Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW M5 -01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW M5 -01

    Börjar med ett par bilder på bilen:
















    Detta är mitt entusiastfordon som jag förbättrar vintertid och sedan när det är säsong så får den gå på byn och till några träffar.

    Det är alltså en BMW e39 M5 från 2001 med en 5 liters V8 på 400hk och 6vxl manuell låda.

    Le mans blåmetallic med svart skinninredning, alcantaratak, klädd instrumentpanel och dörrsidor, navi, tv, trådlös telefon, glastaklucka, elgardin i bakrutan, dubbla rutor i dörrarna, elstyrda stolar osv.

    Står på Work Rezax II 20" smidda 3-delade splitfälgar.

    Tills i år har den fått D2 coilovers, nylackad front, fälgarna samt ett par andra kosmetiska och maskinella förbättringar.

    Nu till det som är relevant hit. Bilstereon. Från fabrik satt det Hifi professional med cd-växlare, bandare, slutsteg och tre-vägs fram. CD är ju lite utdaterat och sedan lät det inte kul alls. Överlevde med detta förra året men nu var det dags att göra något åt det.

    Målet var en diskret installation som inte skulle synas nämnvärt samt att bilen inte skulle modifieras på något sätt. Finns bara 129 st faceliftade E39 M5 i Sverige så det är ingen bil man börjar kapa eller borra i. Samtidigt skulle det spela oerhört mycket bättre än original med bättre anslutningsmöjligheter.

    Så det jag började med var framsystemet.



    Ett 5,25" kitsystem från ESX köptes in. Det var det bästa jag hittade som klarade kraven på monteringsdjup med en rimlig prislapp.

    Midbasarna sitter monterade i ett par plastlådor från fabrik





    Tanken var att fortsatt nyttja plastlådorna. Jag sparade original och köpte en uppsättning likadana från skroten. De fick sig sedan en omgång med STP silver.



    Efter detta så monterades midbasarna i plastlådorna. Jag plockade av ringen som satt ovanpå korgen på midbasarna och satte den under korgen vilket gjorde det enklare att få det 100% tätt mot baffeln.

    Sedan klippte jag även ut någon form av Silent coat matta jag hade liggandes som jag satte runt midbasarna så att upphängningen inte skulle ta emot dörrsidan när den sitter på plats.





    Dörrsidorna dämpades med STP silver runt där midbasarna sitter monterade.





    Diskanterna monterades i dörrsidan bakom originalgaller.





    Midbaslådorna monterade i dörren.




    Dörrsidor på plats. Gick på utan problem.





    Jag plockade ut cd-växlaren och la den på hyllan. Ersatte platsen där den har suttit med en skiva som jag sågade till och klädde med svart högtalarmatta. På denna monterades delningsfilterna till kitsystemen. Eftersom originalslutsteget sitter där så kunde jag nyttja original högtalarkablage till dörrarna. Högtalarkablarna snyggades till med robotslang.



    Slutsteg till framsystemet är Impact HC250.2 som lämnar 2x250wrms @ 4 ohm vid 13.8V. Det är ett riktigt trevligt 2-kanalsteg som även är 1 ohm stabilt. Hade två st i 540in det ena får ligga på hyllan och vila nu tillsvidare.



    Fortsättning följer..
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

  • #2
    Re: BMW M5 -01

    Ser ut att vara en välskött och fin bil, kul när det är lite puts på grejerna

    Comment


    • #3
      Re: BMW M5 -01

      Detta gillas - har själv ägt en E39 M5 och E46 M3 - så denna ligger varmt om hjärtat! Och som Backkungen nämnde, grym puts och stuns på kärran, kul!
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

      Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

      Comment


      • #4
        Re: BMW M5 -01

        Kul att ni tycker att den ser bra ut! Jag köpte den faktiskt för att ha något att putsa på.

        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: BMW M5 -01

          Ser riktigt bra ut! Att de var så ovanliga trodde jag inte tycker man ser eller kanske såg de ute på blocket rätt ofta.

          Men kul, den kommer bara att stiga i värde.

