Announcement

Collapse
No announcement yet.

b2 hn15 lådförslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • b2 hn15 lådförslag

    Tjena.


    Funderar på att testa 2st b2 hn15 basar i min v70..Jag har ca 210l brutto volym att tillgå kanske lite mer , skulle de räcka ?

    Steget kommer lastas i 1ohm/7100wrms 14.4v(tillverkarens spec).
    Musik som spelas är r&b house och endel hardstyle.

    Nån som lust att räkna på en låda som ska trycka på rejält , eller nån som provat basen ?


    Power Handling: 1200 w (2.4 kw*)
    Sensitivity: 88.1 dB
    Nominal Impedance: Dual 1 Ω
    DC Resistance (Re): 1.1 Ω
    Resonanse Frequency (Fs): 34.8 Hz
    Vas: 64.81 L
    Qts: 0.575
    Qms: 4.624
    Qes: 0.656
    Voice Coil diameter: 3"

    Tack på förhand !

  • #2
    Re: b2 hn15 lådförslag

    Om man räknar på 210 liter brutto så borde det funka om du sätter en 550 cm2 slotport (50x11 cm i uträkningen) som är totalt 39 cm lång inklusive baffelhål. Avstämningen hamnar runt 38 Hz. Upp till 4000 W ska funka om alla kanter är ordentligt avrundade tycker jag.

    Har inte provat basen själv.

    Comment


    • #3
      Re: b2 hn15 lådförslag

      Snabba svar som vanligt, de tackar vi för
      Skulle basarna haft mer volym eller räcker de med 210l ?

      Comment


      • #4
        Re: b2 hn15 lådförslag

        Nettovolymen verkar hamna strax under 180 liter i det där förslaget och en sån volym borde spela hyfsat högt, men för att få det där extra trycket så kunde lådan vara större. Sedan ska jag erkänna att jag inte har full koll på lämplig avstämning för den där musiktypen, kan hända att 38 Hz inte är optimalt.

        Comment


        • #5
          Re: b2 hn15 lådförslag

          Jag har dubbla HN15 i bilen just nu, kommer inte ihåg exakt spec på lådan men ca 220L har jag för mig. Är basknarkare så den är avstämd ~33hz.

          Om du ska mata med så pass mycket effekt så måste du vara på din vakt dock, mina har blivit lite stinkiga när man har spelat hårt och länge och då matar jag med ett B2 M1sMK1 i 1ohm (5500W enligt spec? tror jag)

          Inga konstigheter att spela på rejält i kortare stunder dock :-)

          Comment


          • #6
            Re: b2 hn15 lådförslag

            Okej , ja de är ett rejält steg ! jag gillar mer mot 38-40hz

            Optima va mycke större låda tror du för rejält med tryck ?
            Va de spelar på mätarn är ointressant bara de trycker på

            Comment


            • #7
              Re: b2 hn15 lådförslag

              Ja det blir förmodligen mer musikaliskt med en avstämmning runt ikring där :-)

              Vilket steg är det du ska använda?

              Comment


              • #8
                Re: b2 hn15 lådförslag

                Körde mycket med låga avstämningar för många år sen men fortfarande lite trött på de
                Ett m1s mk2 steg är de

                Comment


                • #9
                  Re: b2 hn15 lådförslag

                  Originally posted by AMNP88 View Post
                  Optima va mycke större låda tror du för rejält med tryck ?
                  50 liter netto till kan jag tänka mig och 650 cm2 portarea istället för 550 cm2.

                  Comment


                  • #10
                    Re: b2 hn15 lådförslag

                    Får nog bli att försöka få till de då
                    Ca 225l netto då med 650cm2 port lika lång som i första altenativet , för 38-40hz?

                    Skulle man inte kunna få riktigt så stor kanske mitt imellan båda altenativena 200l netto med 600cm2 hade funkat

                    Brukar du räkna olika på porten om den är placerad mellan basarna eller på sidan ut efter ena lådans vägg ? I detta fallet hamnar den mellan basarna

                    Comment


                    • #11
                      Re: b2 hn15 lådförslag

                      Ca 230 liter netto och 265 liter byggvolym. Porten görs 650 cm2 (50x13 cm i uträkningen) och totalt 31 cm lång inklusive baffelhålet.

                      200 liter netto med 600 cm2 portarea (50x12 cm) får ca 238 liter i byggvolym, porten ska vara 36 cm inklusive baffelhål.

                      Portlängdens uträkning blir inte annorlunda om man monterar den mellan basarna eller på ena sidan av lådan, däremot tar porten upp lite mer plats vid mittenmontering eftersom man har två portsidor istället för en.

                      I alla uträkningar har jag utgått ifrån 22 mm materialtjocklek och enkel baffel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: b2 hn15 lådförslag

                        Tackar, jätte snällt!
                        Okej då har jag lite o välja på

                        Gott nytt år!

                        Comment

                        Working...
                        X