Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: SQW: TransFårrden

    Tjusigt
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #77
      Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by Expoze View Post
      Kan nämna att bra fabrikat på flapdisc gör en ohygglig skillnad på livslängden.
      Förhoppningsvis! Den här från biltema var marginellt bättre än sandpappret från jula (livslängd är under 3minuter vid försiktig användning).

      Originally posted by ppk View Post
      Blir ju tjusigt när de är klart. Tänkt vad många byggen som kunde sett bättre ut med dessa enkla medel
      Det där med att fleece sjunker lite när man plastar har jag också erfarit, det gäller att spänna håååårt.
      Får du inget bra svar om limmet och spackel, så pröva på en liten bit först
      Tackar
      Ja, spänningen är viktig. Om jag minns rätt fanns det någon anledning till att jag inte spännde så hårt som det hade gått. Sannorlikt något med att jag inte var nöjd med hur ramen satt fast eller liknande. Minns inte riktigt

      Originally posted by jensclaudius View Post
      Jag hade bara torkat rent med trasa och vatten, låtit torka och sim på med lim. Vad ska du klä med, vinyl/tyg samt vad hade tu tänkt använda för lim?
      Planen är raggarmatta, eller använda fake-mocka/alacantra stuk.
      Lim finns både en Hink blått härke samt 3M spraylim, båda från topntrim.

      Är ieg mer intresserad av den 'förlåtande raggarmatte looken', men det känns fånigt att inte använda mockan jag betalat för (och inte går att använda till dess ursprungliga plan - taket, mer om detta i egen post.).
      Det lutar åt spraylimmet för smidighet.

      Originally posted by octan View Post
      Tjusigt
      Tackar

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #78
        Re: SQW: TransFårrden

        Mors!
        I samband med att jag passerade förbi skroten för en tid sedan passade jag på att kapa upp och ta med mig ett halvt tak. Ett helt gick inte in i bilen helt enkelt... Kapade och körde på!




        Det är nästan samma layout som den jag har själv, då min är en GHIA har jag lite anorlunda infästningar för lampor osv.
        Vilket inte är helt lyckosamt i de här lägena... har man ju nyligen fått erfara när det kom till dörrar... Takbygget hade dock påbörjats innan ’dörrfadäsen’ hände..

        Efter att ha kikat igenom projekttrådar till höger och vänster, har jag ibland noterat att det finns en och annna som orkar lägga energi på att lägga en smula plast på taket.

        Själv var jag väldigt skeptisk till en början – då det kan ”förta” eventuell extra effekt av dämpmaterial, exempelvis Silent Coat Absorber,
        om man nu har en hård ovansida av innertaket, som då istället skulle skicka ner reflektioner mot lyssnaren snarare än att ’dämpas av’ uppe ovanför innertaket.

        Efter ett par om och men, bestämde jag mig för att köra på och ge mig på en lätt plastning för att öka styvheten i taket.
        Men, framförallt, att skapa en yta som dämpmaterial fäster på bra och därmed kan ’käka’ vibratoiner, och förhoppningsvis avsevärt minska resonansen i taket.

        Först ett feglager polyester, då det här med att försöka lobba in ett skevt tak inte är något jag såg fram emot...




        Detta steg hade jag gladeligen skippat om jag hade gjort om saker igen, då det nu är plastat i tre separata omgångar.
        Först detta, sedan ett lager väv, sedan ett lager väv till. Allt för att skapa mindre ’moment’ för taket att slå sig, genom att gå långsammare fram.
        Om det hade en avgörande inverkan eller inte, är oklart, men det tycktes generera önskvärt resultat





        Sedan var det dags för dämpmatta. Kvar fanns ett helt bulkpack STP Black Gold, som helt enkelt får användas upp till diverse experiement av mindre kritisk natur.





        Tämligen nöjd med resultatet! Taket är något så helt i harre gösses resonanslösare än vad mitt orginal-obehandlade tak är uppe i lägenheten.
        Det är sjukt stor skillnad om man knackar i, och känner med fingertopparna hur materialet svänger.. Den här lösningen blev tämligen lyckad!

