Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old May 21st, 2019, 21:23   #1
kWhalp
Junior Member

Lightbulb Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7")

Hej!

Är ny här på forumet och ny när det kommer till att bygga/välja eget ljud till bilen (jag är alltså n00b/rookie/sämst : )).
Kan programmera, bygga datorer/garage/vindkraftverk och en hel del teoretisk fysik/ellära.. men har som sagt aldrig kommit i kontakt med billjud frånsett volymknappen, ljudinställningar och equalizern

Ska köpa en begagnad V60 (2016) med High Performance-ljud, och är van vid (enligt mig) rätt så bra original-billjud, ur en PremiumSound V50 2012, men jag har lyssnat på High Performance en stund och kunde snabbt konstatera att jag inte var så nöjd....

Har därför fått offert från en lokal och erkänd firma, monterat och klart, ca 15000kr för C5 650 kit fram / C2 C650X Koax bak, samt DLS active hideaway 10" bas (200W) under nån stol, samt dämpningsmaterial i dörrarna.

Är detta bortkastade pengar om jag inte också lägger till erforderligt slutsteg? Eller är det något annat billigare högtalarkit jag bör satsa på för att istället får med slutsteg i ekvationen.

Budgeten är drygt 20000kr totalt, med målet att slå PremiumSound i V50, men super-duper-keps-1000W-bas-woofer 8000 är ointressant

(Lyssnar på allt från klassisk- till housemusik, i CD / lossless / 320 kbit/s USB/Spotify).

Tack på förhand,
MVH kWhalp
kWhalp is offline   Reply With Quote
Old May 24th, 2019, 07:00   #2
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts
Default Re: Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7")

Quote:
Originally Posted by kWhalp View Post
Hej!

Är ny här på forumet och ny när det kommer till att bygga/välja eget ljud till bilen (jag är alltså n00b/rookie/sämst : )).
Kan programmera, bygga datorer/garage/vindkraftverk och en hel del teoretisk fysik/ellära.. men har som sagt aldrig kommit i kontakt med billjud frånsett volymknappen, ljudinställningar och equalizern

Ska köpa en begagnad V60 (2016) med High Performance-ljud, och är van vid (enligt mig) rätt så bra original-billjud, ur en PremiumSound V50 2012, men jag har lyssnat på High Performance en stund och kunde snabbt konstatera att jag inte var så nöjd....

Har därför fått offert från en lokal och erkänd firma, monterat och klart, ca 15000kr för C5 650 kit fram / C2 C650X Koax bak, samt DLS active hideaway 10" bas (200W) under nån stol, samt dämpningsmaterial i dörrarna.

Är detta bortkastade pengar om jag inte också lägger till erforderligt slutsteg? Eller är det något annat billigare högtalarkit jag bör satsa på för att istället får med slutsteg i ekvationen.

Budgeten är drygt 20000kr totalt, med målet att slå PremiumSound i V50, men super-duper-keps-1000W-bas-woofer 8000 är ointressant

(Lyssnar på allt från klassisk- till housemusik, i CD / lossless / 320 kbit/s USB/Spotify).

Tack på förhand,
MVH kWhalp
Skulle kört en vanlig bas istället. Och driva allt på ett 5 kanal slutsteg
ville91 is offline   Reply With Quote
Old May 24th, 2019, 08:13   #3
kWhalp
Junior Member

Quote:
Originally Posted by ville91 View Post
Skulle kört en vanlig bas istället. Och driva allt på ett 5 kanal slutsteg

Okej!

Har du tips på slutsteg och bra grejor i övrigt?
kWhalp is offline   Reply With Quote
Old May 24th, 2019, 12:56   #4
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts

Quote:
Originally Posted by kWhalp View Post
Okej!

Har du tips på slutsteg och bra grejor i övrigt?
Helix G five
Blam 165RSQ x2 (skulle dock kört 1 kitt på steget aktivt och köpt en DSP, Men 2 st ifall du riktigt måste ha högtalare i bakdörrarna)
Helix K 10E (Baslåda)
Baslådan kan man montera själv. Ifall du är sugen på mer bas så går det att köpa en till låda. Slutsteget klarar det!
Skulle rekommendera att köpa ett Agm batteri som startbatteri. Får du plats med Biltema 70AH batteri fram så kör på det. Har det blam kittet i min bil och det överraskar mig . Driver med mitt Alpine PDX V9

Last edited by ville91; May 24th, 2019 at 12:59.
ville91 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules