Announcement

Collapse
No announcement yet.

Världens grymmaste bas??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Världens grymmaste bas??????

    Ville bara visa en tråd på faktiskt.se som jag bara va tvungen o läsa igenom, den handlar om TC-SOUNDS LMS ULTRA 5400 ... 40kg, magnet på 525 oz!!! 18" bas, kapabel till 128.5 db vid 10HZ !!!!!!!! Någon som kan visa någon grymmare bas än så, skulle vara intressant och se vad t.ex DD Z18, RE AUDIO XXX18 och liknande basar har att säga till om i jämförelse, iofs så är ju DD basen bra mycket dyrare.

    Någon som vet lite mer om TC-SOUND jag har aldrig hört någon av deras basar själv men jag har läst mycket om dem, och de verkar ju bygga fina basar helt klart.

    Själv har jag bestämt mig.... innan jag dör så ska jag äga ett par LMS ULTRA.... synd att dem inte tillverkas längre.

    Länk:http://www.faktiskt.se/modules.php?n...er=asc&start=0

    Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=Cp61Pc0W83A

    Vet ej om de är tillåtet att länka till andrar forum, om det inte är det så kan någon moderator ta bort länkadressen.

  • #2
    Re: Världens grymmaste bas??????

    TC Sounds gjorde riktigt fina prylar.

    Men en DD Z äter upp den där till frukost ljudtrycksmässigt.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Världens grymmaste bas??????

      mjo de må så vara, men går en DD Z lika djupt och låter lika bra, har läst mycket om TC basen och folk är lyriska över trycket, djupet och med vilken kvalitet den levererar.
      Om inte magnetsystemet i en DD Z vore i neodynium utan i t ex ferrit istället, hur många oz skulle det motsvara typ? En DD Z kommer jag aldrig ha råd med, men en TC är ju ingen omöjlighet om de nu går o få tag på en beg i fint skick. Väldigt många anser att TC LMS är världens bästa bas. Men det är ju väldigt väldigt individuellt iom att man prioriterar olika saker. Men de vore ju häftigt o få uppleva 10hz i 128+ db....

      Comment


      • #4
        Re: Världens grymmaste bas??????

        Originally posted by cerwinsky View Post
        mjo de må så vara, men går en DD Z lika djupt och låter lika bra, har läst mycket om TC basen och folk är lyriska över trycket, djupet och med vilken kvalitet den levererar.
        Om inte magnetsystemet i en DD Z vore i neodynium utan i t ex ferrit istället, hur många oz skulle det motsvara typ? En DD Z kommer jag aldrig ha råd med, men en TC är ju ingen omöjlighet om de nu går o få tag på en beg i fint skick. Väldigt många anser att TC LMS är världens bästa bas. Men det är ju väldigt väldigt individuellt iom att man prioriterar olika saker. Men de vore ju häftigt o få uppleva 10hz i 128+ db....
        Det är två helt olika saker. Att jämföra den basen med en DD Z är som att jämföra en F1 bil med en Roadracing hoj. Dvs, båda är extrema högprestanda produkter, men de beter sig på olika sätt.

        Jag kan förstå varför vissa anser TC Sounds och deras system vara det bästa. Finns andra motor-system som är likvärdiga. Stora skillnaden är att den basen du ser från TC Sounds där är gjord för hemmabruk, dvs den behöver inte förlita sig på hjälp av en bilkupé. Men det ger då att den i jämförelse med en DD Z bas inte alls har samma känslighet.

        De är två bra konstruktioner, men avsedda att göra helt olika saker.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Världens grymmaste bas??????

          Som jag har fattat det så kan TC basen användas både hemma och i bil, det finns massor av klipp från youtube där folk har basen i bil och basen diskuteras flitigt på bilstereoforum i USA. Så om TC basen nu används flitigt i bil så är väl en jämförelse inte helt fel lr är jag ute o cyklar???

          Comment


          • #6
            Re: Världens grymmaste bas??????

            Jodå, en bas är en bas. Men om du bygger den för att spela djupt så tappar du känslighet. Och i en bilkupe har du en naturlig förstärkning av de lägsta frekvenserna, så i en sådan kan det vara ett bättre alternativ med en bas som är specad annorlunda än för hemmabruk.

            Jag använder dock själv en bilbas hemma i en låda som är avstämd till 16 Hz. Det betyder att den ger ganska rejäla mängder bas vid 8 Hz. Den flyttar ca 4 liter luft vid fullt konutslag. Men det är rätt lite musik som har nått inspelat under 30 Hz. En hel del film finns det dock. Men biorummet har så mycket naturlig förstärkning så där klarar jag mig bra med en 8" som sub.

            Det jag försökte säga med ovanstående är att det finns ingen världens bästa bas, utan bara nått som funkar optimalt i den miljö där du skall använda den.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Världens grymmaste bas??????

              En jackhammer eller en IA Warden 21" borde ju ge mer tryck vid låga frekvenser pga av en större kona. Sen har ju dom också rätt extrema motorer
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Världens grymmaste bas??????

                Aja jag tycker iaf att de är en grym bas och nån gång ska jag äga ett par. I en hemmabio skulle det garanterat va en häftig upplevelse.

                Comment


                • #9
                  Re: Världens grymmaste bas??????

                  Originally posted by Robsarve View Post

                  Jag använder dock själv en bilbas hemma i en låda som är avstämd till 16 Hz. Det betyder att den ger ganska rejäla mängder bas vid 8 Hz. Den flyttar ca 4 liter luft vid fullt konutslag. Men det är rätt lite musik som har nått inspelat under 30 Hz. En hel del film finns det dock. Men biorummet har så mycket naturlig förstärkning så där klarar jag mig bra med en 8" som sub.
                  .
                  Kan du påvisa en bas som mäter dist mässigt bättre än en lms ultra bas
                  så släng upp mätvärdena jag vill gärna se vad den gör i andra ton och tredje ton .
                  När det gäller infra toner i musik så finns det hur mycket som helst som går under 20hz.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Världens grymmaste bas??????

                    Originally posted by MR X View Post
                    Kan du påvisa en bas som mäter dist mässigt bättre än en lms ultra bas
                    så släng upp mätvärdena jag vill gärna se vad den gör i andra ton och tredje ton .
                    Vilka frekvenser pratar du om nu?


                    När det gäller infra toner i musik så finns det hur mycket som helst som går under 20hz.
                    Exempel på "massor".
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Världens grymmaste bas??????

                      Originally posted by jonash View Post
                      Vilka frekvenser pratar du om nu?
                      Det går bra med svep i från 10-100hz
                      Eller så börjar man vid 15hz med 35volt in i elementet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Världens grymmaste bas??????

                        LMS basarna fungerar utmärkt i bil,har sett flera klipp på "tuben" . I en jämförelse i dist mot en rdx bas och en RE XXX så fick "Re basen gå och lägga sig" Det är skillnad på om basen spelar högt och om basen spelar högt och det fortfarande låter kristall klart..! Har läst nåt om att dem provade att kopplla in en LMS bas i ett vägguttag(120V) och basen höll i 10 min, det hr såklart inte ett sk.t med musik att göra men de säger en del om vad basen tål om de nu är sant... ett litet klipp med LMS http://www.youtube.com/watch?v=O-cOY_anSZY Sj har jag bestämt mig.. jag SKA ha ett par LMS ULTRA. kanske blir det en sådan till bilen också...!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Världens grymmaste bas??????

                          Originally posted by cerwinsky View Post
                          LMS basarna fungerar utmärkt i bil,har sett flera klipp på "tuben" . I en jämförelse i dist mot en rdx bas och en RE XXX så fick "Re basen gå och lägga sig" Det är skillnad på om basen spelar högt och om basen spelar högt och det fortfarande låter kristall klart..! Har läst nåt om att dem provade att kopplla in en LMS bas i ett vägguttag(120V) och basen höll i 10 min, det hr såklart inte ett sk.t med musik att göra men de säger en del om vad basen tål om de nu är sant... ett litet klipp med LMS http://www.youtube.com/watch?v=O-cOY_anSZY Sj har jag bestämt mig.. jag SKA ha ett par LMS ULTRA. kanske blir det en sådan till bilen också...!!
                          JL körde en 13W7 i 30 minuter i vägguttaget i USA (ca 110V, 60Hz) sen kopplade de ur den för den dog ej..

                          Det testet säger antingen massor för en användare, eller ingenting.

                          Det är inget fel på LMS basar, men man skall inet tro att bara för man köper en sån så kommer det bli bra återgivning.

                          Just i fallet med bas, så skulle jag säga att elementet i sig är max 20% av hur bra slutresultatet blir.

                          Dsv, det finns lite andra saker att behärska till fullo först.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Världens grymmaste bas??????

                            Nä att koppla in en bas i vägguttaget säger ingenting om hur basen låter eller presterar med musik, men de säger ju en del om hur tålig spolen är... ! Absolut så är basen bara en del i ekvationen över att få det att låt bra. Men köper man en sån bas(som jag ska) så ser man ju till att ge den så bra förutsättningar som det bara går !! Man köper inte en Ferrari motor och sätter den i en VAZ.... .)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Världens grymmaste bas??????

                              Originally posted by cerwinsky View Post
                              Nä att koppla in en bas i vägguttaget säger ingenting om hur basen låter eller presterar med musik, men de säger ju en del om hur tålig spolen är... ! Absolut så är basen bara en del i ekvationen över att få det att låt bra. Men köper man en sån bas(som jag ska) så ser man ju till att ge den så bra förutsättningar som det bara går !! Man köper inte en Ferrari motor och sätter den i en VAZ.... .)
                              Helt riktigt.

                              Men det är inte efefkttåligheten som avgör, det är snarare hur pass rent ditt steg är i signal
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X