Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > SPL - Effekt och hög volym

SPL - Effekt och hög volym Allt som gör att du spelar högre! Även demo/show-frågor hör hemma här.

Reply

Thread Tools
Old October 5th, 2017, 15:00   #1
Kefa_00
Junior Member

Question Vilka batterier och generator till 5500 watt

Håller på med ett nytt ganska kraftigt bygg där förstärkarna lämnar effekt upp till 5500 watt rms. Vad skulle ni rekommendera gör batterier, hur många och vilken generator?
Mvh Kevin
Kefa_00 is offline   Reply With Quote
Old December 12th, 2019, 19:40   #2
Klyka78
Junior Member

Default Re: Vilka batterier och generator till 5500 watt

Quote:
Originally Posted by Kefa_00 View Post
Håller på med ett nytt ganska kraftigt bygg där förstärkarna lämnar effekt upp till 5500 watt rms. Vad skulle ni rekommendera gör batterier, hur många och vilken generator?
Mvh Kevin
Hej! Jag ska försöka svara dig så gott jag kan med vad jag kan bistå med, rätt eller fel men detta är min syn.

Först och främst, om du tänker stå och burpa så kräver det att batterierna kan lämna ström till vad dina slutsteg kan lämna ut i form av effekt utan spänningsfall under tiden du burpar, t.ex. om det ska lämna ut 5500W vid en viss last så drar det kanske 6500W (ett slutsteg är inte är 100% effektivt, utan snarare kanske 85% effektivt i bästa fall), om vi räknar på 14,4 volt så kommer du alltså behöva en ström på ca 450A konstant under tiden du burpar på din maximala effekt, I(ström A)=P(effekt W)/U(spänning V).

Batterier är specade med ett CCA värde (Cold Cranking Amperes), t.ex. CCA "500", då kan batteriet lämna ut 500A och ditt slutsteg kan tillgodaräkna sig sina 450A om alla andra förutsättningar med kopplingar, kabeldimensionering etc.

Så hur länge kan du burpa med 450A då? om batteriet är på 110Ah så kan du burpa i 15min innan strömmen är slut?...nej inte riktigt så enkelt skulle jag tro, här blir mina kunskaper lite begränsade men ett batteri har fler egenskaper än Ah och CCA värden, det kan nog skilja ganska mycket batteri till batteri hur länge du kan "cranka" beroende på massa olika faktorer.

Det korta svaret på din fråga brukar vara att tumregeln säger 100Ah per 1000W, jag håller själv på med ett litet bygge i dotterns A-traktor på ca 6000W och har införskaffat 4st 110Ah AGM batterier med ett CCA värde på 1000 samt en 200A generator med dubbla 50mm2 kablar. Skulle det visa sig att denna bank inte klarar att hålla spänningen vid stora effektuttag så kommer jag komplettera med en kondingbank på 500F.

Hoppas svaret var till någon hjälp!

/Klyka

PS! Såg nu att ditt inlägg var från 2017 haha, jaja det får stå kvar iaf
Klyka78 is offline   Reply With Quote
Old January 25th, 2020, 08:09   #3
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 631 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Klyka78 View Post
Skulle det visa sig att denna bank inte klarar att hålla spänningen vid stora effektuttag så kommer jag komplettera med en kondingbank på 500F.
500 Farad

Snälla låt mig sälja det till dig

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, STEG, RS Audio och Audio System
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old January 25th, 2020, 11:19   #4
Klyka78
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
500 Farad

Snälla låt mig sälja det till dig
Hehe nu känns det som jag skrivit i det blå skåpet men jag tänkte på typ en sån här bank https://www.amazon.co.uk/Maxwell-cap.../dp/B07VS824BN
Old January 26th, 2020, 12:42   #5
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 631 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Det där såg intressant ut.

För om man skulle montera 500st normala kondningar får man ha en skåpbil

Den känns dock väldigt slö i laddcykel.

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Old January 26th, 2020, 12:45   #6
Klyka78
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Det där såg intressant ut.

För om man skulle montera 500st normala kondningar får man ha en skåpbil

Den känns dock väldigt slö i laddcykel.
Jag vet inte hur bra eller dålig denna bank är men en kompis har fått hem en sån där så jag får väl återkomma efter han testat helt enkelt
Old January 28th, 2020, 09:29   #7
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Klyka78 View Post
Jag vet inte hur bra eller dålig denna bank är men en kompis har fått hem en sån där så jag får väl återkomma efter han testat helt enkelt
Ja snälla, den är intressant om den fungerar

Ljudbyggaren sedan 1998

Reply

Thread Tools

Posting Rules