Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Att bara berätta hur man bör göra när man tweakar är inte enkelt.
    Att optimera ljud är så pass stort område att det inte går att säga vad som bör göras.

    Har en kund som är helt novis i ämnet, när jag förklarade för honom tog han illa upp och trodde jag idiotförklarade honom.
    Så var inte fallet, när han inte i ord kunde berätta vad han är ute efter hur skulle han då förstå något han inte hade en susning om?

    Att porta en låda för att få botten är inte enkelt, gör man fel så peakar ljudet på fel frekvens och så låter den ännu sämre.
    Här gäller det att testa olika basar och även bygga flera olika lådor så man vet vad man föredrar.

    Att få till en subbas är det svåraste av allt inom billjud.
    Nu menar jag inte att få den att spela högt, alla basar överröstar framsystemet och låter untz untz.

    Att få den att låta som man vill är en sak och sedan ska den även spela ihop med framsystemet .... det är inte enkelt
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      ja som sagt ljudet ska komma framifrån, bara en sån sak att ha ögtalarna bakom ryggen när man ser på tv.skulle bli helt fel.
      Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
      "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
      Facebook: husse bygger gladenwagon
      Instagram: husse_bygger_gladenwagon

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Originally posted by Nonne View Post
        Att bara berätta hur man bör göra när man tweakar är inte enkelt.
        Att optimera ljud är så pass stort område att det inte går att säga vad som bör göras.

        Har en kund som är helt novis i ämnet, när jag förklarade för honom tog han illa upp och trodde jag idiotförklarade honom.
        Så var inte fallet, när han inte i ord kunde berätta vad han är ute efter hur skulle han då förstå något han inte hade en susning om?

        Att porta en låda för att få botten är inte enkelt, gör man fel så peakar ljudet på fel frekvens och så låter den ännu sämre.
        Här gäller det att testa olika basar och även bygga flera olika lådor så man vet vad man föredrar.

        Att få till en subbas är det svåraste av allt inom billjud.
        Nu menar jag inte att få den att spela högt, alla basar överröstar framsystemet och låter untz untz.

        Att få den att låta som man vill är en sak och sedan ska den även spela ihop med framsystemet .... det är inte enkelt
        Jag kanske hade ren jäkla tur med den lådan jag pratade om från 90-talet som lät så bra. Jag hade inga direkta kunskaper då utan följde bara rekommendationer jag inte mins vart jag fick ifrån. Tror inte ens jag var supernoga med litervolymen. Portrören var säkert inte rätt mått heller :P

        Jag har fått mitt batteri till datorn nu, så jag får försöka åka ut i skogen där jag inte stör någon och göra mitt bästa med Mosconis program. Jag tror inte jag kommer lycka så bra dock, men man vet ju aldrig.

        Den inställning du gjorde åt mig vill jag inte förstöra. Jag har den iofs. sparad men att börja om från början och börja med bakhögtalarna kommer det bara bli ett sämre resultat. Jag är hyfsat nöjd hur det är nu med bakhögtalarna förutom tidskompet vilket jag tror kommer vara riktigt svårt. Hade jag bott närmare hade jag säkerligen kommit och bett om hjälp med detta.

        Jag vill passa på att tacka dig för all hjälp du givit genom hela mitt bygge. Du är guld värd!

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Säkert jag som är naiv här, men vad behöver du mer än en tumstock för att få till tidskompet?
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Originally posted by Nattlorden View Post
            Säkert jag som är naiv här, men vad behöver du mer än en tumstock för att få till tidskompet?
            Det är säkert en bra utgångspunkt, men är nog inte så enkelt. jag har säten i vägen som garanterat påverkar. Reflexer som inte går att mäta fram.

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Iofs... men så otroligt långa omvägar lär det väl inte vara.... 1 millisekund är ju över en fot lång, så har du bara rätt med en dm när så är vi nere på 1/3 ms i precision.

