Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Har köpt en gammal Merca C180 från -95. Av någon anledning verkar dörrhögtalarna (fram) inte vara inkopplade. Har mätt med ohmmeter mellan högtalare och kontakten till stereon och ingen av de fyra ledarna har kontakt. Känns inte som en slump utan att något är avsiktligt urkopplat. Tacksam för tips på var man hittar mer information eller hur man gör med såna här saker, antar att jag behöver komma in underifrån för att se hur kablarna möts nånstans men har inte riktigt nånstans att mecka så skulle vilja ta reda på så mycket som möjligt på förhand.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hej, om man inte skall tävla eller spela vansinnigt högt. Vad är en rimlig bas-bestyckning?

      Jag har en Opel Kapitän som jag skall sätta lite ljud i och funderar på vad jag skall satsa på. För eventuella ungdomar som inte känner till denna kulturbil ( ) så är det en sedan.

      Jag har en del grejer hemma av olika slag.

      Subwoofers:
      2 x 15" Lanzar
      1 x 15" Cervin Vega
      1 x 12" Cervin Vega (Vega Line)
      2 x 10" Earthquake
      2 x 8" Boston Acoustic (Pro Line)
      2 x 6" Earhquake (ja ett par pyttesmå subwoofers )

      Slutsteg:
      1 x Phoenix Gold ZPA 0.5
      2 x Phoenix Gold M50

      Just nu lutar jag åt att stoppa de två Boston 8 tummarna antingen i en sån här: http://www.mds.se/tbs-e8d.html

      Eller i ett par såna här: http://www.dbakuten.se/bilstereo/tom..._grp-s1%2F2930

      Enligt manulerna skall de trivas bra i slutna lådor mellan 8-14 liter samt portade kring 14 liter.

      Jag har försökt mäta inne i skuffen och båda alternativen verkar passa utan att stjäla allt för mycket utrymme.

      Är jag helt ute och cyklar när jag tänker såhär?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Hejhej, jag undarar lite hur jag ska koppla högtalarna som jag har köpt, steget är ett Ground Zero Iridium GZIA 4115HPX.
        Framhögalarna är MDS Fanatic FR5 och bakhögtalarna är MDS FANATIC FC5 sen har jag två st 6x9 i hatthyllan som är MDS FR694.

        6x9 kommer ligga på egna kanaler och tänkte koppla LF+LR och sen RF+RR till två kanaler.
        hur kopplar jag så det blir 2ohm på varje kanal?
        Eller ska jag koppla 4ohm på varje kanal?

        ritat lite på bilderna jag bifogar.
        Hoppas nån förstår min fråga

        https://www.dropbox.com/s/c8l2xu7tdx...0Ljud.jpg?dl=0
        https://www.dropbox.com/s/6ibhvwhjn3...ljud2.jpg?dl=0
        Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 20:17.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Tjena!

          Du skriver inte vad du har för bil, eller vad du har för huvudenhet. Inte heller vad du vill med din stereo. Skall du bara kunna höra lite musik i bilen eller är det för party i bilen?
          Är det viktigast att det låter mycket eller vill du att det skall låta så bra som möjligt?

          Sedan skall vi reda ut LF+LR (left front & left rear) och RF + RR (right front & right rear).
          Skall du överhuvudtaget få det att låta något vettigt måste du hålla reda på höger och vänster, ända framifrån det du spelar musik med.

          Jag hade bytt plats på fram och bakhögtalare!
          FR5 (coaxialen) bak och FC5 (mid+diskant) fram. Du ökar chansen att få ett bättre ljud fram, och kan placera diskanten så optimalt som möjligt.
          Jag hade dessutom slopat FR694 (6x9) helt och skaffat en baslåda istället.
          Så hade jag antingen kopplat framhögtalarna på FL+FR och kopplat baslådan på dom andra två kanalerna, alternativt bryggat dom. Bakhögtalarna hade jag drivit med huvudenhetens inbyggda effekt.
          Alternativt till detta kopplar man fram och bakhögtalarna (FR5 & FC5) parallelt på två kanaler och driver en baslåda med dom andra.

          Vill du nu inte ha en baslåda utan vill behålla dona 6x9 i hatthyllan, då hade jag definitivt kört FR5 & FC5 parallelt, med med kit-systemet fram och coaxen bak. På förstärkaren hade jag kopplat in HP-filtret och ställt det på runt 100Hz. Och dina 6x9 hade fått spela hela registret, inget delningsfilter alls alltså.

