Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

    Nja, det jag var inne på var filter där man kompenserar för avståndet mellan elementen för att få till det rätt i fas. Det är rätt få steg som kan det. Men det kan ju bli skapligt även utan.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #17
      Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

      Ett par 3,5" koaxer på brädan, finns vettiga för 350kr (Magnat Car Fit 87) men det blir för det mesta bättre ju mer man betalar. Dom bör då delas nånstans 120-200Hz beroende på vad man har för filtermöjligheter och ljudnivåkrav. Sen ett par 6,5or i dörrarna eller ett basrör under handskfacket som spelar resten nedåt, förutom det som subben spelar då.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Ett par 3,5" koaxer på brädan, finns vettiga för 350kr (Magnat Car Fit 87) men det blir för det mesta bättre ju mer man betalar. Dom bör då delas nånstans 120-200Hz beroende på vad man har för filtermöjligheter och ljudnivåkrav. Sen ett par 6,5or i dörrarna eller ett basrör under handskfacket som spelar resten nedåt, förutom det som subben spelar då.
        Jo jag är väl medveten om att man oftast får vad man betalar för, men jag är inte speciellt kräsen och tror jag klarar mig med ett billigt system. Ser att du också kör 9-3 så jag antar att du har hört saabs originalhögtalare i instrumentbrädan. Skulle de här magnatkoaxialerna du nämner kännas som en relativt bra uppgradering, sett till det låga priset alltså?

        Hur bör man fördela pengarna över systemet? Alltså om man köper koaxialer till brädan för 350kr, hur mycket bör man då lägga på resten? Finns det några tumregler? Eller skulle du rent av kunna hjälpa mig att plocka ihop ett matchande paket i samma prisklass som de koaxialerna du föreslår?

        Comment


        • #19
          Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

          Dom koaxerna är ett klart lyft mot original, har provat dom i min 9-3a och dom spelar förvånansvärt bra. Ingen påträngande diskant utan rätt "mjukt" ljud. Dom klarar sig som sagt bra med lite effekt också så du kan utan problem driva dom med huvudenheten.

          Sen beror det på hur mycket jobb du vill lägga ner på midbasdelen, det enklaste vore som sagt ett basrör under handskfacket. Annars så blir det middarna i dörrarna men då bör du stoppa i dämpmatta och det blir en del extra kabeldragning.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #20
            Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Dom koaxerna är ett klart lyft mot original, har provat dom i min 9-3a och dom spelar förvånansvärt bra. Ingen påträngande diskant utan rätt "mjukt" ljud. Dom klarar sig som sagt bra med lite effekt också så du kan utan problem driva dom med huvudenheten.

            Sen beror det på hur mycket jobb du vill lägga ner på midbasdelen, det enklaste vore som sagt ett basrör under handskfacket. Annars så blir det middarna i dörrarna men då bör du stoppa i dämpmatta och det blir en del extra kabeldragning.
            Då får det bli ett par av dom koaxialerna då

            Jag har nog hellre högtalare i dörrarna, även fast det innebär lite mer jobb. Tänkte att jag beställer ett sånt paket med 41 ark silent coat så jag har till dörrarna + eventuella framtida förbättringar.

