Announcement

Collapse
No announcement yet.

Horndiskanter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Horndiskanter?

    Hej, har en öppen båt (bowrider) som jag fått ganska bra ljud i. Har gött med bastryck men behöver kunna spela högre, tror främst diskant. Har 2st 10" basar samt ett gäng marinkoaxialer. Har även ett dls c6a kitsystem på var sida om soffan längst bak.

    Tänkte komplettera med lite horndiskanter, vad ska man tänka på här? 4 eller 8ohm? Montera högt upp eller nere vid fötter?

    Tänkte driva dem på ett dls mra41 steg där jag har hpf 0,5 till 5khz kan jag använda detta eller behövs alltid ett riktigt delningsfilter innan steget?

    Går det att spela diskanter i 2ohm? (Alltså 2st på en kanal, 4ohms)

    Låter horndiskanter bara högt eller går dem att "vardagslyssna" på?)

    /Tacksam för alla svar! VG

  • #2
    Re: Horndiskanter?

    Horndiskanter är mycket riktningskänsliga. Så montera de i öronhöjd. Du bör kunna använda in byggda filtret i slutsteget. Det spelar inte så stor roll om det är 4 eller 8 ohm diskanter om du ska ha max 2st/kanal.

    Med vänlig hälsning, Björn

    www.dbakuten.se



    Originally posted by gissla
    Hej, har en öppen båt (bowrider) som jag fått ganska bra ljud i. Har gött med bastryck men behöver kunna spela högre, tror främst diskant. Har 2st 10" basar samt ett gäng marinkoaxialer. Har även ett dls c6a kitsystem på var sida om soffan längst bak.

    Tänkte komplettera med lite horndiskanter, vad ska man tänka på här? 4 eller 8ohm? Montera högt upp eller nere vid fötter?

    Tänkte driva dem på ett dls mra41 steg där jag har hpf 0,5 till 5khz kan jag använda detta eller behövs alltid ett riktigt delningsfilter innan steget?

    Går det att spela diskanter i 2ohm? (Alltså 2st på en kanal, 4ohms)

    Låter horndiskanter bara högt eller går dem att "vardagslyssna" på?)

    /Tacksam för alla svar! VG

    Comment


    • #3
      Re: Horndiskanter?

      Originally posted by dBAkuten View Post
      Horndiskanter är mycket riktningskänsliga. Så montera de i öronhöjd. Du bör kunna använda in byggda filtret i slutsteget. Det spelar inte så stor roll om det är 4 eller 8 ohm diskanter om du ska ha max 2st/kanal.

      Med vänlig hälsning, Björn

      www.dbakuten.se
      Tack för svar. Hur låter horndiskanter vs vanliga diskanter om man inte pumpar fullt? Går dem att lyssna på till vardags? Kan du rekommendera några?

      /Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Horndiskanter?

        Originally posted by gissla View Post
        Tack för svar. Hur låter horndiskanter vs vanliga diskanter om man inte pumpar fullt? Går dem att lyssna på till vardags? Kan du rekommendera några?

        /Mvh
        Det fins otroligt många olika sorter och de låter olika. Vissa gillar det andra inte.

        Om man ska spela högt så låter oftast horndiskanter bättre för det har mindre distrution vid höga ljudnivåer. Men man måste ha ett mellanregistret som klarar att möta upp diskanten annars så kommer det inte låta bra.

        Med vänlig hälsning, Björn

        www.dbakuten.se

        Comment


        • #5
          Re: Horndiskanter?

          Först o främst, hur mycket har du tänkt lägga på diskanter?
          Hur mycket utrymme har du?

          Finns bra diskanter som inte är direkt riktningskänsliga

          Comment


          • #6
            Re: Horndiskanter?

            Originally posted by Noiseprojekt View Post
            Först o främst, hur mycket har du tänkt lägga på diskanter?
            Hur mycket utrymme har du?

            Finns bra diskanter som inte är direkt riktningskänsliga
            Om man inte vill att ljudet ska reflektera på en annan yta innan det träffar örat så är alla horndiskanter mer riktnings känsliga än vanlilga diskanter utan hornmynning.

            Många i dag som köper horndiskanter monteras de rätt in i dörren och de spelar rätt i knäna så klagar de att de inte spela så högt. Då måste ljudet reflekterar innan det träffar örat och då blir verkningsgraden urusel.

            Med vänlig hälsning, Björn

            www.dbakuten.se

            Comment


            • #7
              Re: Horndiskanter?