          Minns när den kom och man lyckades få provköra en hos återförsäljaren. Tyvärr var kopplingen tvärslut tror den hade gått 800mil...

          Comment


          • #6
            Re: BMW M5 -01

            Trevlig läsning mer bilder

            Comment


            • #7
              Re: BMW M5 -01

              Originally posted by jimmy s View Post
              Ser riktigt bra ut! Att de var så ovanliga trodde jag inte tycker man ser eller kanske såg de ute på blocket rätt ofta.

              Men kul, den kommer bara att stiga i värde.

              Minns när den kom och man lyckades få provköra en hos återförsäljaren. Tyvärr var kopplingen tvärslut tror den hade gått 800mil...
              Det finns ett gäng 99-00 också innan facelift.

              Kan tänka mig det, sliter bra när massa som inte kan hantera bilen vid provkörningarna skulle slira iväg på kopplingen Behövs lite känsla för att hantera den.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment


              • #8
                Re: BMW M5 -01

                Stark "vill ha" faktor på denna!
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: BMW M5 -01

                  Nästa steg var att fundera på hur jag skulle göra med huvudenhet och processor. Jag var nära på att köpa en Audison Bit one av Jesper Lindström men när jag gjorde research på den så råkade jag ramla in på ett forum där jag hittade info om en produkt som heter Intravee.



                  Enkelt förklarat så är Intravee ett interface som översätter Alpine ai-net till BMW I-bus.
                  I-bus använder de flesta bmw mellan 96-05 som språk för att kommunicera mellan alla moduler i bilen.

                  Från början skapades Intravee som ett interface för ipod-styrning med original huvudenhet via en Alpine KCA-420i ipod-adapter. Man kopplar då ur original cd-växlare och sätter in kablarna direkt in i Intravee interfacet istället. Sedan kör man ai-net kabel mellan intravee och KCA-420i.

                  Efterhand så utvecklades firmwaren till intravee och lade även till funktioner för styrning av Alpine PXA ljudprocessorer som ansluts via ai-net. Normalt så fungerar ju dem bara med Alpine HU eller måste manövreras med RUX. Med hjälp av intravee kan du hantera processorn direkt i BMWs original huvudenhet.

                  Det tyckte jag var sjukt snyggt så jag beställde en ny Intravee från UK och fick tag på en begagnad PXA-H100 i Sverige. Enda som behövs är ai-net kabel mellan PXA-H100 och Intravee så är man igång.





                  Översikt över funktionerna som PXA-H100 levererar.



                  Tidskomp



                  Filter





                  EQ



                  Subinställningar



                  Original huvudenhet blir alltså en fjärrkontroll till PXA-H100 kan man säga, inget ljud går via originalgrejerna. Volymjustering fungerar både via ratten på hu och knappar på ratten och du ser ljudvolym i steg mellan 100-0 i instrumenthus och navi.

                  Intravee kan även modifiera bilen på andra sätt. Man kan bland annat hantera hur belysningen beter sig och se mer utförlig info i realtid om bilen när man kör. Som exempel så har jag ställt in så att angeleyes, blinkerslampor, parkerings och regskyltsbelysningen tänder sig i 30 sekunder när jag låser upp bilen med fjärrlåset.



                  Bilen var avstängd när jag tog bilen så därför står allt på 0.

                  Firmwaren i intraveen var inte uppdaterad från fabrik så det första jag gjorde när jag fick hem den var att koppla in seriellkabel och uppdatera den.







                  Jag är övertygad om att detta är den snyggaste lösningen för att integrera en ljudproccesor i äldre BMW. Jag försökte få tag på en 701a först men det begagnade utbudet var begränsat så jag fick nöja mig med en H100. Största begränsningen med H100 är att den bara har en ai-net ingång så man kan inte ha fler än en inkälla. Detta gör att man egentligen behöver ha en box mellan intravee och pxa-h100 som skickar in ljudet från original radiomodul för att kunna lyssna på radio och få med navigationsljuden, den kallas "breakoutbox" och går att köpa till.

                  Inkällan jag kör med är ett sure hifi apt-x blåtandsmottagarkort som ansluts direkt till PXA-H100 via en ai-net till auxkabel.

