Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coilover

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coilover

    hey

    Kikat på coilovers... verkar finns för typ 4.5k i sverige till BMW 520 E60.
    FRån england såg jag ett ställe som hette JOM, http://www.jomcoilovers.com/index.php som verkade rätt seriöst...
    Men jag kan ju inget om sådant här _alls_.

    Kan man få lite assistans mån tro?

    Syftet är att kunna tippa ner fronten en smula då "bilstereosänkning" händer rätt bra där bak..

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Coilover

    Coilovers är hur bra som helst om man vill kunna finjustera höjden & få den hårdare i väghållningen, baksidan är att den oftast blir irriterande stötig i vardagskörning. I synnerhet om det är lite billigare grejer. Finns säkert bra kit som är justerbara i alla dimensioner, kostar därefter dock. Sänkfjädrar av kvalite är nog bättre om du bara vill få ner den men behålla lite komfort, jobbiga där är ju att hitta rätt så den blir jämn fram & bak.
    BMW M5 E34 Turbo
    964hk på hjulen
    Snart med hifi oxå #SÅLD#

    Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

    Comment


    • #3
      Re: Coilover

      Tack för svar!
      Vad tror du om de där jomcoil?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Coilover

        Står ju i texten att den inte ska bli för stötig, men erfarenheten säger annat dock.

        "The damping level has been increased by approximately 25-30% which reduces body-roll but has been kept to a satisfactory level so as not to spoil the ride quality of the car. The ride will be firmer but not too hard."
        BMW M5 E34 Turbo
        964hk på hjulen
        Snart med hifi oxå #SÅLD#

        Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

        Comment


        • #5
          Re: Coilover

          Hm. Jag kör som en gubbe
          Någon racing studs behövs inte precis.
          Men - det kommer behövas något som går att justera mer än en gång, med hänsyn till vad som hamnar i bilen... redan nu - med ungefär 100kg mindre stereo än sluttanken, står den redan rätt duktigt på röven, och hade mått fint av en -2 cm i fronten.

          Det låter ändå som att jag är rimligt rätt ute med att den här typen av produkt verkar lösa mina problem? (om det nu inte finns annat som skulle vara bättre till lågt pris)

          Passade på att inte bara söka på forum men googal en smula, och hittade generellt positiva omdömen om JOM, givet pris, givet konkurrerande märken. Det känns okay!

          Nästa steg är att hitta ngn som kan vara moraliskt stöd vid mekandet, eller helt enkelt bara fixa det... när det kan bli dags *viftar*

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Coilover

            Förstår ditt dilemma, att kunna justera förenklar saker väldigt mycket i ett bygge. Hade samma problem med m5:an då jag byggde om hela bakvagnen & flyttade in stötdämpartornen i karossen, bilen blev lite hög i bak. Nu sitter det raka fjädrar på e34 bak så det går att kapa lite åt gången & testa sig fram, så det löste sig på det sättet. Dock kan man få samma fenomen att bilen blir stötig om man måste kapa för mycket då fjädern förlorar arbetsområde. Nu är det ju "ovala" fjädrar på e39 fram så det går ju inte att modda på nåt sätt endå, utan att byta ut fjädern. Om du skulle besöka stockholm kan jag ev. fixa bytet, men är övertygad om att det finns nån i dina trakter som klarar jobbet
            BMW M5 E34 Turbo
            964hk på hjulen
            Snart med hifi oxå #SÅLD#

            Mercedes-Benz Viano 3.0CDI

            Comment


            • #7
              Re: Coilover

              Även jag kör som en gubbe och har inte direkt en bil som inbjuder till aktiv körning.

              Men bilen behövde komma ner och jag var måttligt intresserad av att åka runt i en stenhård vagn..

              Köpte KW Street Comfort och är riktigt nöjd. kanske inte billigast men rostfria och av en helt annan kvalisort mot dessa billiga kit.
              Lika bekväma som original men ger betydligt trevligare bil att köra då det inte kränger 10% av vad det gjorde tidigare, samt tillräckligt ställbara för att få vettig stance.

              Att sätta raggarfjädrar/sänkningssats på en E60 känns inte riktigt rätt i mina ögon.
              Du skall ju faktiskt åka runt med bilen också, inte bara vara snygg parkerad... :-)

              Jag köpte mina hos Sjöbergs Däcktjänst som erbjöd ypperlig service..
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: Coilover

                d5mikabe --
                Det vore grymmast med lite hjälp på temat!
                Återkommer och hör om det 'fortfarande är läge' när det blir dags, sannorlikt i början av sommaren.