              Hornet har inget med spridningen att göra?
              En horndiskant är i grova lag en "vanlig" diskant fast du sätter ett horn framför för att styra riktningen, därav riktningskänsligheten.
              Men om du tar ett standard 40°x60° horn så har du en lägre riktningskänslighet än ett rundstrålande horn som det är på SPL diskanterna

              Och nu är det en båt det handlar om utan några direkta reflektionsytor..
              Last edited by Noiseprojekt; December 12, 2013, 11:31.

              Comment


              • #8
                Re: Horndiskanter?

                Originally posted by Noiseprojekt View Post
                Hornet har inget med spridningen att göra?
                En horndiskant är i grova lag en "vanlig" diskant fast du sätter ett horn framför för att styra riktningen.

                Och nu är det en båt det handlar om utan några direkta reflektionsytor..
                Det är väl klart at hornet har med spridningen att göra. Destå större hornet sprider destå mindre verkningsgrad får den samt "kasta" ljudet kortare.

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • #9
                  Re: Horndiskanter?

                  Ja, mycket riktigt.
                  Men nu är det inte några tiotalsmeter dom ska kasta utan några enstaka.

                  Då skulle jag personligen hellre ta ett större horn för ökad spridning, blir betydligt trevligare att lyssna på.
                  Dessutom gå på en finare diskant, kanske t.o.m en driver.

                  Det är där jag anser att väldigt många gör fel, dom köper en billig diskant som spelar galet högt men som låter skit om man inte dämpar och skär dom ordentligt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Horndiskanter?

                    Originally posted by Noiseprojekt View Post
                    Ja, mycket riktigt.
                    Men nu är det inte några tiotalsmeter dom ska kasta utan några enstaka.

                    Då skulle jag personligen hellre ta ett större horn för ökad spridning, blir betydligt trevligare att lyssna på.
                    Dessutom gå på en finare diskant, kanske t.o.m en driver.

                    Det är där jag anser att väldigt många gör fel, dom köper en billig diskant som spelar galet högt men som låter skit om man inte dämpar och skär dom ordentligt.
                    Det går ju inte få allt en liten smidig diskant som går djupt med väldigt bred spridning, har hög verkningsgrad och tål mycket effekt och sen är billig.


                    Hornet har med spridningen att göra så ändra det inlägget så inte folk läser det och tro felaktiga saker

                    MVH//Björn

                    www.dbakuten.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Horndiskanter?

                      Det du beskriver finns vad jag vet.
                      Den heter Beyma CP21F.

                      Men det kanske är att jag inte är snål när det kommer till kvalitét.
                      Bra grejer med bra ljud kostar.

                      O.T. Björn, byt inte ut dina drivers i L&R burkarna.
                      Utan kasta Iphone-dockan åt h-vete sen införskaffa en beggad DBX-EQ istället.
                      Skär från 15-20KHz med lite kurva.

                      Kass signal ger kasst ljud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Horndiskanter?

                        Originally posted by Noiseprojekt View Post
                        Det du beskriver finns vad jag vet.
                        Den heter Beyma CP21F.

                        Men det kanske är att jag inte är snål när det kommer till kvalitét.
                        Bra grejer med bra ljud kostar.

                        O.T. Björn, byt inte ut dina drivers i L&R burkarna.
                        Utan kasta Iphone-dockan åt h-vete sen införskaffa en beggad DBX-EQ istället.
                        Skär från 15-20KHz med lite kurva.

                        Kass signal ger kasst ljud.
                        Den diskanten är riktigt bra men fortfarande måste den riktas rätt.

                        Iphone dockan vet jag är skräp men det är smidigt att lyssna från musiken i luren. Men den är 100 gånget bättre ljud än att köra telefonens egna D/A omvandlare den är där emot kass.

                        DBX-EQ käns lite överflödig för min del.

                        MVH//Björn
                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Horndiskanter?

                          Originally posted by gissla
                          Hej, samt ett gäng marinkoaxialer. Har även ett dls c6a kitsystem på var sida om soffan längst bak.
                          Vad för koaxialer och vad driver du dem med?????

                          Det borde inte krävas allt för många för att matcha 2st 10or.......
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Horndiskanter?

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Vad för koaxialer och vad driver du dem med?????

                            Det borde inte krävas allt för många för att matcha 2st 10or.......
                            Sorry för sent svar, det är marinkoaxialer http://www.ljudia.se/marinprodukter-...s-652-p596942/ drivs av ett Dls Mra41 i en öppen båt så gillar att spela höögt
                            Men har fått till det riktigt bra nu tycker jag!

                            Comment

                            Working...
                            X