Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old December 3rd, 2013, 10:05   #11
ChriZtoffer
Senior Member

ChriZtoffer's Avatar

Rep Power: 199 ChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the roughChriZtoffer is a jewel in the rough
Default Re: SQW: TransFårrden

Den är bra den där skroten i Kungsåra! Har shoppat loss där jag också, man får en hel hög med grejer för mindre pengar än en dörrsida kostar på andra skrotar och betydligt mindre än en ny! Sen kanske inte allt är direkt helfräscht men det ska ju byggas om ändå.

More to come...
ChriZtoffer is offline   Reply With Quote
Old December 3rd, 2013, 10:09   #12
Svugg
Senior Member

Svugg's Avatar

Ja det är bra med skroten ibland, har själv köttat sönder en del ifram på bmwn. Fast e39 delar på skroten kostar inte många dineros.

Ja kom igen nu, ta semester resten av året och bygg för satan

Ska vara en bygguppdatering minst en gång per dag, så man har lite läs lektyr på lunchen..hehe

Gillar dina projekt, mkt intressanta beskrivningar in i minsta detalj sådant gillas starkt av oss här på forumet.
Old December 3rd, 2013, 19:17   #13
Hassman
Senior Member

Returbilen, bra grejer det och riktigt schyssta priser! Kommer själv plocka halvskinns inredning till min till våren

För övrigt väntar jag spänt på mer updates!
Old December 8th, 2013, 21:13   #14
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 359 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future
Default Ett inlägg om dämpning

Mors boys!

Den här posten skall försöka handla lite tankar om dämpning i bilen.

Vägen till ett trevligt ljud måste man komma ihåg två saker.
I en bil är den stora utmaningen att jobba MED akustiken som man har att tillgå.
Dvs, det är i princip svinkört att jobba mot problemen med mer effekt, och mer EQ osv.. det når ingen vart.
Detta gör att en väldigt viktig del är att få till delar av de aukustiska förutsättnignarna så gott som möjligt. Självklart, geometri kan vi inte ändra mycket på i en bil, men vi kan ändra resonansfrekvenser hos materialen genom ex dämpning. Dvs - knackar du på en panel låter den "död" om den är dämpad... ja merparten av er känner ju till konceptet.

Och vad är poängenmed att lägga ut texten om detta...?
Helt enkelt för att påminna om att "mer dämpning" inte alltid är bättre!

Materialets resonansfrekvens är vad som påverkas när vi dämpar.
Men vad är då den här resonansfrekvensen?
Det är helt enkelt den frekvens materialet 'svarar' på tillförd energi med påtagligt höjd amplitud (nivå).
Detta betyder att om vi matar med ett gäng olika frekvenser (ex musik) från en Högtalare som spelar mot ett material kommer dels materialet att vibrera en hel del, men speciellt på vissa utav dessa frekvenser vibrerar den tokigt mycket mer. Det är vid dessa frekvenser man talar om 'egenresonans'.

En lånad bild. Det som är intressant att ta med sig från denna är hur gösses skarp peaken på kurvan kan vara vid en frekvens.

Så varför är det ett problem med att de vibrerar i takt till musiken?
Första problemet är ju uppenbarligen att materialet väsnas och STÖR, men grundläggande för förståelsen är att materialets självsvängning vid den här frekvensen är ur fas mot musiken, och kommer därmed att motverka/cancellerar/reducera amplituden/nivån på din musik vid den här frekvensen.

Idiotenkelt uttryckt:
När högtalare gör ljud, gör "äter" materialen i bilen olika mycket av detta ljudet, vilket gör att du får mindre ljud.

Så vad händer när man kletar på Silent Coat/STP och liknande butyl/bitumen dämpmattor?
1)Först och främst minskar man 'rasslet' genom att materialet beter sig 'lugnare'.
2) Men oxå, och mycket viktigt - är att resonansfrekvensen hos materialet förändras.
Resonansfrekvensen kan antingen öka eller minska. Denna omständighet är mycket viktig att komma ihåg när man dämpar och funderar över reslutatet utav dämpningen!

Varför?
Jo, som beskrivits ovan om materials egenresonsansfrekvens, kan man plötsligt ha förflyttat resonansfrekvensen olyckligt, och istället motverkar en annan frekvens påtagligt!

Exempel 'legend'
Ett exempel jag minns var en db-guru i staterna som under ngt event skulle hjälpa ngra att få fart på sitt monsterbygge som "oförklarligt" inte ville "put up the numbers" med all effekt å alla basar osv..
Han började helt enkelt med att TA BORT lager på lager med dämpmatta.. och mycket riktigt, bilen började öka i siffror igen..

