Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old December 5th, 2018, 18:36   #41
Mag75
Member

Default Re: "Om du får välja" listan...

Quote:
Originally Posted by octan View Post
Ser hyfsat enkelt ut. Beroende på hur tjocka plattor du har hemma, så kapar du till 1 - 2 adapterplattor. Ta loss originalhögtalaren och använd som mall så du får rätt form. Blir det 2 lager så räcker det att den inre har samma form. Eftersom plattorna bygger uppåt så behöver du mest troligt inte klippa upp plåten även om du går upp en storlek.

Brukar oftast vara ganska stor skillnad på 5,25 kontra 6,5. I det nedre frekvensområdet alltså.
Ja med adapter plattor slipper jag nog kapa plåt, så visst kan jag köra 6.5".
Men ett problem till är att med dörren stängd så täcker i-brädan en stor del av högtalaren. Så skulle nog behöva kapa upp och flytta högtalaren bakåt i dörren i allafall, för att få den att "spela fritt" . Men den mindre roliga är väl att jag måste bygga något vettigt av dörr sidorna sedan också...

Mag75 is offline   Reply With Quote
Old December 6th, 2018, 01:07   #42
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 609 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Tyvärr växer inte inte riktigt bra 5 1/4" på träd, men jag tror en av mina Teamkillar sitter på ett par Morel som är sparsamt använda om det kan vara intressant!

Förr Förr när DLS hade Morel i sitt sortiment så var faktiskt 5 1/4" bättre än 6,5"

Jag lyssnade inte på dom med koll på den tiden, köpte 6,5" för att bara en vecka senare köpa 5 1/4"

Men som Octan säger så har dagens 6,5" produkter fantastisk botten .... om man väljer rätt högtalare

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Old December 6th, 2018, 18:45   #43
Mag75
Member

" Men som Octan säger så har dagens 6,5" produkter fantastisk botten .... om man väljer rätt högtalare "

Ja det är nog det man tar för givet ofta tror jag Får hoppas man väljer några som presterar bra i de lägsta frekvenserna.

Sen är min tanke med att köpa 6.5" inte bara för att få mer djup / tryck fram, utan även för att kunna flytta med mid basarna vid ett ev. bil byte. Och då finns det förmodligen mer plats i dörrarna.

Nu har jag inte bestämt mig för om jag skall välja Morel eller Gladen mid basar(..Focal verkar inte sälja lösa element). Beror ju lite på pris också...minns inte ca. priserna för Morels serier som va intressanta, men låg nog i de lite dyrare segmenten.
Men Morel diskanter får det nog bli.

Fick förövrigt mina kablar från er (Ljudbyggaren)...levererade till mitt ombud idag, så får se om man förbereder för högtalare & steg genom att dra dessa nu i helgen.

Last edited by Mag75; December 6th, 2018 at 18:51.
Mag75 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules