Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

    Så var semestern slut igen, hann kanske inte med det mesta som jag tänkt mig, köpte mig ett par full range GZ 60SQX då jag tänkte att får testa ett par. Körde lite basic pod installation med glasfiber o skit. Hade inte pysslat med glasfiber och slipning sen jag gjort ett par alpin skidor i vaccum påse. Det var ju inte så svårt men slipning är skit.

    Får väl lägga lite effort på att lägga lite epoksy på fluffet så att inte 80 talet kommer tillbaka. Måla o köra oem look.

    Några tankar om 60SQX fullrange högtalarna? Borde jag ändå köra/göra nya poddar med diskant?








    Comment


    • #62
      Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

      Kanske mitt bygge är färdigt till OS 2020

      Comment


      • #63
        Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

        Originally posted by Ensio View Post
        Kanske mitt bygge är färdigt till OS 2020
        sinom tid så

        Ser finfint ut!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #64
          Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

          Hur tycker du att de låter?
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #65
            Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

            Originally posted by octan View Post
            Hur tycker du att de låter?
            Man får väl lida för att man är lat och tycker om symetri och oem look

            De spelar faktiskt helt bra enligt mina öron för att vara så små och för de priset.

            Sen måste man ju ta en med nypa salt, ett litet element som sägs att kan köras från 200hz -> 20khz.

            Så man kan ju fundera att om man kör med 24db delning och från 450hz -> så kanske det inte spelar riktigt de låga och höga mellan 450-20khz

            Om man skulle beskriva i ord : de spelar alla blåbär och jordgubbar men kanske den inte ger riktigt bananerna som dyker upp ibland i musiken.

            Men inte kan man nu säga att de vinner direkt ett bra o justerat 3"mellanregister o diskant.

            Någon borde uppfinna ett metalplatta med justerbar cirkelmått så man skulle kunna test olika typers av combon.

            Har du haft själv möjlighet att testa de Legatia som du har till salu?
            Last edited by Ensio; September 13, 2018, 08:25.

            Comment


            • #66
              Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

              PS Någon som har erfarenhet över Rainbow Platinium 6.5 Midwoofers? (fiskade ett par under sommaren för ett bra pris)

              Har någon kört i låda?

              Tänkte jobba näst med Saabens dörrpaneler så att jag skulle få den jävla osymetriska dörrpanelen bort -> Ta ut högtalarna ur dörrpanelen

              Comment


              • #67
                Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                Originally posted by Ensio View Post
                Har du haft själv möjlighet att testa de Legatia som du har till salu?
                Testade dem inte som bredbandare, utan bara som rent mellanregister. Körde dem mellan 200 - 5000Hz. Lät riktigt bra. Öppet och "krispigt" mellanregister. Röster var väldigt verklighetstrogna. Det är inte konstigt att de haft stora framgångar på tävlingar (och är inte helt superbilliga)
                Anledningen att jag inte kör vidare med dem är som sagt att de inte fungerade alls på det tekniska, pga de kraftiga reflexerna i framrutan som jag fick i bubblan.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #68
                  Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                  Jag skulle komplettera med GZ uranium middar och diskanter. kört både middar och diskanter och de låter riktigt bra och är bra drag i!

                  Comment


                  • #69
                    Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                    Det börjar bli vår och kanske dags för lite mekkande ��

                    Funderat på att göra dörrpanels boxar till elementen.

                    Hur har ni gjort så att dörr panelen inte blir för tung men spelar bra?

                    1. Funderat att göra med glasfiber/fleece

                    2. Göra av mdf en box samt lägga glasfiber på ytan

                    3. Dela panelen i två delar. Övre delen med orginal fästning. Undre selen monterad med egen? göra en beauty panel så att inte skarven syns

                    Last edited by Ensio; April 1, 2019, 15:25.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                      Originally posted by Ensio View Post
                      Fixade 1 din spelaren på plats. Ändorna på Cdns Optiska fiberslingan koplades ihop med en tillräckligt stor sockerbit. Får lägga lite ork på en custom panel runt hålen. Samt kolla ifall jordningen är på plats då motorns laddare hörs genom högtalarna.
                      Får du fortfarande ljudet från blinkers och varningar efter att ha loopat optikkabeln?