          När du parallelkopplar två högtalare av dina högtalare på samma kanal halveras impedansen och blir 2 ohm. Då förstärkaren ger 115w i 2 ohm får dina högtalare dela på det, ca 55w var. Har du bara en högtalare per kanal får dom ca 70w. Vid full volym skall tilläggas, vilket man inte kör med hela tiden.

          Hoppas du fick lite hjälp på vägen.
          Glöm inte att minst dra en 20mm2 kabel från batteriet och att inom 20-30 cm från batteriet ha en lämplig säkring.
          Last edited by Torsten; May 8, 2017, 21:18.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Torsten View Post
            Tjena!

            Du skriver inte vad du har för bil, eller vad du har för huvudenhet. Inte heller vad du vill med din stereo. Skall du bara kunna höra lite musik i bilen eller är det för party i bilen?
            Är det viktigast att det låter mycket eller vill du att det skall låta så bra som möjligt?
            Det är en volvo 740 sedan och huvudenheten är en PIONEER med 4st utgångar på baksidan, ja vill att det ska spela så bra som möjligt.

            Sedan skall vi reda ut LF+LR (left front & left rear) och RF + RR (right front & right rear).
            Skall du överhuvudtaget få det att låta något vettigt måste du hålla reda på höger och vänster, ända framifrån det du spelar musik med.
            Jag menar att jag kopplar ihop vänster fram och vänster bak så det blir till en kabel, är jag helt ute och cyklar där ?

            Jag hade bytt plats på fram och bakhögtalare!
            FR5 (coaxialen) bak och FC5 (mid+diskant) fram. Du ökar chansen att få ett bättre ljud fram, och kan placera diskanten så optimalt som möjligt.
            Jag hade dessutom slopat FR694 (6x9) helt och skaffat en baslåda istället.
            Så hade jag antingen kopplat framhögtalarna på FL+FR och kopplat baslådan på dom andra två kanalerna, alternativt bryggat dom. Bakhögtalarna hade jag drivit med huvudenhetens inbyggda effekt.
            Alternativt till detta kopplar man fram och bakhögtalarna (FR5 & FC5) parallelt på två kanaler och driver en baslåda med dom andra.
            jag har diskanterna fram och middarna bak, jag har en bas på eget steg redan så den är redan inkopplad i stereon.

            Hoppas du fick lite hjälp på vägen.
            Glöm inte att minst dra en 20mm2 kabel från batteriet och att inom 20-30 cm från batteriet ha en lämplig säkring.
            Jag blev nog lite klockare, tackar men jag tror jag kopplar diskanterna och FR5 på huvudenheten och FC5+6x9 i låda på varsin kanal.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              mattiasselander. Ditt förslag är svårt att förstå. Hur du ens kommit fram till att det skulle fungera.
              Måste undra varför du frågar på ett forum med kunniga för att sedan fortsätta med samma plan när någon säger att det inte kommer fungera?

              Du ska INTE seriekoppla några högtalare som är av olika typ. Det är ok med middar och basar som är lika.
              Diskanterna och basarna i kitet måste ha sitt delningsfilter. I filtret är de i princip parallellkopplade, men tar hand om varsin del av frekvenskurvan.

              Sätt kit-systemet fram, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
              Sätt de små coaxerna i bakdörrarna, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
              Sätt 6x9 i din polares bil.

              Om du absolut ska använda 6x9, sätt dem på stegets bakkanaler och driv coaxerna från huvudenheten.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by tvett View Post
                mattiasselander. Ditt förslag är svårt att förstå. Hur du ens kommit fram till att det skulle fungera.
                Måste undra varför du frågar på ett forum med kunniga för att sedan fortsätta med samma plan när någon säger att det inte kommer fungera?

                Du ska INTE seriekoppla några högtalare som är av olika typ. Det är ok med middar och basar som är lika.
                Diskanterna och basarna i kitet måste ha sitt delningsfilter. I filtret är de i princip parallellkopplade, men tar hand om varsin del av frekvenskurvan.

                Sätt kit-systemet fram, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
                Sätt de små coaxerna i bakdörrarna, driv med slutsteget, två kanaler V/H.
                Sätt 6x9 i din polares bil.

                Om du absolut ska använda 6x9, sätt dem på stegets bakkanaler och driv coaxerna från huvudenheten.
                Hejsan förlåt för jag är lite okunnig just därför ja hittade hit till er och undrade om jag kunde få lite hjälp.
                Jag förstår inte riktigt vad ni säger däför det kanske blev lite fel från min sida.
                Jag menar inte att jag ska serie koppla några högtalare..
                jag har 4 kanaler på steget CH1,CH2,CH3,CH4

                Menar du att kittet ska kopplas ihop i den lilla svarta lådan(delningsfilter??) som sitter på diskanterna?