        Inte lika kul var det när det var dags att ge sig på att klä taket. Dyrt spraylim inhandlades från TopnTrim, av märke 3M.
        Billig fakemocka inhandlades från stoff och stil:
        http://www.stoffochstil.se/Katalog/B...rticleid=17825

        Tog en vecka så var det hemma. Texturen känns bra, allt är okay. Så när som på att det är något ut-så-in-i-gärdsgårdn stelt.
        Det töjjer sig inte ett helvette. Eller ja, inte utan special tricks i alla fall.
        Jag la ut längden över taket och började peta, feppla och dra och försöka se hur det här skulle gå till att få in...
        Kunde inte komma på någon som helst lösning som var värd namnet.. på tok för mycket rynkor och liknande.
        Här är ett exempel där jag försökt släta ut och grejja med ett område där handtagen i taket sitter.




        Det var bara att lägga ner.
        Så taket får gå obehandlat

        Sedan har projektet fått vila en tid, innan jag häromkvällen fick liv i lite energi och hasade ut. -7c på termometern, ingen nederbörd. Ursäkterna är slut, och det är bara att leta rätt på kläder att försöka lösa jobbet med.

        Till mitt stora förtret gick inte taket in via ’bakvägen’ som jag hade räknat med. Det var inte ens nära... så långt bort att jag började undra, med vilken fantasi jag hade fått för mig det skulle gå...
        Lösning: framdörr.




        Man kan säga att det var tight. Riktigt enormt djävla snor tight. För kom ihåg nu, taket är plastat med 2 lager väv... doch dämpmatta.
        Det är styvt, det flexar knappt någon centimeter om man trycker ihop allt man orkar. Och så väger det ungefär som 3st vanliga tak.
        Det är ingen dans på rosor att lobba in.

        Fastnade på mitt konsollen, och Bstolpar...
        Med sätena lagom olika mycket vinklade, (annars tog det emot när man svängde runt..),
        växelspaken i 5ans läge, och ratten i läge längst intryckt och i uppvikt läge... så gick det PRECIIIIS med en grodrövs marginal att få in det...
        Till priset av en liten fläck av smältvatten jag inte var vaksam på.




        Sedan ska man ju få upp taket oxå. Själv. Inga extra händer, men 3ggr vikten. Ja, jo. Helst.
        Det fick bli en första ”scoutlösning”, dvs,
        jag tog blått plastrep och gjorde två stycken ”fållor” som det kunde hänga i, så man slapp få taket i huvudet så fort något inte gick som planerat...
        Detta var helt och hållet guld!



        En stund senare satt i alla fall framkanten på taket fast okay. Fattas någon skruv till ett solskydd,
        och än så länge kommer jag inte åt skruven till de bakre handtagen för baksätesresenärena, då min skruvmejsel var för lång för att krångla runt baslådan..
        Men det är uppe, hänger på listerna där bak. Det kommer

        Det var alles, puuh!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #79
          Re: SQW: TransFårrden

          En sak till,

          Man kan notera att det fanns en tanke med hur brett det skulle plastas.
          Hela taket hade kunnat dränkas längst ut i varje spets om man nu hade velat.

          Det finns dock i den här bilen krockgardiner som går hela vägen från A, förbi bort mot C stolpe. De sitter så att de spränger ut mellan tak/list. Det är alltså oklart vettigt om att förstärka detta område med onödigt mycket glasfiber..

          Sedan fanns det även en aspekt av hanterbarhet, om något skulle slagit sig, är man betydligt mindre i skiten med lite "mjuka kanter" att hålla i, än om det vart stenhårt hela vägen ut.

          Men å andra sidan, drar man inte max nytta av ett helt stabilt tak, då det fortfarande är "svampigt" i kanterna, och det inte kommer hjälpa hur mycket man än "spänner fast" det, på grund av detta.

          Jag hoppas dessa vägval, och kompromisser landar på den fördelaktiga sidan "in the long run"

          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: SQW: TransFårrden

            im följning it.....

            Comment


            • #81
              Re: SQW: TransFårrden

              Jag kastar förbi mitt innertak som jag har till över så får du gå loss på det med
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #82
                Re: SQW: TransFårrden

                Jag stalkar denna tråd jag med.
                -När smaker en blues som bäst?
                -Hvaergang!

                Keep The Devils music alive.

                Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                Comment


                • #83
                  Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by BJonsson View Post
                  im följning it.....
                  Originally posted by mr.scorpion View Post
                  Jag stalkar denna tråd jag med.
                  Kul!