            Comment


            • #21
              Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

              Ett paket SC kommer du långt med. Ang. midbasar så finns det massvis att välja bland, ett alternativ om du vill komma billigt undan är att köpa ett 6,5" kit och låta delningsfilter och diskant ligga kvar i lådan. Det brukar fungera rätt bra, bara man har ett steg där man åtminstone kan dela lågpass så midbasarna inte behöver störa så mycket i mellanregistret. Annars så köper du ett par lösa midbasar, typ Amega DRVRQ6, DLS RM6 eller liknande. Synd du inte har några original, dom duger rätt bra annars bara dom får effekt och en dämpad dörr att spela i.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #22
                Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Ett paket SC kommer du långt med. Ang. midbasar så finns det massvis att välja bland, ett alternativ om du vill komma billigt undan är att köpa ett 6,5" kit och låta delningsfilter och diskant ligga kvar i lådan. Det brukar fungera rätt bra, bara man har ett steg där man åtminstone kan dela lågpass så midbasarna inte behöver störa så mycket i mellanregistret. Annars så köper du ett par lösa midbasar, typ Amega DRVRQ6, DLS RM6 eller liknande. Synd du inte har några original, dom duger rätt bra annars bara dom får effekt och en dämpad dörr att spela i.
                Jo jag vill minnas att jag läst någon annanstans att originalhögtalarna i dörrarna duger fint med ett steg och lite dämpning, tråkigt att man inte har dom bara.

                Har nu suttit och försökt klura ihop något paket i den prisklass jag helst skulle hålla mig till (lågbudget) men jag måste säga att jag är totalt lost. Jag vet inte riktigt hur jag ska matcha ihop högtalare med varandra och med ett lämpligt steg. Jag vill inte köpa ett steg som är "onödigt stort" och jag vill ju så klart heller inte köpa ett steg som inte orkar driva högtalarna.

                Vad tros om något i den här stilen? Bättre alternativt för ungefär samma peng? Förslag på steg?

                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372392
                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294448
                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294446

                Hur skulle man t ex. klara sig på ett så pass billigt steg som zachry k475?

                Sedan började jag fundera på inkopplingen av steget. Eftersom jag bara har högnivå ut från stereon känns det ju som att det vore enklast med ett steg som tar högnivå in, men hur är detta jämfört med att köra en hög- till lågnivå omvandlare?

                Comment


                • #23
                  Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                  Ett bra steg som tar högnivå direkt är helt klart enklast, men jag har testat ett par i min SS för nåt år sen och det funkade inte alls bra, fick störningar och skit men det kan vara med just dom stegen. Annars rekommenderar jag en Audison Connection SLI2 då den ger ut både lågnivå och remote.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                    Det blev en ganska kompliserad tråd av det här då det gäller en uppgradering i den lägre prisklassen!

                    Krävs rätt bra produkter om man ska köra 3" på brädan och ett basrör.
                    Låter lätt men låter inte rätt utan lite dyrare steg som ska driva detta!

                    Saab 9 3 är en ganska snäll bil att få till att låta bra.
                    Satsa på en förstärkare med auto on på högnivåingångarna, du sparar mellan 700-1000kr på en hög till lågnivå adapter med remote.
                    Köper du ett billigare steg utan auto on finns det 2 bra allternativ på nämnd adapter.
                    En är stor,tung och bra, den andra är liten, lätt och lika bra!

                    Mitt förslag för att göra det enkelt för dig.
                    Kör på ett 2-vägs kit, 8" bas i färdig låda bak.
                    Detta drivs av en 4-kanals förstärkare som du har nytta av i framtiden om du väljre att uppgradera till fetare bas med tillhörande förstärkare!!

                    Att använda en 3" högtalare och midbas i dörren är ett av de absolut bästa valen man kan köra på.
                    Men då krävs det som Erik säger, lite trixande med att få sakerna att lira ihop och då är det inte ett budgetalternativ samt kunskap är också en viktig sak i det hela!
                    sigpic

                    Webshop

                    Besöksadress butik

                    Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                    Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                    Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                      Ber om ursäkt om jag går in och kapar tråden liten. Jag har nyss köpt en 9-3 SS -03 (med 300-wattsystemet) som sitter Magnat Car Fit 87 och uttagen centerhögtalare i brädan. Har läst en del trådar om vad man borde ha och vad man borde göra i en saab.

                      Min fundering är först och främst värt att byta ut Magnat-högtalarna mot ett par Amega Q-Cox 350?

                      Sen har jag ett DLS Classic CA23 liggandes, skulle det att gå att brygga för brädan och dörrhögtalarna? Eller behöver jag köpa ett 4-kanalare?