              ( Eller för att frasera om det... du gör större fel genom att sätta förarstolen i fel hack nästa gång den flyttats... )
              Last edited by Nattlorden; September 9, 2019, 22:32.
              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
              Kablar: Supra, Gladen
              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Snygg låda, jag hade aldrig fått de så rakt med sticksåg

                testa att använda en testton på 60 hz, en ton som spelas både av middarna och subben. vänd fasen åt fel håll, fördröj alla andra högtalare i grupp till de läget då tonen hörs allra minst, sen vänder du tillbaka fasen och då brukar de bli rätt bra, funka för mig i alla fall

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Jag vill passa på att tacka dig för all hjälp du givit genom hela mitt bygge. Du är guld värd!
                  Det var väldigt snällt sagt .... TACK!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Originally posted by Nattlorden View Post
                    Säkert jag som är naiv här, men vad behöver du mer än en tumstock för att få till tidskompet?
                    Ja du, rätt nivå samt grymt svårt att mäta reflexerna
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Originally posted by Nattlorden View Post
                      Iofs... men så otroligt långa omvägar lär det väl inte vara.... 1 millisekund är ju över en fot lång, så har du bara rätt med en dm när så är vi nere på 1/3 ms i precision.

                      ( Eller för att frasera om det... du gör större fel genom att sätta förarstolen i fel hack nästa gång den flyttats... )
                      När du är inne i det och letar hårstrå så snackar vi millimetrar och i värsta fall en cm eller två
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Originally posted by MrLinkan2 View Post
                        testa att använda en testton på 60 hz, en ton som spelas både av middarna och subben. vänd fasen åt fel håll, fördröj alla andra högtalare i grupp till de läget då tonen hörs allra minst, sen vänder du tillbaka fasen och då brukar de bli rätt bra, funka för mig i alla fall
                        Det var en variant jag aldrig hört, måste testa
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Originally posted by MrLinkan2 View Post
                          Snygg låda, jag hade aldrig fått de så rakt med sticksåg

                          testa att använda en testton på 60 hz, en ton som spelas både av middarna och subben. vänd fasen åt fel håll, fördröj alla andra högtalare i grupp till de läget då tonen hörs allra minst, sen vänder du tillbaka fasen och då brukar de bli rätt bra, funka för mig i alla fall

                          Tack tack.

                          Det är inte bara sticksåg, har använt ger/kap såg också. Hälften sticksåg och hälften gersåg kan man säga. Vinklar är ändå svåra att ställa på en gersåg.

                          Hmm, men ar du inställning av suben med detta och är det bara basen jag ska fasvända? Antar att du menar med fasvändning att jag ska skifta så plus hamnar på minus och minus på plus högtalarkabeln till suben ? Eller menar du att jag ska fasvända samtliga högtalare förutom diskanter?

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by Eazy View Post
                            Tack tack.

                            Det är inte bara sticksåg, har använt ger/kap såg också. Hälften sticksåg och hälften gersåg kan man säga. Vinklar är ändå svåra att ställa på en gersåg.

                            Hmm, men ar du inställning av suben med detta och är det bara basen jag ska fasvända? Antar att du menar med fasvändning att jag ska skifta så plus hamnar på minus och minus på plus högtalarkabeln till suben ? Eller menar du att jag ska fasvända samtliga högtalare förutom diskanter?
                            jo precis de är för att tidskompa subben. Jo de är samma sak men du behöver inte göra de fysiskt, du har en flik för fasjustering i programmet, 0-180 grader. Du vänder subben så att den står ur fas mot middarna. När den är ur fas kommer testtonen att höras mycket mindre än när dem är i fas.

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Originally posted by MrLinkan2 View Post
                              jo precis de är för att tidskompa subben. Jo de är samma sak men du behöver inte göra de fysiskt, du har en flik för fasjustering i programmet, 0-180 grader. Du vänder subben så att den står ur fas mot middarna. När den är ur fas kommer testtonen att höras mycket mindre än när dem är i fas.
                              Ah tack!
                              Ska testa detta till helgen

                              Skulle detta kunna användas på samma sätt för att tidskompa bakhögtalarna med framhögtalarna? Jag tänker då att jag fasvänder bakhögtalarna men inte framhögtalarna. Jag får väl fysiskt fasvända bakhögtalarna i så fall.
                              Last edited by Eazy; September 10, 2019, 20:26.

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Originally posted by Eazy View Post
                                Ah tack!
                                Ska testa detta till helgen

                                Skulle detta kunna användas på samma sätt för att tidskompa bakhögtalarna med framhögtalarna? Jag tänker då att jag fasvänder bakhögtalarna men inte framhögtalarna. Jag får väl fysiskt fasvända bakhögtalarna i så fall.
                                Nej de funkar nog bara på bas frekvenser.

                                Comment

                                Working...
                                X