Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar till Squeezebox ersättare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funderingar till Squeezebox ersättare

    HAllå!

    Har precis insett att Logitechs Squeezebox inte tillverkas sedan 2012, och inte får uppdateringar lr annat heller.

    Frågan är vad det finns för snarlika andra modeller som är möjliga att ge sig på att modda in i bilen?

    Önskelistan är minst:
    -Möjlighet att koppla på extern hddisk via USB.
    -FLAC kompatibel
    -AUX/RCA ut (gärna optiskt?)
    -Touch screen för att hitta låtar etc
    -gärna BT.

    Vad finns det för andra lösningar som kan vara intressnta?
    Rasp-PI + kit? VAd är stabilt och krångelfritt?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

    Har själv labbat lite i bilen med en raspberry pi
    tyvärr kan man väl säga att det behövs lite handpåläggning för att få det att fungera tillfredställande, vet även att ljudet ur denna inte är det bästa
    kör just nu via aux till min alpine spelare och tycker väl att det låter okej

    finns ett adon kort att köpa för att få optiskt ljud m.m.

    BT streaming har jag inte kollat upp
    men finns ju både airplay samt upnp samt dnla streaming över wifi (bättre kvalité på ljudet vad jag förstått)

    Bara att haka på valfri usb minne, usb hårddisk

    Stort filstöd flac apple lossless m.m.

    Fördelen med pi:n är ju att man har ju lite större frihet annars slutar det alltid
    med att man får kompromissa med dessa färdiga lösningar

    Ska väl labba lite mera letar efter en lämplig skärm med touchscreen
    lite bökigt att styra med tangentbordet i bilen

    Men som sagt att koppla in en pi i bilen är ju inte bara plug and play
    tyvärr.

    Ska bli intressant att se hur du löser det kanske får överge mitt pi projekt

    Comment


    • #3
      Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

      Kanske har missuppfattat något - men är inte Airplay mer utav ett protokoll för streaming, som ett gäng produkter stödjer..?
      Blir lätt förvirrad när jag har svårt att hitta vad för lämplig produkt som skulle stödja airplay och få plats i bilen? (efter ett par snabba googlingar iaf)

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

        Jo airplay är ju apple´s protokoll för streaming
        men då måste du ju köra med en IOS device för att få det hela att fungera smärtfritt.

        Men vill du gå den vägen så är ju detta ett alternativ
        https://www.youtube.com/watch?v=qyey7tzbEFY
        finns ju optical out på expressen

        Comment


        • #5
          Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

          Det här löser ju inga problem för mig alls egentligen :/
          Trådlösheten är ju inget nyckel för mig, det som är intressant är att ha ett interface i stil med en padda, som sedan har kapacitet att spela musik från USB hddisk, primärt.

          I dagsläget har jag spotify via BT till en 178bt unit, så den biten är hemma. Det här skulle i sämsta läget vara ett komplement, i bästa läget en ersättare..

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

            Nä jag förstår din frustration

            Funderade och letade själv innan jag började mecka med pi:n i bilen

            en annan idé är ju om du har en surfplatta med android eller windows så stöder väl dom usbhost där du kan haka på valfri usb hårddisk

            Comment


            • #7
              Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

              Originally posted by ronloth View Post
              Nä jag förstår din frustration

              Funderade och letade själv innan jag började mecka med pi:n i bilen

              en annan idé är ju om du har en surfplatta med android eller windows så stöder väl dom usbhost där du kan haka på valfri usb hårddisk
              Detta ser tämligen lovande ut. Fick nyss tips om en liknande lösning av en kamrat på fb.
              Ska försöka undersöka det närmare och se om det kan bli en rimlig lösning...
              Last edited by zrken; July 30, 2014, 10:51.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                Audison BitPlay som jag nämnde i din byggtråd.

                USB och e-SATA för hårddisk.
                Men Audison är uppenbarligen allergiska mot BT......vad vet de som de andra inte vet så att de håller sig ifrån det?
                Eller är de bara rädda att hoppa på tåget? Jag vet inte....

                Avsaknaden av BT och touch då dne sköts via fjärr gör att den faller.

                Men den har optisk och rca ut på digital och även rca analog ut....
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                  BitPlay ser ut att gå bort. Då är det betydligt närmare med en vanlig hederlig fastinstallerad surfplatta.

                  Det ser ut som att enkel mjukvara i form av: https://play.google.com/store/apps/d...ususb.importer

                  Och härja på någon lämplig liten adapter från tex kjell 'microusb -> usbhona' och sedan är man game on.

                  Nästa steg är att lyckas få till fulkoppling med ström, så man lyckas ladda plattan samtidigt som den matas med fast ström från bilen. Och helst då, jaow, även ha inkopplad hddisk som får strömmatning.
                  Inte rocket science, men det hade underlättat med en typ 10cm lång microusb-USB kabel istf en <fast plupp>, koppla in sig på den, och en 12-5v converter.. och vips.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                    Kanske ska förtydliga att i det initiala läget är det inte nödvändigt att eliminera huvudenheten helt. Det här kan få vara en 'ytterligare' signalkälla snarare än ren huvudenhet..

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                      Originally posted by zrken View Post
                      BitPlay ser ut att gå bort. Då är det betydligt närmare med en vanlig hederlig fastinstallerad surfplatta.

                      Det ser ut som att enkel mjukvara i form av: https://play.google.com/store/apps/d...ususb.importer

                      Och härja på någon lämplig liten adapter från tex kjell 'microusb -> usbhona' och sedan är man game on.

                      Nästa steg är att lyckas få till fulkoppling med ström, så man lyckas ladda plattan samtidigt som den matas med fast ström från bilen. Och helst då, jaow, även ha inkopplad hddisk som får strömmatning.
                      Inte rocket science, men det hade underlättat med en typ 10cm lång microusb-USB kabel istf en <fast plupp>, koppla in sig på den, och en 12-5v converter.. och vips.
                      Jag vet inte vilken platta du har i åtanke men till min Samsung Tab 3 behövdes bara kabeln du hittat hos Kjell. Behövdes ingen speciell programvara eller så...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                        Originally posted by pepi View Post
                        Jag vet inte vilken platta du har i åtanke men till min Samsung Tab 3 behövdes bara kabeln du hittat hos Kjell. Behövdes ingen speciell programvara eller så...
                        Och då kan du ladda plattan samtidigt som du har t.ex. ett usb minne, usb hårddisk inkopplad samtidigt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Audison BitPlay som jag nämnde i din byggtråd.
                          USB och e-SATA för hårddisk.
                          Men Audison är uppenbarligen allergiska mot BT......vad vet de som de andra inte vet så att de håller sig ifrån det?
                          Eller är de bara rädda att hoppa på tåget? Jag vet inte....
                          Kommer jag ihåg rätt, så skalar "normal" BT ner ljudet 8X. Så det kan bero på det.
                          Men det är attans så smidigt med BT
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                            Jag är iaf helt nöjd med ljudkvaliteten som blir med blåtand från en Samsung Galaxy Nexus till 178BT.
                            Men inte nöjd med mängden musik som går att ha med sig utan att förlita sig på datatrafik på mobilen..

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Funderingar till Squeezebox ersättare

                              Kom du fram till någon bra ersättning......
                              Letar efter en setup som skulle funka sen om det är via BT eller kabel skiter jag i, men jag vill oxo ha mer music än vad som ryms i en telefon

                              Comment

                              Working...
                              X