                  Originally posted by ppk View Post
                  Jag kastar förbi mitt innertak som jag har till över så får du gå loss på det med
                  Lätt gjort. Eller var lätt gjort, innan man blev av med möjligheten att plasta inomhus.
                  A/B test blir inte riktigt lika spännande nu när ett tak är halvt monterat och ett står löst. Men du lär ju fungera över möjligheten att plocka ett skrottak och lobba på lite plast / dämp.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #84
                    Re: SQW: TransFårrden

                    Inte mycket till update, men med en god lärdom eller två i. Delar med mig för det går
                    Det fanns en ambition att plasta lådor till A-stolparna. Men då jag glömde A-stolparna hemma (35mil från garaget) blev det ett freestyle projekt utan vidare förkunskap.
                    Maskerades av först med vit masktejp/blåmasktejp/ brun plasttejp.

                    Tänkte jag skulle försöka göra så ”ordentligt” som möjligt, för att vara säker mot all form av klumpighet. Det var inte riktigt så lätt som jag hade tänkt mig, och tog en hel del tid. Men kul läxa.


                    På ena sidan gav jag mig på att ”klabba fast” tussar av väv, direkt med polyester på underlaget. Det höll inte ”fast” som jag hade hoppats, utan såsade ner efter en stund. En kollapsad volym, med enstaka tåtar stod som jag önskade.
                    På andra sidan användes spraylim och matade upp bitar på kanterna. Det höll bättre, helt klart, men inte riktigt tillräckligt (gav det inte heller någon chans att torka ) Så fort det fanns minsta överlapp så fäste ju inte nästa bit ordentligt..
                    Men, nåväl. Jag försökte i alla fall. Det kom ut två stycken ”kakor” som med mycket MYCKET efterarbete skulle kunna tänkas bli lådor.


                    I grund och botten var detta inte ett seriöst försök, mer att jag ville prova lite hur det fungerade tekniskt. Hade det gått bra – fine, men inte hela världen om det bråkade heller.
                    Nästa gång det blir ett motsvarande försök skall jag helt klart prova med lim igen, men istället med fleecetyg för en snäll ytterkontur.
                    Förhoppningsvis kommer det någon update framigent som visar på lite resultat av något, och inte bara påbörjade utsvävningar som fått avbrytas :/
                    Häng kvar

                    ~Surk

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #85
                      Re: SQW: TransFårrden

                      Originally posted by zrken View Post
                      Kul!



                      Lätt gjort. Eller var lätt gjort, innan man blev av med möjligheten att plasta inomhus.
                      A/B test blir inte riktigt lika spännande nu när ett tak är halvt monterat och ett står löst. Men du lär ju fungera över möjligheten att plocka ett skrottak och lobba på lite plast / dämp.
                      Har redan ett ligger Får klura lite på saken
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #86
                        Re: SQW: TransFårrden

                        Hört att en viss mängd fukt (säg ånga och var måttlig) skall underlätta arbetet med alcantara...jag har ej testat det själv men lär behöva testa längre fram
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #87
                          Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Hört att en viss mängd fukt (säg ånga och var måttlig) skall underlätta arbetet med alcantara...jag har ej testat det själv men lär behöva testa längre fram
                          YEah, det låter helt klart rimligt. En sådan där ång-tvätt lär kunna göra sitt.

                          Det låg lite utanför ambitionsnivån att inte 'ge sig förrens taket var klätt', det är trots allt ett avkapat tak som endast är användbart när bilen är byggd med basvägg...

                          Borde iofs kunna testa på en mindre bit med hjälp av ett vanligt strykjärn på lite "distans".....?

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #88
                            Re: SQW: TransFårrden

                            Annars finns det en ångtvätt på jula för 200kr tapet borttager, har en hemma som jag rivit mina tapeter med... ångar på som satan... =)
                            Change is the only constant.




                            https://www.facebook.com/groups/massql/

                            Comment


                            • #89
                              Re: SQW: TransFårrden

                              Originally posted by Shidapu View Post
                              Annars finns det en ångtvätt på jula för 200kr tapet borttager, har en hemma som jag rivit mina tapeter med... ångar på som satan... =)
                              Har faktikst kikat en smula på de där, även biltema har haft någon motsvarande grunka. Men nåväl. Nu har jag inget i inom överskådlig framtid som skall kläs vidare avancerat. Skulle väl vara A-stolpar, men där är det oklart vilket material som kommer användas.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #90
                                Re: SQW: TransFårrden

                                Ngn form av ångtvätt ja. Tydligen så skall lagom mängd fukt (vilken det nu är) ihop med värme hjälpa till.

                                Samma sak med vinyler..snappade jag upp för ett tag sedan.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X