Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant till ead

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskant till ead

    Det rullar väl några sq byggen med ead element någon som vet om dom bara
    Kör deras e60 som diskant midd. Eller har någon sett några rena diskanter i dom bilarna och i sånna fall vad har dom använt?

    Håller på bli galen av att hitta någon diskant som passar ihop och låter bra till ead elementen 😬
    Mvh Fredrik

  • #2
    Re: Diskant till ead

    Vilka har du testat?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Diskant till ead

      Originally posted by fredrikc5
      Det rullar väl några sq byggen med ead element någon som vet om dom bara
      Kör deras e60 som diskant midd. Eller har någon sett några rena diskanter i dom bilarna och i sånna fall vad har dom använt?

      Håller på bli galen av att hitta någon diskant som passar ihop och låter bra till ead elementen 😬
      Mvh Fredrik
      Du behöver ingen extra diskant. De går ju hela vägen upp.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Diskant till ead

        Nog för att de går upp till 20K men de är känsliga på montaget om man skall köra dem hela vägen upp.
        Lite fel vinkel och de blir väldigt spretiga över 10K i mitt tycke.
        Om man känner att man behöver komplettera med diskant så skulle jag rekomendera ngn luftig ljusare diskant t.ex en banddiskant.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Diskant till ead

          Originally posted by Nonne View Post
          Vilka har du testat?
          Hela fountek x serie
          Transmission audio quad band samt 40cm band
          Plus några okända band
          Har en fundering om mundorf band skulle kunna funka
          Eller någon annan ide kanske

          Comment


          • #6
            Re: Diskant till ead

            Originally posted by octan View Post
            Du behöver ingen extra diskant. De går ju hela vägen upp.
            Kör e100 HD som midd diskant idag det låter ok men lite för mörkt/varm karaktär för att va 100% bra

            Comment


            • #7
              Re: Diskant till ead

              Originally posted by Lonefox View Post
              Nog för att de går upp till 20K men de är känsliga på montaget om man skall köra dem hela vägen upp.
              Lite fel vinkel och de blir väldigt spretiga över 10K i mitt tycke.
              Om man känner att man behöver komplettera med diskant så skulle jag rekomendera ngn luftig ljusare diskant t.ex en banddiskant.
              Håller med att man behöver något som tillför ljus och lite luftighet
              Dock har jag bara testat e100 HD fullt upp och den går från strax under 500hz
              Fullt upp men i mitt fall låter den inte spretigt men jag har ju bygget i ett biorum kanske det som gör att jag inte lider av spretighet
              Har du någon ide om märke på välljudande band?
              Det behöver ju inte vara band men dom är väl generellt luftigare en andra diskant varianter

              Comment


              • #8
                Re: Diskant till ead

                Originally posted by fredrikc5 View Post
                Kör e100 HD som midd diskant idag det låter ok men lite för mörkt/varm karaktär för att va 100% bra
                Fast du skrev E60 i första inlägget


                Angående matchande diskant så beror otroligt mycket på delningen. Delar du aktivt eller passivt?
                Delar du lågt så är det svårare att matcha ihop. Delar du vid t.ex. 10kHz så borde det inte vara några problem så länge du lyckas få till rätt nivå.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Re: Diskant till ead

                  Originally posted by octan View Post
                  Fast du skrev E60 i första inlägget

                  Jag skrev kanske otydligt men det står inte att jag kör e60 utan det står eller tanken va det skulle uppfattas som att dom som tävlar med ead eller bygger med deras element oavsett storlek att om dom bara använder e60 som diskant
                  Kanske vart luddigt i min formulering


                  Angående matchande diskant så beror otroligt mycket på delningen. Delar du aktivt eller passivt?
                  Delar du lågt så är det svårare att matcha ihop. Delar du vid t.ex. 10kHz så borde det inte vara några problem så länge du lyckas få till rätt nivå.
                  Delar både aktivt och passivt
                  På m1 lådorna med 5,25" e100hd och fountek diskant kör jag spole till 5,25"
                  Så den delar uppåt vid ca 7200hz sedan delar jag den aktivt nedåt vid 34hz
                  Fountek bandet kör jag konding på delningen bör hamna idag på ca 6000 Hz
                  Dock har bandet ca 5db eller om det var 6db högre känslighet samt mig veterligen tappar inte en banddiskant dB lika brant som en midd så på 3-4m kan det bli väldans mycket diskant
                  Så antingen måste jag koppla banden på separat steg som styrs av dspn så jag kan labba fram rätt delning samt nivå eller böra passivt med att höja ohm talet med ett motstånd till diskanten så den går i 16 ohm och byta konding för ca 6000hz alt en konding så delningen hamnar på 10k läste om en annan herre som dela sina band ända uppe vid 15 k vilket igentligen borde kunna funka med tanke på att ead elemente klättrar högt i frekvens

