Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

    Hej på er.

    Har ett litet beskymmer. När jag kommer 1 mil utanför stan och när mottagningen inte längre är max på radion och har på slutsteget så brusar det. Även så blir det extra starka brus i takt med basslagen.

    Strömkabeln är på vänster sida av bilen och lågnivån på höger sida.
    Bilen är en Volvo V70 1998 med rutantenn och antennförstärkare på vänster sida. Misstänker även att antennkabeln går på vänster sida men är inte säker på det.

    Har ni några tips och idéer på vad jag kan prova och vad det kan vara för fel?


    //Kensy

  • #2
    Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

    har samma fel =(

    har inte kommit fram till något en =)
    TEAM BERGET

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

      En vild chansning...men kolla anslutningarna till antennförstärkaen. Jordanslutningen tex. kan ha ärjat eller ngt liknande....
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

        Originally posted by Lonefox View Post
        En vild chansning...men kolla anslutningarna till antennförstärkaen. Jordanslutningen tex. kan ha ärjat eller ngt liknande....
        Då får jag försöka hitta stompunkten för antennförstärkaren då för den har ju bara anslutningar med kontaktstycken. Blir till att leta i elscheman då =P

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

          Originally posted by timebandit View Post
          Då får jag försöka hitta stompunkten för antennförstärkaren då för den har ju bara anslutningar med kontaktstycken. Blir till att leta i elscheman då =P

          Visst är sådant roligt?
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

            Din definition på roligt verkar vara lite skevt
            Det enda roliga är att man får en anledningen att rota å pilla lite med bilen men det blir snabbt tråkigt om man inte lyckas hitta felet.

            Comment


            • #7
              Re: Slutsteg/basarna stör radiomottagningen?

              Tyvärr så kan det bero på slutstegets omvandlare, denna högfrekventa "transformator" har ett stort störområde när den belastas.
              Detta är den troligaste anledningen i ditt fall med slutsteget monterat i närheten av antennen/bakrutan, testa att provisoriskt flytta steget för att se om det gör skillnad..
              // Tommy


              Originally posted by timebandit View Post
              Hej på er.

              Har ett litet beskymmer. När jag kommer 1 mil utanför stan och när mottagningen inte längre är max på radion och har på slutsteget så brusar det. Även så blir det extra starka brus i takt med basslagen.

              Strömkabeln är på vänster sida av bilen och lågnivån på höger sida.
              Bilen är en Volvo V70 1998 med rutantenn och antennförstärkare på vänster sida. Misstänker även att antennkabeln går på vänster sida men är inte säker på det.

              Har ni några tips och idéer på vad jag kan prova och vad det kan vara för fel?


              //Kensy
              MTR electronics
              Generalagent för Mohawk

              Comment

              Working...
              X