Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Längesen sist!

    Idag modda jag dörrarna efter att ha kört i månader utan subb och utan något tryck från mitt senaste midbasbygge som jag varit sjukt besviken på.

    Detta resultera i att alla bekymmer på midbasområdet försvann och jag har nu ett jävulskt tryck i framsystemet så framstolarna flexar till de djupaste tonerna i vissa låtar.
    Skillnaden blev ungefär som att inte ha sub och sen slå på en 8" frontsubb.

    Nu är frågan om jag behöver en sub eller ska köra utan.
    Ska va under 35hz i så fall som den kan fylla ut och vid låg lyssningsvolym.

    Detta innebär att jag kan köra en liten sqlåda och med mindre effekt än mitt 4kw bassteg jag har liggandes nu.

    Ska dock sälja av spl12orna och steget innan nytt inhandlas och det är inte så akut nu när det lirar rintigt shysst jämfört med tidigare.

    Prio ett nu är att få tag i en vinterbil så jag kan ställa av s60n och fixa lite div inför nästa säsong.

    Kommer kanske nån bild på den nuvarande installationen när tid finns
    De va allt för nu
    Ha de!

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by jimmaiy View Post
      Längesen sist!

      Idag modda jag dörrarna efter att ha kört i månader utan subb och utan något tryck från mitt senaste midbasbygge som jag varit sjukt besviken på.

      Detta resultera i att alla bekymmer på midbasområdet försvann och jag har nu ett jävulskt tryck i framsystemet så framstolarna flexar till de djupaste tonerna i vissa låtar.
      Skillnaden blev ungefär som att inte ha sub och sen slå på en 8" frontsubb.

      Nu är frågan om jag behöver en sub eller ska köra utan.
      Ska va under 35hz i så fall som den kan fylla ut och vid låg lyssningsvolym.

      Detta innebär att jag kan köra en liten sqlåda och med mindre effekt än mitt 4kw bassteg jag har liggandes nu.

      Ska dock sälja av spl12orna och steget innan nytt inhandlas och det är inte så akut nu när det lirar rintigt shysst jämfört med tidigare.

      Prio ett nu är att få tag i en vinterbil så jag kan ställa av s60n och fixa lite div inför nästa säsong.

      Kommer kanske nån bild på den nuvarande installationen när tid finns
      De va allt för nu
      Ha de!
      Låter som att du behöver en dayton bas som rekomenderas avstämning under 30 hz

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Vi får se om det blir en sub och i så fall vilken. Har inte bestämt om jag ska köra sluten eller portad låda.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Funderar angående basalternativ.

          Dock så måste jag få sålt mina spl d1or och bassteg före jag går på dom nya planerna.

          Har sållat bort så jag är nere i två alternativ gladen sqx 12 eller en dls nordica 12. Tyngst väger dls nordica i sluten låda.

          Någon som har erfarenheter av denna basen?
          Hur bas kapabel den är rent fysiskt då det krävs en del innan det börjar hända nånting i min bil ljudtrycksmässigt.

          Är linjärt ofärgat kontrollerat transientsnabbt ljud som eftersöks i första hand och gärna som tål lite stryk iaf.

          Comment

          Working...
          X