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diskant till ead

                    Lp 7.2kHz och hp 6kHz, det blir ju ett rejält överlapp. Är sedan komponentvärden teoretiska
                    och "stämmer" i verkligheten så blir ju det med bandets högre känslighet ännu större överlapp. Det kan ju även bli en utsläckning(istället)
                    Jag undrar också varför du vill höja resistansen(till 16ohm)med ett rent motstånd "i vägen".

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diskant till ead

                      Originally posted by fredrikc5 View Post
                      Delar både aktivt och passivt
                      På m1 lådorna med 5,25" e100hd och fountek diskant kör jag spole till 5,25"
                      Så den delar uppåt vid ca 7200hz sedan delar jag den aktivt nedåt vid 34hz
                      Fountek bandet kör jag konding på delningen bör hamna idag på ca 6000 Hz
                      Dock har bandet ca 5db eller om det var 6db högre känslighet samt mig veterligen tappar inte en banddiskant dB lika brant som en midd så på 3-4m kan det bli väldans mycket diskant
                      Så antingen måste jag koppla banden på separat steg som styrs av dspn så jag kan labba fram rätt delning samt nivå eller böra passivt med att höja ohm talet med ett motstånd till diskanten så den går i 16 ohm och byta konding för ca 6000hz alt en konding så delningen hamnar på 10k läste om en annan herre som dela sina band ända uppe vid 15 k vilket igentligen borde kunna funka med tanke på att ead elemente klättrar högt i frekvens
                      E 100hd har en höjning i frekvensgången vid runt 8-10 000Hz
                      Så det funkar inte med överlapp och delning där du valt. Även om du delar med kanske 6dB (?) branthet vid 7200 så kommer elementet spela långt över det med hyfsad styrka.
                      Bästa hade nog varit om du hade kunnat mäta med RTA för att se resultatet.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diskant till ead

                        Originally posted by octan View Post
                        E 100hd har en höjning i frekvensgången vid runt 8-10 000Hz
                        Så det funkar inte med överlapp och delning där du valt. Även om du delar med kanske 6dB (?) branthet vid 7200 så kommer elementet spela långt över det med hyfsad styrka.
                        Bästa hade nog varit om du hade kunnat mäta med RTA för att se resultatet.

                        Ja jag skulle vilja rta mäta det vore naturligtvis det bästa har dock inte sådan utrustning själv

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diskant till ead

                          Originally posted by octan View Post
                          E 100hd har en höjning i frekvensgången vid runt 8-10 000Hz
                          Så det funkar inte med överlapp och delning där du valt. Även om du delar med kanske 6dB (?) branthet vid 7200 så kommer elementet spela långt över det med hyfsad styrka.
                          Bästa hade nog varit om du hade kunnat mäta med RTA för att se resultatet.
                          Vart skulle du tycka vore logiskt att dela e100hd mot fountek x1
                          Utan ansvarstagande för resultatet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diskant till ead

                            Som jag uppfattade det så kör de med 1a ordningens filter? 1 spole för att skära bort höga frekvenser och 1 konding för att skära bort bas?

                            För att hålla det enkelt och bygga vidare det du har är att köra samma delning på mellanregistret och höja delningen på diskanten. Kanske upp mot 10-12kHz.
                            Går även att göra som du skrev innan att dämpa signalen lite med ett motstånd. Tänk bara på att värdet påverkar vart kondingen delar.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diskant till ead

                              Jag håller med om delningsförfarandet men skulle skaffa en justerbar L-pad för att hitta rätt dämpning. När man är nöjd med nivån mäter man på den och ersätter med fasta motstånd.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X