Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur får man tryck i basen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får man tryck i basen?

    kan man få dom högtalarna att spela riktigt högt och mkt tryck?

    Last edited by alpibass; July 27, 2011, 21:24.

  • #2
    Re: hår får man tryck i basen

    Några frågor
    Vad är det för Basar?
    Vad har du för VolymLådan
    Vad har du för Längd och storlek Porten

    Vad har du för slutsteg att driva basarna med?
    Vad är det för Bil?

    Svara på de frågorna först.

    Är många faktorer som spelar in

    Comment


    • #3
      Re: hår får man tryck i basen

      det är magnat adr 300

      porten är 6" och 23cm lång

      lådan är på73 liter

      dom sitter i en volvo 240 nu så har jag bara ett magnat rx mono och driver dom men ska skaffa något nytt men inte bestämt än vad för något
      Last edited by alpibass; July 27, 2011, 20:54.

      Comment


      • #4
        Re: hår får man tryck i basen

        saxat från docent-decibel:

        "Basreflexlåda på 61 liter med en 100mm port som är 290mm lång (aeroports rekomenderas) "

        61l, för en bas. du har 73 för 2.. känns väldigt litet, när rekomenderat är 61l.

        om vi bortser från lådan, och att du verkar köra en sedanbil, så ska nog dom basarna matade med ett vettigt steg kunna leverera rätt gott trycka. en polare till mig hade några basar som hette XTC 12" nånting, från magnat. rätt billiga saker, men dom tryckte på redigt bra när jag matade dom med mitt D-rex men bara en vecka ungefär.. hehe

        Comment


        • #5
          Re: hår får man tryck i basen

          okej hur är de här med storleken vad gör de om en låda är lite för liten vad påverkar de,
          magnat värkar ha basar som ger bra tryck har haft en annan som låg i rör den va hyfsat bra tryck i

          Comment


          • #6
            Re: hår får man tryck i basen

            61 liter rekommenderas som sagt till en bas, så står det på Magnats hemsida också. Jag har inte provat den basen själv, men i ett beräkningsprogram verkar det som att lådan på bilden i första inlägget kan ge hyfsat tryck fast har aningen hög avstämning.

            Någonstans runt 48-50 Hz avstämning får jag fram i programmet, vilket är lite i överkant tycker jag. En större låda (tex 80 liter netto) med längre port (tex 28 cm långt 6" rör och trattar i båda ändar) bör ge bra tryck och en del djupbas om man vill ha det.

            Folk som har haft ADR300 får väl ge mer exakta förslag.

            Comment


            • #7
              Re: hur får man tryck i basen

              vad är de för program eller är du bra på att räkna ut lådor?

              Comment


              • #8
                Re: hår får man tryck i basen

                Optima har programmet Bassbox pro 6.0

                Finns ju även prg Win isd som är gratis

                Men ett dataprg ger en grund att stå på sen måste volymen ,portlängder justeras litegrann

                Det ger snällt ett volymvärde oavsett vilket parametervärden du skriver in


                ett tips är att be exmpelvis be Optima räkna på en låda sen matar du in parametrarna du har till basen och försöker få samma volym

                Comment


                • #9
                  Re: hur får man tryck i basen

                  aha okej länk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: hår får man tryck i basen

                    Win isd
                    http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisd

                    Comment


                    • #11
                      Re: hår får man tryck i basen

                      tackar vad tror ni här det är ju en volvo 244 ska man bygga lådan så den går in under hatthyllan med högtalarna mot ryggen eller en som står mitt i bagagen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: hår får man tryck i basen

                        Om trådskaparen vill så kan han testa lådförslaget jag skrev, det var inte bara ett exempel utan en uträkning som jag gjorde innan mitt inlägg.

                        Går ju även att maila till docent-decibel och fråga om råd, de säljer Magnat och bör kunna ge utprovade råd.

                        För att få in ljudet i kupen ordentligt så brukar man få montera basarna mot ryggstödet och täta mellan baffel och ryggstöd, sedan fälla ner skidluckan så att basen spelar ut genom den och porten upp genom hatthyllan.

                        Nu vet jag dock inte om basarna får plats under hatthyllan, de måste rimligtvis monteras lutande med tanke på att de är ca 34 cm i ytterdiameter och då är frågan om basarna kan lutas utan att magneterna tar i lådans botten.

                        I min 240 är baslådan 318 mm hög och den går ändå inte riktigt hela vägen in under hatthyllan, fattas typ 3 cm eller så. Bagagerumsmattan är ju kvar förstås, den bygger kanske en halv centimeter.
                        Last edited by Optima; July 27, 2011, 22:02.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hår får man tryck i basen

                          a låst å länka eller print screen ditt resultat och uträkning är nybörjare med de:P

                          Comment


                          • #14
                            Re: hår får man tryck i basen

                            som redan sagts, antingen måste man få det helt 100 tätt, och spela genom armstödshålet, eller så spelar man bakåt, alternativt lådan närmast bakdelen, spelandes framåt. beror lite från bil till bil har jag märkt.

                            men ska du täta, se då till och göra det ordentligt. gärna dämpa plåt, och täta varenda litet hål som kan tänka sig läcka tryck bakåt i luckan igen. annars blir det akustisk kortslutning när den delen av ljudet som går bakåt, sedan studsar framåt igen. det tar ut varandra så att säga. detta skedde i min BMW, trots att jag tätat med fogskum och lagt flera timmar på att täta biljäveln.

                            sedan is a bitch att spela högt i.. thats the sanning det.
                            Last edited by Vw_performance; July 27, 2011, 22:11.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hår får man tryck i basen

                              a de är jobbigare å bygga i dom har haft tanken att ta bort baksätet å bygga vägg å sätta basarna där om de skulle vara bra

                              Comment

                              Working...
                              X