Åter till dagens inlägg på riktigt!

Då jag aldrig vågade bråka ut taket ur E60n ordentligt för dämpning, så var det dags att ta tjuren vid hornen och lösa den biffen här.

Raskt skruva loss allt och slita ut det:

Så här spännande ser det ut på insidan... En smula otrevligt är att takbalkarna inte sitter fast i taket i mitten. vilket gör att det är mycket rangligare än vad det hade kunnat vara. :/

Jag fick för mig att prova den här superhypade STP Black Gold så fort den dök upp mer eller mindre..
Slant på knappen och tog hem 3st bulkpack.
I vanlig ordning föredrar jag att arbeta med mindre bitar för att få en god fastsättning.

Ingen bild på resultatet i taket, men det var tydligt att mattan gav väldigt lite "stärkande" effekt, dvs, flexbarheten av taket var fortfarande påtaglig. Var rätt duktigt besviken...

Men mattan satt på plats, så det var inte så mkt mer att göra än att försöka prova i alla fall. Tog en sväng runt om de olika mekonomen husen i Örebro och tömde deras lager på Bitumenplattor. Dessa är alltså avsevärt styvare än STP mattan, och är tänkt att använda för att stadga upp materialet och därmed undvika vibrationer.
viktigt oxå är att de här mattorna värms ordentligt, så detta fick göras med hjälp utav både kupéfläkt och värmepistol tills de var precis så varma att de nästan brändes... Sen dunkades dessa upp i taket!

Det var en klar förbättring, men fortfarande inte i närheten av vad jag hade hoppats på från början när jag började köpa STP black Gold för en bit över 2000kr...
Hade dessutom ett liggande halvt paket av den gamla goda Silent Coat, så jag dunkade på nästan ett heltäckadne lager av Silent Coat oxå!

Sist men inte minst var jag sugen på att ta dämpningen ytterligare en nivå, och hade då fått tips om att köra Silent coat Absorber. Ett paket räckte rätt precis till hela taket!

Så nu är taket dämpat med STP Black Gold/mekonomen bitumen/SilentCoat butyl/Silent Coat absorber!
Givet det lite mer tekniska resonemanget i början av inlägget, är jag en smula nervös över hur det kommer att utveckla sig med det här dämpupplägget jag har i bilen nu.
Det är en rätt 'dov' duns man får när man knackar på taket, vilket i sig riskerar att bli problematiskt.
Men klart är i alla fall att jag är nöjd med det här upplägget, och den här omgången som experiment. Nöjd över 'ambitionsnivån' som är involverad så här långt!

Det var alles!

Mvh Surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Last edited by zrken; May 14th, 2014 at 14:14.
zrken is offline   Reply With Quote
Old December 8th, 2013, 21:43   #15
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Fan ja som beställt 18 kvm stp black Gold...aja viktigaste att dämpa 2-3 lager i framdörrarna resten med ett lager o börja med. Kommer ev komplettera med gladen massan i taket o på dörrsidorna
ville91 is offline   Reply With Quote
Old December 9th, 2013, 10:59   #16
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Rep Power: 359 zrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant futurezrken has a brilliant future

Var en smula seg igår när jag krämade ur mig förra inlägget, så får väl passa på att fylla på lite.

Det har hela tiden funnits en vilja att experimentera med olika kombinationer av material, främst en slags lager på lager av bitumen/butyl för att nå en så stabil konstruktion som möjligt. Det är ingen slump, eller toknytt.

Nu med en Butyl/bitumen/butyl/isolator. Poängen med att använda olika material, är att förhoppningsvis kunna dra nytta av en smula olika individuella egenskaper av materialen och förhoppningsvis nå en bättre jämnare dämpverkan. Om det verkligen blir någon större skillnad mot att använda en bitumen/butyl/isolator lösning är oklart, men det var materialet som fanns hemma och det kändes som något vettigt att använda det till.

Appropå att redan prata om "nästa gång", är inte för att jag är onöjd med vad jag ådstakommit.
Men det finns ett orosmoment i att det är en rätt 'dov' "klang" från taket, vilket skiljer sig från tex tak som är riktigt styva som i det närmaste får ett hårdare, ljusare respons som tydligt ligger en bit ovanför i frekvens jämfört med det här dova som jag har nu som kan inkräkta en smula på basregistret.
Om det blir några påtagliga effekter återstår att se.
Generellt är jag nöjd över den dämpning jag har ådstakommit - det har definitivt överträffat mitt tidigare bygge!