                      Jag överväger en ljudprocessor eftersom jag tänkte ha kvar den inbyggda huvudenheten. Kopplar jag isåfall ett slutsteg direkt mot ljudprocessorn eller måste jag hålla på och joxa med hög/nivå-omkopplare och koppla in mig i det inbyggda slutsteget som sitter vid ena dörren (som jag antar jag måste göra även utan ljudprocessor)?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                        Amegorna låter bättre än Magnat, ja. Sen om det bytet är värt är upp till dig, men jag hade inte tvekat om jag hade pengarna. Fast Amegorna kräver nästan ett steg för att komma till sin rätt. Men du bör inte parallellkoppla dom tillsammans med dörrhögtalarna på ett steg, högtalarna har olika känslighet och frekvensomfång och du kommer få problem med delningsfiltren. Så ett fyrkanalssteg är nog nödvändigt.

                        Om du kan tänka dig att köra musik från telefon eller mp3-spelare så behöver du inte koppla ljudprocessorn till bilens befintliga ljudsystem, men om du vill kunna använda det befintliga ljudsystemet så lär du koppla ljudprocessorn till det på ett eller annat sätt. I ditt fall så bör du minst ta signal från högtalarna på brädan och 6x9" basarna i hatthyllan för att ljudprocessorn ska kunna göra en fullregistersignal som du sen kan bearbeta och distribuera till högtalarna.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                          Amegorna låter bättre än Magnat, ja. Sen om det bytet är värt är upp till dig, men jag hade inte tvekat om jag hade pengarna. Fast Amegorna kräver nästan ett steg för att komma till sin rätt. Men du bör inte parallellkoppla dom tillsammans med dörrhögtalarna på ett steg, högtalarna har olika känslighet och frekvensomfång och du kommer få problem med delningsfiltren. Så ett fyrkanalssteg är nog nödvändigt.

                          Om du kan tänka dig att köra musik från telefon eller mp3-spelare så behöver du inte koppla ljudprocessorn till bilens befintliga ljudsystem, men om du vill kunna använda det befintliga ljudsystemet så lär du koppla ljudprocessorn till det på ett eller annat sätt. I ditt fall så bör du minst ta signal från högtalarna på brädan och 6x9" basarna i hatthyllan för att ljudprocessorn ska kunna göra en fullregistersignal som du sen kan bearbeta och distribuera till högtalarna.
                          Min tanke är ju att köra på ett par Q-Cox350 och sen DRVRQ6 i dörrarna ihopkopplat med ett steg om ekonomin tillåter Men har läst här att orginalarna i dörrarna skulle vara hyffsat bra om man isolerade dem bättre?

                          Synd för slutsteget, men kan ju alltid gå och spara till ett baksystem i framtiden (tänkte prioritera framsystemet nu).

                          Okej men tanken är ju att kunna köra radio från stereon och kunna använda knapparna på ratten. Kollade på en Bit Ten och tänkte att man kunde koppla in en telefon/mp3 via aux:en som sitter i den istället för att behöva betala en verkstad för att öppna AUX:en i stereon samt kabel (skulle kosta ca 1500 kr med tech 2 och aux-kabel).

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                            Låter ju som en bra plan, men skippar DRVRQ6 så länge och dämpa dörrarna och koppla ett steg på originalhögtalarna istället, dom kan poppa! Steget du har duger mer än väl till dom så kan du komplettera med ett CA22 till brädan. Eller så säljer du ditt CA23 och köper ett fyrkanalssteg istället, blir smidigare så.

                            För att kunna göra så som du vill så kommer du behöva en DRC (fjärrkontroll) till Bitten, och då är det lika bra att köpa en Bitone på en gång. Eller Rockfords 3sixty som funkar helt okej och går att få billiga på ebay.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment

                            Working...
                            X