Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad skiljer olika MP3-spelare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad skiljer olika MP3-spelare?

    Jag funderar på att köpa en iPod eller liknande men vad skiljer dem åt egentligen? Ex. Är det samma spelare i en nano som i classic eller är det bara minnesstoleken som skiljer? Finns det någon annan spelare som låter bättre? Tex. iRiver?

    Min fråga gäller enbart i syfte att spela upp musik, är helt ointresserad av videodelen som finns på vissa modeller.
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

  • #2
    Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

    Ipod är ju populär men tar inte lika många format som en del andra fabrikat.
    Inget FLAC 24/96 där inte.

    Inga av dom "vanliga" mp3-spelarna har digital ut. iallfall inte som går i produktion nu.

    Ipods är sjukt bra på att spela h.264 video men det var ju du som sagt inte intresserad av,

    Ipod classic sväljer 160GB vilket är mycket och har bra batteri-tid men då är det "bara" apple-lossless som du kan spela lossless


    Ska det bara portabelt eller för bil-bruk ?
    Ska det vara bil-bruk för din bit-one har jag en favvo.
    Mitsubishi L300 minibuss
    VW Multivan T5

    Comment


    • #3
      Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

      Originally posted by savenlid View Post
      Ska det vara bil-bruk för din bit-one har jag en favvo.
      Jajjemen! Exakt min tankegång, ska spela mest FLAC och kopplas till bitone.
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • #4
        Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

        Det funkar att köra flac med ipod efter lite fixande.
        tex: http://www.rockbox.org/
        En classic med en 240gb disk så klarar man sig ett tag.

        Comment


        • #5
          Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

          Lite OT men kör man med Media Monkey Gold på datorn så kan den auto konvertera Flac till WAV(eller ngt annat lossless format ipoden klarar) "on the fly" när man synkar ipoden med "MM" så även om ens hela musik samling är i Flac så är det inget problem.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

            Logitec squeezebox touch är den jag tycker är hetast för att kunna mata digitalt in på din bitone

            Särklas enklast och billigast och en enorm ljudkvalite
            Dvs en makalös transport för att prata CD språk

            Jag har själv brottats med detta problem länge och ovan burk är min analys efter månader av surfande och läsande av tester

            Kan även hända att bitone H701 H800 tar 24/96 pcm då dom bygger på nåt chip för hemmabruk från Yamaha eller dylikt

            Såg nu att man kan få spotify på squeezebox touch
            http://forums.slimdevices.com/announcement.php?f=34

            Antar man gör internet tethering eller så ska nätet komma ifrån Wlan/eth
            Men med internet tethering från iphone så vore det så coolt då man även kan ha sin musik ligga kvar hemma på sin server, (dns eller statisk ip krävs)

            Kommer testa detta i februari mot min H701 om ingen annan hinner före

            Ps
            Att göra en volymkontroll till H701 ifall man vill slippa/inte har RUX borde vara enkelt om man bara vet vilken krets som sitter i burken
            Schema önskas så jag kan fixa detta
            Ds
            Last edited by savenlid; January 18, 2011, 07:53.
            Mitsubishi L300 minibuss
            VW Multivan T5

            Comment


            • #7
              Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

              Originally posted by Hewi View Post
              Lite OT men kör man med Media Monkey Gold på datorn så kan den auto konvertera Flac till WAV(eller ngt annat lossless format ipoden klarar) "on the fly" när man synkar ipoden med "MM" så även om ens hela musik samling är i Flac så är det inget problem.
              Ja men iPod lägger ut bara analogt eller ??
              På 3.5mm pluggen för hörlur så lägger den även ut en ganska låg nivå, vilken nivå den lägger ut på sin bottenkontakt vet jag ej men förmodligen "line"

              Idag kör jag iphone från hörlurs-pluggen rakt in på H701
              Ingen HU är inblandad

              Men lösningen är ju ingen höjdare då H701 är ganska brusig på analog in
              så squeezeboxen rakt in optiskt ser jag fram emot
              För som jonash sa: "H701 låter oceaner bättre på digital in"

              Med reservation för eventualla missuppfattningar ifrån min sida
              /Nicholas
              Last edited by savenlid; January 18, 2011, 05:45. Reason: iphone
              Mitsubishi L300 minibuss
              VW Multivan T5

              Comment


              • #8
                Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                Det finns ju lösningar för att få ut digitalt ljud ur ipod/phone...
                Problemet jag ser med sqeezeboxen är att den verkar ha problem med stora diskar
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                  Är det någon standardkabel jag behöver dra från bitone och fram till instrumentbrädan, som passar alla MP3-spelare? Har inte funderat på detta förut men tänkte att det skulle vara lättsamt att lägga över det man har på cd istället för att ha tre stora cdcase med sig...
                  Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                  Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                  Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                  Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                    Erik

                    Vilka lösningar är det ? Vad kostar dom och framförallt hur fungerar dom ?
                    Dvs hur digitalt blir det igentligen ?

                    På slimdevices forumet verkar dom kört med 1TB disk
                    Det tar tid att indexera men sedan verkar det rulla på bra
                    Ipod classic är ju "bara" 160G iphone 32G och iPod touch 64G

                    Jag funderar dock på att internet tethra min server hemma och köra remote alltså över 3G nätet

                    Funkar det så är det ju nirvana

                    Kablar bör man alltid dra minst 1 toslink och minst 1 bra par RCA
                    Så jobbigt att behöva dra om kabel så bäst att lägga lite extra resonerar jag

                    Som sagt Erik länka gärna till dom iPod till digital omvandlare så får vi se hur dom fungerar vad dom kostar och hur tillgängliga dom är

                    Ps
                    Såg du att spotify nu finns till boxen ?
                    Mäkta coolt tycker jag
                    Ds
                    Last edited by savenlid; January 18, 2011, 10:32.
                    Mitsubishi L300 minibuss
                    VW Multivan T5

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                      Originally posted by savenlid View Post
                      Kablar bör man alltid dra minst 1 toslink och minst 1 bra par RCA
                      Så jobbigt att behöva dra om kabel så bäst att lägga lite extra resonerar jag
                      Kabeldragning är inget problem eftersom jag ska byta ut lågnivåerna mot digital-coaxial.
                      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                        Toslink och digitalt in är nog det som låter bäst till din bitone likväl som till H701
                        Men till sommaren kommer H800 och då åker dom på blocket


                        AUDI ur-quattro är ju en så coool bil
                        Vad står ett bra exemplar i idag ?
                        Mitsubishi L300 minibuss
                        VW Multivan T5

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                          Onkyo har en docka. Ns någonting som ger toslink ut. Annars får man fixa med airport express.

                          Min plan just nu är att köra en nettop pc med xbmc för hårddisken och styra den med xbmc-remote och spotify på min galaxy tab
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Onkyo har en docka. Ns någonting som ger toslink ut. Annars får man fixa med airport express.
                            Men då behöver jag väl bara en toslinkkabel för att få ljud ur den? Eller ska jag lämna en RCA också?
                            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vad skiljer olika MP3-spelare?

                              Det är ju aldrig fel att ha en rca framdragen...
                              /tycker Erik.

                              Comment

                              Working...
                              X