Har man hela tiden 'nästa build' i huvudet, förtär man rätt snabbt vad man just ådstakommit. Hela tiden en tanke på att "det kan bli bättre nästa gång", med det inte sagt att det inte skulle vara vettigt nu

Old December 10th, 2013, 09:56   #17
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Mors!

Dämpning & diverse:

För en tid sedan passade jag på att gå ihop med en grabb och köpa loss en rulle
Skyllermarks 50kvadrat av Pierre på Seastreamsgarage. 25m pjäs kom hem, sällan vart så nöjd
Kabeln är riktigt böjbar och förtennade kardeler, dvs ingen CCA.

Kabeln skall användas till först och främst laddning från front->back.
Det är ju helt klart frestande att dra två omgångar. Men det tjänar väldigt lite till.
Orginal generatorn är på 120A. Nyfiken som jag var tog jag tångamperemetern och mätte
hur mycket generatorn levererar och hur mycket bilen drar med olika antal förbrukare igång,
tex helljus, rövgrill, rutvärmare fram och bak osv..

Resultatet förvånade mig en smula.Generatorn orkade med upp till strax 125A på tomgångsvarvtal!
Än mer förvånad blev jag då det inte var några problem att få bilen att dra 135A med orginal förbrukare!
I stora drag, minns jag inte exakt nu, men ungefär landade förbrukningen på en 50A med förbrukare som kan
tänkas användas sommartid. Check! Detta ger oss ca 70A kvar.

En snabb uträkning på spänningsfallet (formel etc finns här http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32380 , eller
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php )
Ger mig med 50 kvadrat, ett spänningsfall i kabeln på 0.3V, då generatorn pumpar idiotmax och bilen är igång.
Det gör det i princip onödigt att fundera över en till dragning av kabel!

Nästa steg - att ge sig på golvet!
Skall det göras, får det göras rimligt ordentligt och helst bättre än förra bygget, är filosofin nu.
En av de stora lärdommarna från BMW mecket var att dte tar sjukt mkt längre tid att få gjort något
om man inte tar väck inredningen ordentligt.
Stolar, baksäte, lister, paneler - UUUT!

Kablen fick dras genom en balk i golvet, och där försökte jag lägga på lite skydd i form av svart flexslang
från biltema. Harre gösses vad kass kvalitet den höll jämfört med Julas. Enorm skillnad, Julas är avsevärt mkt stabilare. Bra att veta är att 20mm krävs på flexslangen för att skyllermarkskabeln skall gå igenom.
Oavsett, de fick användas:

Mer dämpning. Totalt fick golvet sig minst ett lager och här och var samt hjulhus, 2-3 lager.

Sedan var det dags att fundera över foam-matta igen.
Här tänkte jag vara lite bångstyrig och inte blint följa köpråden.
700pix kostar ett par isolator mattor från Silent Coat. Sure, de lär vara guld, men nu var jag sugen på att prova
vad som händer med en billigare lösning. Liggunderlag. För 65kr fick jag tillräckligt att täcka båda sidorna.

Man ska vara medveten om att dämpegenskaperna hos ett material inte riktigt går att avläsa på dess 'konsistens'.
Dvs, bara för att liggunderlagets skummatta påminner en smula om Isolatormattan, är det inte på något sätt
givet att den har någon påtaglig dämpande effekt alls. En anledning att jag var en smula tveksam till att
köpa Isolatormatta till golvet var risken att golvet känns "svampigt" att gå på. ...Så värt att testa med en annan matta först.
Men så länge placeboeffekten på dämpningsförmågan är god - är det värt 65kr!

Old December 10th, 2013, 14:54   #18
puttel
Senior Member

Rep Power: 108 puttel will become famous soon enoughputtel will become famous soon enough

Skyllermarks is tha shit
puttel is offline   Reply With Quote
Old December 10th, 2013, 15:37   #19
Grandell79
Member

Älskar att läsa dina funderingar och uträkningar.
Någon gång snart hoppas jag kunna nyttja dom lite mer..
Grandell79 is offline   Reply With Quote
Old December 13th, 2013, 20:58   #20
zrken
Senior Member

zrken's Avatar

Mors!

Har hamnat i ett läge där det är lite svårt att välja vad som skall postas. Utav två anledningar.
Den ena är att jag gärna vill kunna presentera "ett moment" åt gången, så det känns rimligt klart.
Det gör byggloggen en smula mer läsbar och begriplig när man tittar tillbaka..
Den andra anledningen är helt enkelt att det är väldigt många frontar igång, men inte riktigt klart någonstans.
Och som resultat, är att det känns som om jag bygger på allt samtidigt men inte kommer någon vart riktigt.

Men, en teaser kan ju få komma upp

Reply

Thread Tools

Posting Rules