Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

    Hej gott folk! Har kliat mig i huvudet ett antal timmar nu utan att få till det här. Fick nyligen hem min D511 och slängde i den samt en optisk kabel i bilen. Kopplade kabeln till första ingången på processorn och utgången på enheten. Har även en Ai-Net inkopplad för att kunna styra processorn från enheten (vill slippa RUXen) men jag får det inte att fungera som jag vill.

    Till att börja med så kommer jag inte åt "Input Select" via RUXen när Ai-Net är inkopplad till spelaren, jag kan alltså inte slå igång den optiska ingången. Drog ur Ai-Net, körde igång processorn och valde "Digital 1" som ingång, kopplade sen in Ai-Net igen men är tillbaks på ruta ett då processorn verkar ställa tillbaks till analog ingång (Ai-Net). När jag sen slår på optiska utgången på spelaren och kör igång en DVD så är det, tyst! Får då slå av optiska utgången och får då ut ljudet, men via Ai-Net... Vill INTE köra utan Ai-Net till spelaren då prcoessorkontrollern var en av anledningarna till att jag köpte den. Så hur ska jag göra?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Hej gott folk! Har kliat mig i huvudet ett antal timmar nu utan att få till det här. Fick nyligen hem min D511 och slängde i den samt en optisk kabel i bilen. Kopplade kabeln till första ingången på processorn och utgången på enheten. Har även en Ai-Net inkopplad för att kunna styra processorn från enheten (vill slippa RUXen) men jag får det inte att fungera som jag vill.

    Till att börja med så kommer jag inte åt "Input Select" via RUXen när Ai-Net är inkopplad till spelaren, jag kan alltså inte slå igång den optiska ingången. Drog ur Ai-Net, körde igång processorn och valde "Digital 1" som ingång, kopplade sen in Ai-Net igen men är tillbaks på ruta ett då processorn verkar ställa tillbaks till analog ingång (Ai-Net). När jag sen slår på optiska utgången på spelaren och kör igång en DVD så är det, tyst! Får då slå av optiska utgången och får då ut ljudet, men via Ai-Net... Vill INTE köra utan Ai-Net till spelaren då prcoessorkontrollern var en av anledningarna till att jag köpte den. Så hur ska jag göra?
    Det ligger garanterat i ngn av inställningarna på 511 , vill du inte köra Ruxen så glöm bort den och försök inte att få igång det med hjälp utav den, det krånglar bara till det för dig.
    Har du följt alla anvisningarna(specielt det med att slå ACC på OFF och sedan ON igen för att bekräfta) på sid 46 i manualen?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

      Har det löst sig?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

        Kom nyss hem och ska kolla på en film, men det du skrev kan hjälpa! Jag styr av/påslag med knappen på spelaren så har inte tänkt på det där, men ska testa att bryta strömmen på den röda kabeln så får vi se.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

          Du skall endast se till att optical-out är aktiverad på din huvudenhet och att eq/div och den andra knappen är påslagna. När 700:an känner av optisk in på 1:a inputen går den automatisk på fiber. Testa genom att spela och ta ut den optiska från processorn, då tystnar den
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #6
            Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

            Det är tyst oavsett om den optiska sitter i eller inte. Testade att koppla in den i alla tre igångarna, ingen funkar. Såg inte heller något ljus ut ur fibern, borde väl lysa rött där? Men det kanske beror på att jag missat den punkten som Hewi skrev om.

            EDIT: Verkar som att knappen på framsidan har samma funktion som tändningsplus, för när jag slagit av och på med den efter att ha aktiverat optiska utgången så blir ljudet tyst. Så då bör den biten vara avklarad, då var problemet kvar med att jag inte ser någon ljusstråle i den optiska kabeln. Börjar misstänka vinkeladaptern som sitter bakom spelaren, ska plocka ur den i morgon och undersöka.
            Last edited by ChriZtoffer; August 1, 2011, 01:41.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Såg inte heller något ljus ut ur fibern, borde väl lysa rött där?
              En förutsättning med toslink.
              Lyser baksidan på D511 men inte kabeln. Kontrollera så ändarna ser raka (yta liksom centrering) rena och klara (tänk genomskinlig) ut, och ej kantiga eller dimmiga/mjölkiga.
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

              Comment


              • #8
                Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                Har gjort en felsökning nu, lös med en lampa i ena änden av kabeln och kollade i andra, lyser klart och fint även med vinkeladaptern på plats. Däremot så lyser det ingenting alls på enhetens baksida i det hål som ska vara optisk ut (gul rund kontakt brevid strömkontakten), har Alpine snålat in på den optiska utgången nu när D800 finns ute?

