Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Ny" bil !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Ny" bil !

    Då var det dags att begrava 406'an (eller sälja i delar)

    För mycket klagomål på besiktningen, och annat som jag vet behöver bytas snart.. (~11k + arbete inom ett år)

    Självklara lösningen är att byta upp sig !
    Hoppas ni kan komma med några tips.
    • 3000 mil/år, håller gärna ner förbrukningen
    • Norrland, "skogsväg" till jobbet som inte alltid är plogad, så gärna 4wd
    • Dragkrok, då det ska vara min bruksbil (KOMBI!)
    • Bra halvljus !
    • Rimliga ägarkostnader, dvs helst inga 6000:- i årsskatt som nu


    Sen tror jag inte det var så mycket mer att bry sig om, kom med förslag
    Eller jo en grej, runt 100k kan jag nog lägga.

  • #2
    Re: "Ny" bil !

    BMW 325Xi passar in bra på de kraven du spaltat upp

    Kostar runt 100k.

    Exempel:

    http://www.blocket.se/kiruna/BMW_325....htm?ca=13&w=3

    Finns billigare också.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: "Ny" bil !

      Faktiskt kollat på bmw, fast diesel då
      Både 1 & 3-serien, enligt registreringsbeviset drar en såndär 0.94 L/mil blandad körning.. Har du några erfarenheter av hur det stämmer ?

      För om det gör det har jag sparat in dieselskatten på 620 mil med min nuvarande bil :P

      Comment


      • #4
        Re: "Ny" bil !

        Vw golf, Volvo v50, Ford focus (självklart nyare modeller)
        alla dom har låga ägandekostnader och bra dieselmotorer med låg skatt

        Comment


        • #5
          Re: "Ny" bil !

          v50 känns intressant !
          Även kollat runt hos bilhandlarna i stan.

          Skoda octavia 2010, 2 L diesel, är det någonting att ha ?
          Föredetta taxi så den har gått 30'000 mil...
          Vet av egen erfarenhet att turbo, generator och stötdämpare bör kollas upp vid dom milen, utöver kamremsbyte och vanlig service.

          Comment


          • #6
            Re: "Ny" bil !

            Kolla på autopower.se där finns det mycket info om bränsleförbrukning på 1 och 3-serie diesel bland annat.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: "Ny" bil !

              Originally posted by K_arlstrom View Post
              v50 känns intressant !
              Även kollat runt hos bilhandlarna i stan.

              Skoda octavia 2010, 2 L diesel, är det någonting att ha ?
              Föredetta taxi så den har gått 30'000 mil...
              Vet av egen erfarenhet att turbo, generator och stötdämpare bör kollas upp vid dom milen, utöver kamremsbyte och vanlig service.
              köp ej skoda om du ska köra landsväg

              Comment


              • #8
                Re: "Ny" bil !

                Originally posted by haapppoooo View Post
                köp ej skoda om du ska köra landsväg
                Håller med, Octavia kombi är inte direkt tyst.
                Körde Rutger_j´s RS kombi några mil från Helsingborg till Vallåkra i höstas och tänkte hur fan låter denna när den inte är dämpad med dynamat eller vad han nu använt för mattor i den.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: "Ny" bil !

                  Jag tror att BMW är ett dåligt val om man söker något med billiga mil, de har dyra delar och drar väl inte så lite heller?

                  Om man ska börja räkna på lite mer långsiktigt så har ju dieselbilarna partikelfilter om de är lite nyare, och det är inte en "tänk om" utan ett "tänk när" du måste byta dessa, och det handlar om typ 20k jobb som man inte gör hemma i garaget direkt, när de ska bytas beror väl på hur bilen blivit körd, snällt körd betyder inte alltid bättre

                  Och dieslarna har väl dessutom en ganska hög skatt?

                  Den enda fördelen jag ser med BMW är "statusen att köra bmw" och det estetiska

                  Om du kör norrlandsväg så är nog en 1 eller 3 serie ganska otrevlig, de finns väl inte ens med 4wd? Och tänk på att de bilarna är smalare än "vanliga" bilar så om du kör på en spårig väg så kommer bilen hoppa mellan spåren för den är för smal för att gå i båda samtidigt

                  Det var min lilla diss av BMW ekonomiskt och praktiskt :P

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Ny" bil !

                    Originally posted by Znurf View Post
                    Jag tror att BMW är ett dåligt val om man söker något med billiga mil, de har dyra delar och drar väl inte så lite heller?

                    Om man ska börja räkna på lite mer långsiktigt så har ju dieselbilarna partikelfilter om de är lite nyare, och det är inte en "tänk om" utan ett "tänk när" du måste byta dessa, och det handlar om typ 20k jobb som man inte gör hemma i garaget direkt, när de ska bytas beror väl på hur bilen blivit körd, snällt körd betyder inte alltid bättre

                    Och dieslarna har väl dessutom en ganska hög skatt?

                    Den enda fördelen jag ser med BMW är "statusen att köra bmw" och det estetiska

                    Om du kör norrlandsväg så är nog en 1 eller 3 serie ganska otrevlig, de finns väl inte ens med 4wd? Och tänk på att de bilarna är smalare än "vanliga" bilar så om du kör på en spårig väg så kommer bilen hoppa mellan spåren för den är för smal för att gå i båda samtidigt

                    Det var min lilla diss av BMW ekonomiskt och praktiskt :P
                    Nu är ju jag partisk men dina "väl" och "typ" var inte helt korrekta

                    Har själv en 118D.

