Announcement

Collapse
No announcement yet.

MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

    MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier

    Är detta ett bra steg eller ett steg med "fejk-watt"

    Såg att det är avsäkrat på 160A (4*40A) se bilderna i länken nedan..

    googlade och hittade detta: http://www.sonicelectronix.com/item_272 … 2000D.html

    MVH Alvila

    Senast redigerat av Alvila (Idag 14:54:52)

  • #2
    Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

    Det verkar inte orimligt med den angivna effektspecen iaf, men folk som har testat steget får ge mer råd.

    Comment


    • #3
      Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

      Originally posted by Optima View Post
      Det verkar inte orimligt med den angivna effektspecen iaf, men folk som har testat steget får ge mer råd.
      precis de ja tänkte på, men känns ändå som ett random/udda steg så iaf jag vill ha åsikter från folk som testat

      Comment


      • #4
        Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

        då blir det nog lättare å få svar om du testar ett forum i tex usa.. tror inte dessa är så vanliga här..

        Comment


        • #5
          Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

          har räknat lite snabbt på ohms lag så är dessa värden mätt vid 14.4 volt

          14.4 x 160A = 2304 watt
          2304 X 0.6 = 1382,4 watt

          0,6 = 60 % effektiv effekt på ett ungefär! Optima eller nån annan får komma med mer exakta siffror angående procentsatsen om effektivitet.

          Räknar vi istället på 12 volt blir det istället
          12 x 160a = 1920 watt
          1920 X 0.6 = 1152 watt

          sen hur effekten är i verkligheten ska jag låta vara osagt


          kanske jag räknat fel på procenten ifall jag ska räkna med 0.4 % istället

          Comment


          • #6
            Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

            1800w/2304w=78% eff

            Steget verkar vara en äldre modell som har den kåpan, deras klass AB steg var riktigt bra en gång i tiden ca 5år sedan tillverkade i kina. Hur detta steg är vet jag inte men tror också du ska kolla något forum i USA!
            Last edited by AndrAAx; August 6, 2010, 00:11.
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

              Eftersom jag inte vet någonting om steget så kollade på avsäkringen och jämförde med hur mycket steget teoretiskt kunde dra om verkningsgraden var 70%, det resultat jag fick fram tolkade jag som att specens siffror inte var orimliga.

              Detta sätt är inte rätt sätt att räkna på, men ger ändå enligt min uppfattning en grov fingervisning. Om stegets avsäkring hade varit tex 50 A totalt så hade jag inte tyckt att specen var pålitlig.

              Comment


              • #8
                Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                Man kan inte i alla fall kolla på säkringen sen räkna baklänges sen genom det få ut en effekt siffra.

                Kolla Audison avsäkring tex.

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • #9
                  Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                  Originally posted by dBAkuten View Post
                  Man kan inte i alla fall kolla på säkringen sen räkna baklänges sen genom det få ut en effekt siffra.

                  Kolla Audison avsäkring tex.

                  MVH//Björn

                  www.dbakuten.se
                  LRx 5.1k:
                  100A 1210W RMS CAE2006

                  SRx 5:
                  60A 405W RMS CAE2006.

                  DÅ båda stegen är femkanalssteg är det uppgiven TOTALEFFEKT enligt spec alla kanaler ihopräknade, 4 ohms spec använd (iom CAE2006-standarden)

                  Borde inte vara möjligt om man bara räknar på säkringen, spänningen och drar av för effektivitet. Överspecat? Starkt tveksam (pressat båda dessa steg ganska mkt och effekterna finns där)

                  Björn> Lust att bänka mitt 5.1k dels för maxeffekt och dels max REN effekt?
                  Nyfiken på hur effektiva deras lösningar verkligen är...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                    Jag håller med om att man inte ska räkna utifrån avsäkringen, absolut.

                    Skulle dock vara intressant att veta hur tex Audison LRx 1.400 enligt specen drar maximalt 55 A när det ger ut 900 W med 13,8 V matningsspänning, den ekvationen verkar aningen....annorlunda.

                    Comment


                    • #11
                      Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                      Ja jag har mätt upp en hel del Audison steg och de lämnar bra med pulver utan att säkringen går av.

                      Jag pratade med Konstruktören (kommer inte ihåg var han heter) och frågade han om hur det kan hänga ihop. Han hade ett långt utlägg men han avslutade med och frågade om jag hade bränt någon säkring om steget kördes inom normerna.

                      Svaret var nej

                      Audison LRx 1.2K Klass D steg avsäkrat 150A lämnar lätt över 3000W i 1ohm
                      Audison LRx 1.1K Klass AB steg avsäkrat 80A lämnar lätt över 1200W 1ohm

                      Många som Funderar/Köper stegen tror i och med det inte lämnar de effektsiffrona tyvärr.

                      MVH//Björn

                      www.dbakuten.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Björn> Lust att bänka mitt 5.1k dels för maxeffekt och dels max REN effekt?
                        Nyfiken på hur effektiva deras lösningar verkligen är...
                        Ja det kan vi göra någon dag men till hösten när det har lugnat ner sig en smula!!

                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                          Originally posted by dBAkuten View Post
                          Ja det kan vi göra någon dag men till hösten när det har lugnat ner sig en smula!!

                          MVH//Björn

                          www.dbakuten.se
                          Lugnt. Bara att hojta till.
                          Just det steget ligger och vilar för tillfället
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                            Originally posted by dBAkuten View Post
                            Jag pratade med Konstruktören (kommer inte ihåg var han heter) och frågade han om hur det kan hänga ihop.

                            Audison LRx 1.2K Klass D steg avsäkrat 150A lämnar lätt över 3000W i 1ohm
                            Audison LRx 1.1K Klass AB steg avsäkrat 80A lämnar lätt över 1200W 1ohm
                            Jag har full förståelse för att säkringen kan hålla vid kortvariga strömrusningar som är betydligt högre än säkringens uppgivna värde, men däremot är det lite svårare att förstå hur säkringen kan hålla vid den angivna effekten i kontinuerlig drift.

                            Fast det är kanske jag som missförstår vad RMS-effekt riktigt innebär hos slutsteg, har inte full koll på det får jag erkänna.

                            Comment


                            • #15
                              Re: MA Audio HK2000D Class D / X Monoblock Amplifier Någon som har koll?

                              Vad jag har fattat så är RMS ett snittvärde på den effekt som steget kan ge ut konstant
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment

                              Working...
                              X