                EDIT: Kör för tillfället med en Suprakabel med en vinkeladapter inkopplad i den gula kontakten på enhetens baksida, men när jag kollar manualen så visar den att den optiska kabeln ska anslutas till uttaget mer åt vänster med 4st små hål i via kabeln som heter KWE-610A som har en kontakt som ser ut att passa i det uttaget. Kan det vara som så att jag måste ha den kabeln istället?
                Last edited by ChriZtoffer; August 1, 2011, 14:34.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                  Den ska ha optisk ut enligt spec!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                    Jo jag vet, men man börjar ju fundera när man inte får ut någon signal & Alpine dessutom har släppt en ny värre variant. Men som jag skrev i editeringen av förra inlägget så börjar jag fundera ifall jag fått tag på fel kabel.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Jo jag vet, men man börjar ju fundera när man inte får ut någon signal & Alpine dessutom har släppt en ny värre variant. Men som jag skrev i editeringen av förra inlägget så börjar jag fundera ifall jag fått tag på fel kabel.
                      Alltså, en Toslink är en Toslink. Så det borde inte kunna vara fel...
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                        Senare modeller har ju haft TosLink-uttaget på sladd, möjligt att den finns som tillbehör numera?
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                          Originally posted by jonash View Post
                          Alltså, en Toslink är en Toslink. Så det borde inte kunna vara fel...
                          Javist, men när det inte lyser nåt i det enda uttaget som kontakten passar i då? Sen står det dessutom i manualen att det är ett annat uttag som är optiska utgången, ett uttag där ena änden (den närmast i bild) av KWE-610A ser ut att passa. Tog ett kort nu för att visa.

                          Uttag 2 är det som jag stoppat i min toslink med 3,5mm adapter i. Men när man lyser in i det hålet och tittar så ser det helt tomt ut, ser rätt in i maskinen och med maskinen igång lyser det inte däri. Uttag 1 är det som manualen säger ska vara för optisk anslutning, då med en specialsladd.



                          EDIT: Verkar ha löst sig nu, pratade nyss med Pierre och det stämmer så som det står i manualen, den gula kontakten är INTE någon optisk utgång utan det är den svarta till vänster. Kabeln som passar där var tydligen inte helt billig heller, trist... Får se om jag nöjer mig med Ai-Net ändå.
                          Last edited by ChriZtoffer; August 1, 2011, 15:10.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Javist, men när det inte lyser nåt i det enda uttaget som kontakten passar i då? Sen står det dessutom i manualen att det är ett annat uttag som är optiska utgången, ett uttag där ena änden (den närmast i bild) av KWE-610A ser ut att passa. Tog ett kort nu för att visa.

                            Uttag 2 är det som jag stoppat i min toslink med 3,5mm adapter i. Men när man lyser in i det hålet och tittar så ser det helt tomt ut, ser rätt in i maskinen och med maskinen igång lyser det inte däri. Uttag 1 är det som manualen säger ska vara för optisk anslutning, då med en specialsladd.



                            EDIT: Verkar ha löst sig nu, pratade nyss med Pierre och det stämmer så som det står i manualen, den gula kontakten är INTE någon optisk utgång utan det är den svarta till vänster. Kabeln som passar där var tydligen inte helt billig heller, trist... Får se om jag nöjer mig med Ai-Net ändå.
                            När du hört skillnaden mellan optiskt och analog tror jag kabelsnutten är prisvärd.
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan inte mata H700 med optisk signal från IVA-D511

                              Kanske, kanske inte. Redan nu låter det bättre än med min gamla CDA-117Ri + att jag kan köra DVD och styra processorn utan RUX så jag är nöjd. Men det blir nog en optisk kabel så småningom ändå just för att minimera störningar och kanske även öka kvalitén på ljudet. Fast jag tror det är annat som börjar ge sig i anläggningen nu.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X