                    -Delarna är inte dyra till bmw(lyx, M och hög prestanda modeller borträknat) utan idag faktiskt ofta billigare än till t.ex Volvo och de flesta japanska bilar , bmw har sänkt sina priser på delar i omgångar genom åren och detta med dyra delar är fortfarande en vanlig missuppfattning.

                    -Min går lätt att köra på under 0.5 om man vill , normalt ligger jag på 0.56-0.58 vilket med tanke på mitt körsätt är riktigt bra.

                    -Partikel filter finns på många av "snål" diselbilarna sedan många år tillbaka så vill man ha ngt hyffsat nytt o snålt kommer man inte undan det , priset och ungefär när det är dags för byte bör man absolut kolla upp innan köp då det varierar ganska kraftigt i miltal/pris! På min behövs byte runt 16000mil och kostar 12tkr idag , priserna för byte går ständigt ned och alternativ såsom rengöring finns redan.

                    - De gamla dislarna som släpper ut mkt har dyr skatt ja , de nyare miljöklassade nej , 1060:-/år kostar min i skatt............

                    -Med dåliga däck är varken 1 eller 3-serie ngn pansarvagn det håller jag med om men med bra märkesdäck är de helt okey! 3-serie finns som fyrhjulsdriven men inte med de mindre "snål" motorerna , X-1 finns med 4-hjulsdrift och mindre motorer men dessa får man inte för 100tkr

                    -Smalare än "vanliga" bilar?? Din Hummer är inte en vanlig bil

                    -Det som jag tycker ligger t.ex min i fatet ekonomiskt sett är försäkringen som enl mig är lite dyr , för mig kostar min 5800:-/år helförsäkrad med 1500mil/år och 6000:- i självrisk på vagnskadan.

                    Detta var mitt lilla försvar av Bmw ekonomiskt och praktiskt
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Ny" bil !

                      Det finns en del avvigsidor med den stora ökningen dieselbilar:

                      En bil med partikelfilter måste varmköras regelbundet, annars beckar den ihop. Partikelfiltret och avgasreningen har full effekt endast när det är varmt, så vid korta körningar, t.ex hemmifrån till dagis så spyr de ut mycket stoftpartikar.
                      Och framförallt så skall svänghjulet bytas vid ca 20000 mil....

                      Men kör man mycket är de ju ett bra val.

                      Vad gäller bilvalet ger jag inga tips, har ju kört och skruvat med i stort sett alla nya bilar de senare åren. Och köpte en 406 igen. ( Men Ceeden är väl ihopskruvad.)
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: "Ny" bil !

                        Har du tittat något på Subarus modeller? Stämmer väl in rätt bra med dina krav, vet däremot inte vad försäkring/skatt går på men det kan man ju ta reda på. Har förövrigt inte ägt någon själv utan vad jag hört/läst/sett. Men det ska väl inte hindra dig från att ta en funderare?
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Re: "Ny" bil !

                          Ska göra det som krävs för att få bilen igenom besiktningen, fyller på olja och skiter i att byta kamrem osv just nu. Går inte att komma billigare undan med en ny bil, svårare än jag hoppades på det här :P

                          Skoda = högljudd, inte bra... Ska ta mig en provkörning ändå när den kommer in till bilhandlarn och se hur illa det är !

                          Znurf/Hewi: haha ! humörhöjande OCH vettigt, partikelfilter tänkte jag inte på, ytterligare en fördel med dieseln jag har just nu..

                          Robsarve: Hmmm kanske lika bra att hålla sig till äldre diesel för mig då, 1 mil till jobbet, sen ofta något att göra på vägen hem så 3 mil via centrum, kanske inte är tillräckligt ? Peggen hinner "aldrig" bli ordentligt varm på väg till jobbet :/

                          Lillalilja: De är fina bilar, men ligger väldigt högt i pris begagnade.. kanske kan ha tur någon gång om jag håller koll

                          Comment


                          • #14
                            Re: "Ny" bil !

                            kia sportage ? 4 hjulsdriven

                            Comment


                            • #15
                              Re: "Ny" bil !

                              Originally posted by Hewi View Post
                              -Smalare än "vanliga" bilar?? Din Hummer är inte en vanlig bil

                              -Det som jag tycker ligger t.ex min i fatet ekonomiskt sett är försäkringen som enl mig är lite dyr , för mig kostar min 5800:-/år helförsäkrad med 1500mil/år och 6000:- i självrisk på vagnskadan.

                              Detta var mitt lilla försvar av Bmw ekonomiskt och praktiskt
                              Mja touché :P Men jag hade faktiskt en 3-serie för något år sen, jag vet inte hur de nyare 3-serie modellerna är, men den jag hade (en gammal E36) var smalare än spåren som blev i vägen av övriga trafiken, vilket gjorde att man konstant gled mellan spåren, vilket jag upplevde som ganska obehagligt :P

                              Och försäkringar kan ja inte prata om, försäkringsbolagen skrattar ont och länge när jag kontaktar dem och de hör vad jag har för bilar att försäkra :P

                              Jag försöker inte få någon att inte välja en bmw, men tycker att man ska försöka tänka ut så mycket som möjligt vilka utgifter som kommer och vad man kan vänta sig, men i BMWs försvar så är det ju BETYDLIGT mer folk som skulle välja en BMW än en Hummer :P Opraktisk och onödig, which makes it awesome :P Så vad man än säger så känns det lite som stenkastning

                              Comment

                              Working...
                              X