&alt=web
                                Jag hoppas att kraften i de nya räcker till, som det är nu klarar de gamla dämparna att hålla luckan uppe om det är mer än +10. Helst hade man ju sett en starkare fjäder än standard men det är inget jag hittat när jag googlat.

                                Comment

                                Working...
                                X