                Jalle - Det där verkar helt i min smak givet hur det är beskrivet, tack! Tillsvidare pselar prislapp in i bilden oxå.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Coilover

                  Sök på "bmw e60 gewindefahrwerk" på ebay.de så kommer du få många träffar på coilovers i olika prisklasser.

                  Om du vill handla i Sverige bör Schmiedmann.se har ett par olika alternativ också.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: Coilover

                    Ett par googlingar senare tycks de här JOM dämparna ha gjort en god hög folk nöjda. Det är i en prisklass som får betraktas som rimlig. Om jag nu gubbkör gör det la inget att den är styv heller xP

                    Stort tack för input.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Coilover

                      Originally posted by zrken View Post
                      Ett par googlingar senare tycks de här JOM dämparna ha gjort en god hög folk nöjda. Det är i en prisklass som får betraktas som rimlig. Om jag nu gubbkör gör det la inget att den är styv heller xP

                      Stort tack för input.
                      Till dom bilarna jag bara vill ha låga så har jag köpt TA och JOM, en golf och en polo.
                      Det funkar fint för lågt som fan går det att ställa, men fullständigt utan någon komfort, stenhårt och bilen studsar på ett ganska icke trafikvänligt sätt, även när dom inte står i bott kan jag tillägga.

                      Till min E34 540 köpte jag D2 coils, dessa kostade runt 8k och är helt annorlunda uppbyggda, även om du ställer ner bilen riktigt mycket så finns det ändå lite fjädringsväg plus att dom är ställbara i hårdhet med.

                      Till din bil, köp något riktigt, jag kan lova att du kommer ångra dig annars!
                      Inte kul att ha en bmw som har sämmre komfort än en lada niva....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Coilover

                        Tack för sannorlikt ovärderlig input... Hmhm. Onekligen fått mig att tänka till. Före all maximalvikt är i bilen och hur den sitter då får styra om det skall bli snack om sänkning... 8k på fjädrar ska det sjukt mkt till innan det händer

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Coilover

                          Originally posted by zrken View Post
                          Tack för sannorlikt ovärderlig input... Hmhm. Onekligen fått mig att tänka till. Före all maximalvikt är i bilen och hur den sitter då får styra om det skall bli snack om sänkning... 8k på fjädrar ska det sjukt mkt till innan det händer
                          Ja, med min ringa erfarenhet av coilovers så tänker iaf jag typ såhär, bil som jag värderar typ 10k som inte behöver ha vare sig komfort eller nån vidare väghållning, ja då köper man billiga coils.

                          Har man däremot en bil som man förväntar sig nån form av väghållning och komfort i, som tex min 540 som allt för ofta gör 200km/h+ så lär man nog lägga några extra kronor.

                          Även om man som du tänker att man kör som en gubbe och inte tycker det gör något att det blir lite stötigt så vågar jag nästan sätta min ena hjärnhalva på att du kommer ångra dig om du går på det billiga alternativet.
                          Du har ju för f*n en E60, behandla den väl!!

                          BTW, jag tyckte 8k var någorlunda billigt jämfört att renovera den hydrauliska nivåregleringen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Coilover

                            Jag köpte XYZ till min E39:a. Tror Hewi gjorde samma sak. Berättade vad jag skulle ha dem till och fick fjädrar bak anpassade för extra vikt. Sen tog jag med gummi-packningar istället för camber-justering för bättre komfort. Men den är stötig ändå såklart trots mjukaste läget....

                            Detta gjorde jag efter först provat med vanliga sänkfjädrar. De blev inte bra på min bil, höjden blev aldrig perfekt.
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                            Comment


                            • #15
                              Re: Coilover

                              Intressant tråd att hitta

                              Jag har nyligen införskaffat mig ett kitt med BC Racing coilovers som skulle behöva monteras på min BMW E90 LCI. Har dock ingen erfarenhet utav att meka med bilen själv så måste ha hjälp.

                              Någon här inne som känner sig manad att stå till tjänst kanske? Kan bjuda på några :- efter att vi diskuterat igenom det.. (Kanske på en radie på ca 20 mil runt Nyköping?)

                              Comment

                              Working...
                              X