Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterilampa blinkar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterilampa blinkar!

    Jag byte generator för ett tag sen en större (90a till 150a). Allt funkade förutom att batterilampan blinkade, ett par gånger under varje bilresa, snabba blinkningar. Jag trorde först att jag hade koppla dåligt batteri jord /generator. Men när dessa verkade ok byte jag generator igen men problemet är kvar. Jag har en voltmätare på mina slutsteg som visar att dom får runt 14.4 volt vid normal körning utan dippar.
    Någrar ider?

  • #2
    Re: Batterilampa blinkar!

    Vill tillägga att jag kolla upp detta på internet i månader utan att hitta ngt :S

    Comment


    • #3
      Re: Batterilampa blinkar!

      Kolla upp den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ så att den inte har trasigt hölje någonstans och gör att trådarna tar emot jord, sånt kan göra att lampan lyser (eller blinkar om trådarna bara "duttar" mot jord ibland).

      Comment


      • #4
        Re: Batterilampa blinkar!

        Originally posted by Optima View Post
        Kolla upp den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ så att den inte har trasigt hölje någonstans och gör att trådarna tar emot jord, sånt kan göra att lampan lyser (eller blinkar om trådarna bara "duttar" mot jord ibland).
        Tack ska kolla upp detta

        Comment


        • #5
          Re: Batterilampa blinkar!

          Originally posted by fingrbang View Post
          Tack ska kolla upp detta
          Har kollat detta lite nu, finns en kontakt med två små kablar på baksidan generatorn. dessa två kablar sitter ihop och på den del av kabeln jag kunde se va det inga synliga skador.......

          Comment


          • #6
            Re: Batterilampa blinkar!

            sitter dom fast hårt på stiften då? så dom inte kan "hoppa" till!

            Comment


            • #7
              Re: Batterilampa blinkar!

              yes dom är in tryckt tills plast hållaren klickar till

              Comment


              • #8
                Re: Batterilampa blinkar!

                Du kan ju börja med att berätta vad du har för bil
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: Batterilampa blinkar!

                  Originally posted by Kulan View Post
                  Du kan ju börja med att berätta vad du har för bil
                  Ok - en passat B5.5 1.8t
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=31445

                  Jag kollade lite mer på den blå kabeln ur generatorn den ser inte skadad ut men kanske ändå värt att byta ut .. ngn som vet vart den går?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterilampa blinkar!

                    Originally posted by fingrbang View Post
                    Ok - en passat B5.5 1.8t
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=31445

                    Jag kollade lite mer på den blå kabeln ur generatorn den ser inte skadad ut men kanske ändå värt att byta ut .. ngn som vet vart den går?
                    Jag har läst lite och det verkar som att denna blå kabel är kopplad till batterilampan på instrumentbrädan. Då undrar jag om det är en bra ide att bara drar en ny kabel mellan generatorn o hastighetsmätaren ... o koppla in så här:
                    http://img337.imageshack.us/img337/9894/img0694n.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterilampa blinkar!

                      nu när det är varmare ute har det slutat blinka - skumt va?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterilampa blinkar!

                        elektronik nej men, provat att göra rent kontakten ordenligt?

                        och om jag minns rätt, vilket inte är helt säkert :P, så finns risken att det blir litet
                        glapp i kontakten som sladden sitter i, då sladden är rätt klen.

                        Prova dynga i kontaktrengöring, jucka lite, gärna med någon i bilen o motorn igång (om det går)

                        men som du skrivit så laddar den iaf, det är huvudsaken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterilampa blinkar!

                          Originally posted by Belone View Post
                          elektronik nej men, provat att göra rent kontakten ordenligt?

                          och om jag minns rätt, vilket inte är helt säkert :P, så finns risken att det blir litet
                          glapp i kontakten som sladden sitter i, då sladden är rätt klen.

                          Prova dynga i kontaktrengöring, jucka lite, gärna med någon i bilen o motorn igång (om det går)

                          men som du skrivit så laddar den iaf, det är huvudsaken
                          Tack för tips! Jag ska testa det, funderar på att ersätta kontakten om det fortsätter.

                          Comment

                          Working...
                          X