                Du menar att jag endast kan driva 6x9 från steget om jag vill ha dom inkopplade?

                och om jag vill driva något annat från steget så kan jag inte koppla in 6x9?

                ber om ursäkt för dumma frågor men därför la jag min fråga i nybörjar-tråden, jag kan inget om ljud men gillar att det låter bra därför jag la min tråd här ihopp om att jag kunde få lite hjälp på traven och ni kanske har sagt i klarspråk exakt hur allt ska vara utan att jag har förstått det och det får ja be om ursäkt för

                Jag har ju två st inställningar med hpf och lpf och gain på 2 varsina kanaler alltså CH1+CH2 och CH3+CH4. Dom är väll inte sammankopplade. Då borde jag alltså kunna köra mina två 6x9 på CH3 och CH4. Sen koppla kit-systemet på varsin CH1 och CH2 alltså blir ingenting seriekopplat? och sen kopplar jag coaxerna på huvudenheten.

                På kanalerna för 6x9 ställer jag hpf på runt 100Hz som torsten sa ?
                Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 22:21.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Dina bilder är väldigt tydliga på att du tänkte seriekoppla högtalarna med varandra. Att koppla plus från en till minus på en annan är att seriekoppla.

                  Ja, kit-systemet ska använda alla delar som följer med i det, de skickar inte med en svart låda med kontakter bara på kul. Delningsfiltret ser till att diskanterna får höga frekvenser och basarna låga frekvenser.

                  De enklare coaxerna har inget delningsfilter till basen, men ett väldigt enkelt till diskanterna i mitten. Därför bör du sätta kitet fram, bäst ljud helt enkelt.

                  Steget har fyra kanaler. Fyra högtalare. Fram. Bak.

                  Om du absolut ska ha 6x9 i bilen så är bättre att de får sitta på steget än de små coaxerna. Men som sagt, jag tycker inte du ska ha 6x9, är det ens några hål i hatthyllan på en 740? Lämna den i fred.
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by tvett View Post
                    Dina bilder är väldigt tydliga på att du tänkte seriekoppla högtalarna med varandra. Att koppla plus från en till minus på en annan är att seriekoppla.
                    Ok jag förstår att det blir lite fel, bilderna har jag frångott efter att torsten förklarade för mig.

                    Ja, kit-systemet ska använda alla delar som följer med i det, de skickar inte med en svart låda med kontakter bara på kul. Delningsfiltret ser till att diskanterna får höga frekvenser och basarna låga frekvenser.
                    Kit systemet jag har köpt är detta http://www.mds.se/fc5.html
                    Den lilla svarta lådan sitter på diskanterna men har väll ingenting med högtalarna att göra, jag kan inte koppla in några kablar själv till lådan. Då drar jag högtalarna med egna kablar till ingången och diskanterna med lådan imellan till ingången? Är jag fel där eller har jag fått för lite grejer när jag köpte systemet?

                    De enklare coaxerna har inget delningsfilter till basen, men ett väldigt enkelt till diskanterna i mitten. Därför bör du sätta kitet fram, bäst ljud helt enkelt.
                    Med coaxerna menar du http://www.mds.se/fr5.html?
                    eller menar du dom högtalarna som följer med i kitet?

                    Om du absolut ska ha 6x9 i bilen så är bättre att de får sitta på steget än de små coaxerna. Men som sagt, jag tycker inte du ska ha 6x9, är det ens några hål i hatthyllan på en 740? Lämna den i fred.
                    6x9 sitter i lådor som jag har köpt från mds uppe på hatthyllan, jag har inte förstört hyllan.


                    Jag har köpt
                    http://www.mds.se/fr5.html
                    http://www.mds.se/fc5.html
                    http://www.mds.se/fr694.html
                    http://www.mds.se/6x9box.html
                    http://www.mds.se/gzia4115hpx-b.html
                    och en PIONEER stereo som har 4 utgångar för rca kablar


                    Menar ni för bästa ljud att det ska kopplas så här
                    https://www.dropbox.com/s/thxyfzv0fg...Ljud4.jpg?dl=0
                    eller ska jag koppla högtalarna som är under diskanterna via svarta lådan på något sätt ?
                    Last edited by mattiasselander; May 8, 2017, 22:42.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Jag ska ärligt säga att jag inte kollade så noga på kittet, men ser nu att jag måste fråga:
                      Kan du skicka tillbaka MDS-möget? Det är helt klart inte värt pengarna som står på sidan.

