Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite råd om inköp av högtalare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Lite råd om inköp av högtalare

    Ingen som har nåt tips på hur jag ska göra med brädan

    Comment


    • #62
      Re: Lite råd om inköp av högtalare

      Om du har möjlighet och viljan så tycker jag absolut du ska bygga om för att få dit större element! Fast Amegas lilla 3,5a skäms inte för sig, spelar på riktigt bra! Jag hade dock föredragit att ha ett 5,25" kit på brädan för att få mer av ljudbilden därifrån. Center är överflödigt.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #63
        Re: Lite råd om inköp av högtalare

        Tjena.

        Okej..va ska man använda för högtalare som center så man får någolunda klangmatchning då?
        Sen undrar jag om de får att köra andra diskanter på amegas delningsfilter?Måste tyvärr köra kitet på brädan passivt för har inte tillräckligt med kanaler på stegetför att köra både 5.25 o diskant aktivt..

        Comment


        • #64
          Re: Lite råd om inköp av högtalare

          Om du vill klangmatcha centern mot dom på sidorna så är det likadant element som gäller. Eller åtminstone samma märke och serie. Andra diskanter på filtren fungerar, men det blir kanske inte optimalt med delningsfrekvens och branthet samt nivå.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #65
            Re: Lite råd om inköp av högtalare

            Okej..

            Ska man få dit en diskant oxå då som center..(amega 6" mid+diskant),
            eller räcker de med en mid bara. Eller ska man kanske ha 5.25+diskant som center så de blir samma som på kanterna?

            Ursäkta att jag tjötar..hoppas ni står ut

            Började med 5.25erna på brädan idag, lite osäker på vinkeln på högtalaren.

            Här är några bilder på höger sidan på brädan, va tror ni om vinkeln?

            http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1299257

            Comment


            • #66
              Re: Lite råd om inköp av högtalare

              Om du har 5,25or på sidorna så är ju det optimalt att ha som center också. Jag tror dock att jag skulle skippa diskant, alternativt köra med koaxial för att slippa försöka rikta diskanten rätt.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #67
                Re: Lite råd om inköp av högtalare

                lite offtopic men satan vad fet bil
                saab 9000 pioneer-

                www.garaget.org/micke999

                Comment


                • #68
                  Re: Lite råd om inköp av högtalare

                  Nu vill jag inte vara dum eller dryg på något sätt, men har alla erfarenhet av klangmatcha center med sidosystem?

                  En center i bil är inte det samma som en center hemma!

                  De som arbetat med MM längre än att montera ETT högtalarkit i sin bil vet vad jag menar!

                  Det som diskuteras är sådan overkill i sammanhanget, rikta center kanalen kommer LÅÅÅÅNGT ner på listan.
                  Det viktigaste i ämnet är för det första att det finns en regäl EQ att arbeta med, givetvis måste en DSP med 5.1 till för att klara av hanteringen av centerkanal.
                  Jag och många andra i fd Team Ljudbyggaren vet att även kit för över 30000:- inte låter på samma sätt i center som sidosystem!

                  Hitentills har jag haft bästa klangmatchning med 4+1" LEFT & RIGHT samt 5,5"+1"
                  som CENTER!


                  Monteringen av centern har även fått kommentaren.....funkar det???

                  Centern jobbar som regel inte med samma hornladdning som sidosystemet, om bilen inte är väldigt konstigt byggd!!
                  Centern arbetar som regel med helt annan förutsättning BAKOM membranet!

                  Jag tycker du ska montera högtalarna och utvärdera resultatet, sen ändras det lite här och där och sen utvärderas resultatet.

                  Jag vet att det är "jobbigt" att lyssna och sedan behöva bygga om, men det är även både jobbigt och tråkigt att träna inför ett maratonlopp!

                  När man sen gått i mål och förhoppningsvis gjort sitt bästa, det är då det känns ruggigt skönt

                  Så här såg min bräda ut för ett tag sedan, inte mycket hokus pokus där inte....eller
                  Last edited by Nonne; May 19, 2011, 09:43.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #69
                    Re: Lite råd om inköp av högtalare

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Så här såg min bräda ut för ett tag sedan, inte mycket hokus pokus där inte....eller
                    Blandningen imellan olika material i bafflarna(och kanske hela brädan?) tycker jag ser rätt intressant ut
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #70
                      Re: Lite råd om inköp av högtalare

                      Tjena..

                      Va mest vinkeln på sidohögtalarna som jag tänkte på..center får bli lite som den blir..

                      h800 måste väl ha en rejäl eq samt dsp. Och funkar med center.

                      Jaja de får väl bli att prova sig fram trodde de fanns nån liten gyllene regel, men klart alla bilar är olika. men ska man försöka luta dom lite inåt o bakåt eller ska dom spela rakt upp?

                      Comment


                      • #71
                        Re: Lite råd om inköp av högtalare

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Blandningen imellan olika material i bafflarna(och kanske hela brädan?) tycker jag ser rätt intressant ut
                        Det vet man aldrig
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #72
                          Re: Lite råd om inköp av högtalare

                          Originally posted by a_niklasson View Post
                          Tjena..

                          Va mest vinkeln på sidohögtalarna som jag tänkte på..center får bli lite som den blir..

                          h800 måste väl ha en rejäl eq samt dsp. Och funkar med center.

                          Jaja de får väl bli att prova sig fram trodde de fanns nån liten gyllene regel, men klart alla bilar är olika. men ska man försöka luta dom lite inåt o bakåt eller ska dom spela rakt upp?
                          Det finns lika många råd som det finns ljudbyggare!

                          Tänk lite längre, vad vill du återskapa med ett multikanals system?

                          En rymd likt en biosalong!
                          Bilen som är lika stor som ett riskorn i gemförelse måste man lura, och hur gör man det

                          Ljudet ska flyta ihop i en enda stor ljudbild i 360 grader utan hål, gör direktriktade 5 kanaler det?
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #73
                            Re: Lite råd om inköp av högtalare

                            Spånar här:

                            Vinkel på högtalarna från panelen till en tänkt punkt mellan nackskydden fram
                            Samma med vinkeln från dörrhögtalarna till samma tänkta punkt

                            Läste nått tips av Classe Nord då han byggde kickar i en bil för några år sen

                            Bygg som om du inte hade Tidskomp då detta bara ska ses som ett komplement på redan perfekt invinklade Högtalare

                            Det Ska inte märkas ifall Tidskompet är av eller på
                            Utan ska ge det lilla extra då det är på men man ska inte kunna sätta fingret på vad det är

                            Sen hur det funkar i verkligheten ska jag låta vara osagt

                            Det överlåter jag till Proffsen som sysslat med byggen av MM

                            Comment

                            Working...
                            X