                  Hade tänkt köra på en KCA-420i ipod-adapter först för då får man låttitel från Spotify i navin och instrumenthus samt kan nyttja rattknapparna för spårbyte men jag hittade ingen till ett vettigt pris och de säljs inte nya längre.




                  Jag hade lite problem med att det stog "No source" när jag körde aux-kabel mot H100 eftersom den inte hittar någon riktig device då även fast ljudet fungerade. Jag kontaktade då Richard som utvecklar mjukvaran till intravee via deras forum och efter en timma hade han ordnat en custom firmware till mig som gjorde att jag kunde trolla bort "No source" och ersätta det med Bluetooth.



                  Man kan koppla in mycket mer mot Intravee, i princip alla Alpines ai-net prylar fungerar. Så man kan lika gärna koppla in en Alpine CD-växlare och en H701 eller H800 exempelvis om man vill. Givetvis fungerar intraveen även utan en processor, ljudet går då till original radiomodul och steg istället. Det går även att ha flera ai-net källor anslutna samtidigt med hjälp av en ai-net switch. Man växlar sedan mellan olika sources i huvudenheten. Sett exempel på amerikanare som har alpine cd-växlare, ipod-adapter, och sirius sattelitradiomottagare inkopplade.

                  Mycket snack om Intravee men det är kul att dela med sig när man själv är så fascinerad över funktionerna som den möjliggör

                  Fortsättning följer.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: BMW M5 -01

                    Fin bil, bra puts, smakfull installation och bra tråd!
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #11
                      Re: BMW M5 -01

                      Vilken sjukt bra lösning med processorn och allt, är riktigt imponerad av hur bra det fick att lösa!

                      Comment


                      • #12
                        Re: BMW M5 -01

                        Originally posted by Namenlos View Post
                        Vilken sjukt bra lösning med processorn och allt, är riktigt imponerad av hur bra det fick att lösa!
                        +1 på detta - väldigt clean integration!
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #13
                          Re: BMW M5 -01

                          Helt lysande lösning!
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: BMW M5 -01

                            Snyggt gjort, detta skulle behöva finnas till nyare volvos också :/

                            Comment


                            • #15
                              Re: BMW M5 -01

                              Nästa steg var baslådan. Efter många funderingar under vintern så hade jag bestämt mig för att bygga låda för två 10" basar portat genom skidluckan.

                              Sedan visade det sig att tjejen var gravid så i juli blir man farsa Fick då tänka om och anpassa mig efter måtten på barnvagnen som beställdes på ebay från tyskland

                              Bagageutrymme är ju bra att ha också så jag började spana på lite olika lösningar. Första tanken var att bygga en låda och placera likt där M-audio basarna sitter original, under hatthyllan.



                              Med den varianten kunde jag dock inte komma på någon bra placering av slutstegen då de är för stora för att gömma undan under golvet eller bakom sidopanelerna.

                              Av en slump så ramlade jag in på en polsk websida som heter basser.pl när jag googlade efter inspiration.

                              De hade konstruerat en modellanpassad låda för just e39 sedan. Prislappen på den var så bra så att det inte motiverade att bygga själv, kostade lika mycket som bensin till bygghandlarn, virke, skruv och beklädnadsmaterial hade gjort.

                              Så jag beställde och fick hem den till dörren med bud redan efter ett par dagar. Polackerna är snabba!









                              De har fina cnc-maskiner som de kör ut lådorna med, fanns modellanpassade lådor till väldigt många bilmodeller.

                              Lådan är på 30 liter sluten och byggd i MDF. Den är designad så att basen hamnar precis vid skidluckan och vinkeln på lådan matchar helt mot baksätet.

                              Jag hade två st Impact 3712 12" basar liggandes som jag hade i förra bruksbilen. Tänkte att jag testar med en sådan först och ser hur det blir. Passformen mot baffeln var riktigt bra.



                              Elementet monterades och lådan lyftes sedan in i bilen.



                              Bilder bakifrån tillsammans med slutstegsmontering kommer i nästa inlägg
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment

                              Working...
                              X