                      Om det stämmer att lådan endast sitter på kabeln till diskanterna, utan någon möjlighet att ha delning till basarna så är det överprisat det grövsta. Det är samma lösning som till coaxerna, ingen delning till bas, något enkelt till diskanten. Basarna är inga basar, de är inte middar, de spelar helregister, med diskanter som ska fylla i på toppen.

                      "Ökar rejält trycket i basen och mellanregistret i jämförelse med montering i hatthyllan."

                      Poängen med 6x9" är att de får plats i en hatthylla, har en del konarea och slag och kan ge bas iom att de spelar med hela bagaget som låda.
                      Att ha högtalare i små lådor sittande uppe på hatthyllan hör 70-talet till, det tillför inget då du redan har en baslåda där bak och förmodligen inte står med ryggen mot scenen när du går på konsert...
                      Last edited by tvett; May 8, 2017, 22:54.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by tvett View Post
                        Jag ska ärligt säga att jag inte kollade så noga på kittet, men ser nu att jag måste fråga:
                        Kan du skicka tillbaka MDS-möget? Det är helt klart inte värt pengarna som står på sidan.

                        Om det stämmer att lådan endast sitter på kabeln till diskanterna, utan någon möjlighet att ha delning till basarna så är det överprisat det grövsta. Det är samma lösning som till coaxerna, ingen delning till bas, något enkelt till diskanten. Basarna är inga basar, de är inte middar, de spelar helregister, med diskanter som ska fylla i på toppen.

                        "Ökar rejält trycket i basen och mellanregistret i jämförelse med montering i hatthyllan."

                        Poängen med 6x9" är att de får plats i en hatthylla, har en del konarea och slag och kan ge bas iom att de spelar med hela bagaget som låda.
                        Att ha högtalare i små lådor sittande uppe på hatthyllan hör 70-talet till, det tillför inget då du redan har en baslåda där bak och förmodligen inte står med ryggen mot scenen när du går på konsert...
                        Jag hänger helt med nu, jag får tacka så mycket för din tid och jag ska åka med grejerna till mds och fråga dom varför dom säljer ett sånt kit. tack igen

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Du kan nog åka tillbaka och lämna tillbaka grejorna på öppet köp, och om det absolut inte går, alternativt byta mot något lämpligare och prisvärdare där.

                          Fundera först över, varför vill du ha ljud i hatthyllan? Ska ljudet komma bakifrån?
                          Sedan funderar du över, varför ska du sätta högtalare bakdörrarna, vem spelar du för där?
                          Skulle du inte bli lyckligare med ett ordentligt kit-system där framme?
                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by tvett View Post
                            Du kan nog åka tillbaka och lämna tillbaka grejorna på öppet köp, och om det absolut inte går, alternativt byta mot något lämpligare och prisvärdare där.

                            Fundera först över, varför vill du ha ljud i hatthyllan? Ska ljudet komma bakifrån?
                            Sedan funderar du över, varför ska du sätta högtalare bakdörrarna, vem spelar du för där?
                            Skulle du inte bli lyckligare med ett ordentligt kit-system där framme?
                            Aa jag ska göra det kanske försöka byta till dessa istället
                            http://www.mds.se/spg-13cs.html samma prisklass.
                            så sätter ja dom i framdörrarna och flyttar bak MDS Fanatic FR5 till bakdörrarna.

                            6x9 vill jag ha där för det ger ett jäkligt skönt snartig bas som inte basen ger då det är en sedan och inte riktigt fått in ljudet i kupén, det blir ett senare projekt.

                            Bakhögtalarna vill jag har för att få ljud lite runt om huvudet då bak och fram högtalarna ungefär är lika långt ifrån mig.

                            Men då kvarstår en fråga, hur steget ska kopplas

                            CH1 och CH2 högerbakdörr och vänster bakdörr
                            CH3 och CH4 2 st 6x9

                            så låter jag dom båda spela på hela registret eller ska jag ställa ett LPF på bakdörrarna runt 100hz?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Jag menade att du bör lämna tillbaka alltihop. Allt som det står MDS på.
                              Då kan du köpa två Alpine-kit, till fram- och bakdörrar, förstår fortfarande inte varför du ska ha 6x9 i lådor på hatthyllan...
                              Men lycka till med ditt bygge, viktigast är ju att du blir nöjd.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by tvett View Post
                                Jag menade att du bör lämna tillbaka alltihop. Allt som det står MDS på.
                                Då kan du köpa två Alpine-kit, till fram- och bakdörrar, förstår fortfarande inte varför du ska ha 6x9 i lådor på hatthyllan...
                                Men lycka till med ditt bygge, viktigast är ju att du blir nöjd.
                                Tack så mycket för din hjälp

                                Comment

                                Working...
                                X