                      Planerar ett budgetbygge i hustruns 9-3SS -04:a
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #71
                        Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                        Då jag började med mitt bygge hade jag trasig AMP1 under förarstolen samt inga kopplingar till 3.5 i framrutan = Inga varningar på SID med ljud, samt blinkers ljudet var ur kopplat. Dock Blinkers samt alla varningar kommer up på SID.

                        Antar att blinkers ljuden åtminstone försvinner samt SID meddelandens info ljud. Blinkers och SID fungerar normalt så inga problem med besiktning

                        Kom ihåg:

                        Loopen bör vara hel för att bilen ska starta. Med loop eller CD enhet

                        Konstant ström från CD spelaren
                        Start ström från Cigg uttaget

                        Saab Loop: Saabpart: 12791237

                        ISO - FAKRA adapter

                        Så det är upp till dig att fråga ifall man vill ha musik eller signal ljud i bilen
                        Last edited by Ensio; June 10, 2019, 09:18.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                          Tack för svar Ensio!
                          Amp1:an är trasig och ger inget ljud ut i dörrarna. Om det låter i centern vet jag inte. Men de andra två högtalarna vid framrutan låter och tanken är att de skall få fortsätta så.

                          Jag planerar bygga ett nytt separat system och låta det gamla sitta kvar men offrar CD-växlarens plats fram för att få dit en 1-dins spelare i konsolen.
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #73
                            Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                            10 poäng för separat installation

                            Om jag skulle göra om min installation skulle jag lägga den nya 1 din spelare under CD spelaren.

                            Ta ask-koppen eller vad ni nu kallar den förvarings lådan och lägga en kort 1 din enhet, (antar att spotify dyl är förstahands musikkällan typ cd är så 2000 tal )

                            Då behöver man inte leka med optisk loop grejer och det är lätt att få den OEM ut.

                            Plus att då fungerar alla varnings signaler normalt.

                            Då får du start strömen från ask-koppens enhet samt konstant strömmen typ direkt från batteriet/CD spelarens ström + säkring







                            Originally posted by Nordenmark View Post
                            Tack för svar Ensio!
                            Amp1:an är trasig och ger inget ljud ut i dörrarna. Om det låter i centern vet jag inte. Men de andra två högtalarna vid framrutan låter och tanken är att de skall få fortsätta så.

                            Jag planerar bygga ett nytt separat system och låta det gamla sitta kvar men offrar CD-växlarens plats fram för att få dit en 1-dins spelare i konsolen.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                              Originally posted by Nordenmark View Post
                              Tack för svar Ensio!
                              Amp1:an är trasig och ger inget ljud ut i dörrarna. Om det låter i centern vet jag inte. Men de andra två högtalarna vid framrutan låter och tanken är att de skall få fortsätta så.

                              Jag planerar bygga ett nytt separat system och låta det gamla sitta kvar men offrar CD-växlarens plats fram för att få dit en 1-dins spelare i konsolen.
                              Om jag inte minns fel så driver steget under förarstolen endast dörrarna från 200Hz LP.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #75
                                Re: Saab 9-3 05 Margareta Entry level SQ

                                Originally posted by Ensio View Post
                                10 poäng för separat installation

                                Om jag skulle göra om min installation skulle jag lägga den nya 1 din spelare under CD spelaren.

                                Ta ask-koppen eller vad ni nu kallar den förvarings lådan och lägga en kort 1 din enhet, (antar att spotify dyl är förstahands musikkällan typ cd är så 2000 tal )

                                Då behöver man inte leka med optisk loop grejer och det är lätt att få den OEM ut.

                                Plus att då fungerar alla varnings signaler normalt.

                                Då får du start strömen från ask-koppens enhet samt konstant strömmen typ direkt från batteriet/CD spelarens ström + säkring

                                Jag hade inte gjort så, jag hade monterat en förstärkare med inbyggd DSP och streama via en BT enhet som kopplades digitalt till förstärkaren.
                                Nån spänn dyrare men låter som om du stoppat i prylar för 20k extra

                                Dessutom funkar allt då man även kopplat original HU med analog kabel.
                                Låter iofs helt kass men eftersom man kan trixa med potent woodoobox och spara flera olika förval så .... bästa valet

                                MEN, det krävs ju att originalförstärkaren fungerar så man kan summera signalen för fullregister via nya stärkaren.
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X