Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk.

    Hej!

    Jag sitter och funderar på hur man på bästa sätt kan få respektabelt ljud från mobiltelefonen till bilstereo.

    Jag har för närvarande en dynavin N6, som har A2DP, RCA in, USB (med Ipodstöd) och minneskort

    Det enklaste är väl förmodligen att använda sig av minneskort eller USB och därifrån spela upp lagrad musik.
    Men både jag och min sambo gillar att använda spotify och andra tjänster för att strömma musik, anledningen är att det är förbannat enkelt, plus att man slipper ladda ner mp3or/FLAC och sedan böka över dessa, organisera m.m
    Samt så kan man använda EQ i telefonen, exempelvis Viper4Android som är en trevlig app.

    A2DP går ju bort, det blir inte bra med blåtand. Lagrad musik på stereon låter 100x bättre.

    Hörlursuttaget är inte mkt bättre heller, rätta mig om jag har fel, men telefonens DAC skötter DAComvandlingen och det blir sådär (lägg också till en väldigt låg spänning på lågnivån)

    Då kommer vi till frågeställningen, har börjat titta på USB Dac, med antingen 3,5 mm eller RCA ut, vilket BORDE låta bra.

    Har hittat lite olika men det verkar som man kan lägga en tusenlapp och få en helt okej DAC. Jag vill inte köpa en onödigt dyr om man ändå inte kommer märka någon skillnad, då det finns fler flaskhalsar i systemet som man kanske skulle lägga större fokus på isf.

    Mitt system ser ut enligt följande:
    Rootad samsung s5
    3-serie kombi E91
    Dynavin N6
    nakamichi PA2004
    Gladen one 201 extreme (8" midbas/bas, 4" mellan och 1" diskant)

    Så kommer det att bli "bra"? Kommer strömmad/lagard musik i högre kvalitet också låta därefter?

    Eller är det bortkastade pengar och jag missar någon uppenbar lösning?

    Tacksam för svar!

  • #2
    Re: Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk

    ja har du en bra dack så kommer det att låta likvärdigt med cd/minneskort som du kan använda dig av i stereon, hade dock satsat på en med rca ut då jag får för mig att dessa kablar är bättre ur störnings synpunkt.

    Synd att stereon inte har MHL, då hade det ju bara varit att plugga in

    Återkom gärna med resultatet, finns flertalet på forumet som jobbar med Android som signalkälla (även jag).
    Använder mig dock av en AMAS 2 som mottagare och skickar trådlöst men den har bara optiskt ut.

    Hoppas att Android kommer med en standard snart för att skicka okomprimerad musik via wifi som i-produkterna har.
    Finns väl lite varianter som är på väg har jag läst.
    / Jimmy

    Comment


    • #3
      Re: Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk

      https://www.jdslabs.com/products/39/odac-objectivedac/

      Har fått bra kritik, billig och ska bara vara att löda dit RCA kontakter för utgången, ström tas från USButgången på telefonen. Borde gå att försörja med extern ström via en Y-kabel.

      Förutom obereoende tester, något speciellt man bör kolla på?

      I mitt fall, kommer jag NÅGONGSIN få nytta av 192 kHz? då ovanstående bara går upp till 96 kHz.
      Köper förmodligen ovanstående eller nåt liknande. Återkommer självklart med resultat.

      En sista fundering, kommer min stereo att till del förstöra det fina jobb som en extern DAC gör? Iochmed att ljudet kanske förvrängs på vägen från RCA in till RCA ut?

      Comment


      • #4
        Re: Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk

        Svårt att säga om stereon förvränger ljudet negativt, kikade på specen och den verkade vetig så förhoppningsvis blir det enbart positivt.
        / Jimmy

        Comment


        • #5
          Re: Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk

          Själv kommer jag att testa en MHL - Optisk slösning när jag väl får tummen ur.
          Mobil till:
          http://www.kjell.com/sortiment/telef...r-5-pin-p92268
          och sedan till:
          http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...tractor-p69116

          Comment


          • #6
            Re: Frågor om USB DAC, vill kunna spela musik från mobil utan att kvaliten blir hemsk

            Den fungerar säkert jättebra för ditt ändamål, dock tror jag inte analog ut är sådär jättebra på den där. Sen är frågan om man hör skillnaden i en bil. (Flaskhalsar osv).

            Denna verkar mumsig också.
            http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=6368

            Comment

            Working...
            X