Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalartips till SAAB 9000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalartips till SAAB 9000

    Ska bygga om min bräda och dörrsidorna fram i Saab 9000:an. Jag ska då ha ett par 5.25":er i brädan och ett par 6.5" i dörrsidorna.

    Jag vill ha tips på schyssta högtalare och ett schysst steg. Jag ska köpa allt begagnat och det får inte kosta mer är 5000kr.

    Tack på förhand!
    // Lantz

  • #2
    Re: Högtalare tips!

    Hett tips: Skit i dörrsidorna, de är ett _helvete_ att få skrammelfria vid basande.

    Bygg in ett par 6,5" i brädan istället. Jag röstar för Amegakit (svarta serien är nyast) på högtalarfronten iallafall, steg för det som blir över.

    Comment


    • #3
      Re: Högtalartips till SAAB 9000

      Har en seriöst byggd bräda för just 9000 ombyggd för 6,5" med stålbaffel och dämpad är den oxå klädd i svart vinyl som kan säljas

      Comment


      • #4
        Re: Högtalartips till SAAB 9000

        Så här gjorde jag i min 9000, vart extremt högt med bara Zensonic drivet på HU.

        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Högtalare tips!

          Originally posted by espii View Post
          Hett tips: Skit i dörrsidorna, de är ett _helvete_ att få skrammelfria vid basande.

          Bygg in ett par 6,5" i brädan istället. Jag röstar för Amegakit (svarta serien är nyast) på högtalarfronten iallafall, steg för det som blir över.
          500 kr till ett steg att driva ett kit för 4500 kronor, du skojar nu va?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Högtalartips till SAAB 9000

            Originally posted by Softis View Post
            Så här gjorde jag i min 9000, vart extremt högt med bara Zensonic drivet på HU.


            Hoppas du kan köra bilen med sätet i bakersta läget samt liggande!
            Inte den mest optimala placeringen av inte ETT utan TVÅ par högtalare
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Högtalartips till SAAB 9000

              Håller med Nonne där
              Är en skymf mot Amega att köpa steg för 500 kr
              Då är det bättre att spara pengar en månad till för att köpa ett ordentligt steg Då Amegorna sväljer mycket effekt


              Finns ju ett Billigare alternativ ifall man ska köra Amega DRVQ 6 som är utan filter och diskanter för 1750 kr

              DLS Ultimate US6.2

              http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159

              Bra pris nu 2500:- sen ett steg för ca samma pengar
              Vilket Steg du ska köpa överlåter jag till andra

              Comment


              • #8
                Re: Högtalare tips!

                Originally posted by espii View Post
                Hett tips: Skit i dörrsidorna, de är ett _helvete_ att få skrammelfria vid basande.

                Bygg in ett par 6,5" i brädan istället. Jag röstar för Amegakit (svarta serien är nyast) på högtalarfronten iallafall, steg för det som blir över.
                Vad tror du om att sätta in ett par 5.25":er och ett par 6.5":er i brädan?
                Hur gör man då för att få bra ljud i baksäten om det är ett helvete att bygga i dörrarna?

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalartips till SAAB 9000

                  Originally posted by partyvan View Post
                  Har en seriöst byggd bräda för just 9000 ombyggd för 6,5" med stålbaffel och dämpad är den oxå klädd i svart vinyl som kan säljas
                  Tack, men nej tack. Jag har aldrig gjort någon bräda så det känns som det är halva nöjjet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalartips till SAAB 9000

                    Originally posted by Softis View Post
                    Så här gjorde jag i min 9000, vart extremt högt med bara Zensonic drivet på HU.

                    Snyggt byggt!
                    Men jag skulle vilja använda armstödet
                    Men skulle det inte gå att få in ett par 6.5":er nere i vänstra hörnet? Om man bultar baffeln direkt i plåten bakom dörrsidan borde det gå att få skrammel fri va?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalartips till SAAB 9000

                      Originally posted by The one n only View Post
                      Håller med Nonne där
                      Är en skymf mot Amega att köpa steg för 500 kr
                      Då är det bättre att spara pengar en månad till för att köpa ett ordentligt steg Då Amegorna sväljer mycket effekt


                      Finns ju ett Billigare alternativ ifall man ska köra Amega DRVQ 6 som är utan filter och diskanter för 1750 kr

                      DLS Ultimate US6.2

                      http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159

                      Bra pris nu 2500:- sen ett steg för ca samma pengar
                      Vilket Steg du ska köpa överlåter jag till andra
                      Vad tror du om detta paket som finns på dbakuten?
                      http://dbakuten.se/detail-item_id-318817

                      Dock skulle vilja ha ett par 5.25":er, ett par 6.5":er plus ett slutsteg för 5000kr.

                      Eller skulle man lägga ut 7500kr så får man både 6.5" paketet plus detta?
                      http://dbakuten.se/detail-item_id-318818

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högtalare tips!

                        Originally posted by Nonne View Post
                        500 kr till ett steg att driva ett kit för 4500 kronor, du skojar nu va?
                        Står i första posten att han vill köpa begagnade högtalare och steg för 5000 kr.
                        Audi A6 2,4 Quattro
                        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                        Comment


                        • #13
                          Re: Högtalartips till SAAB 9000

                          Kan säga att jag satt bakom högtalarna och inte jämte dom som alla får för sig.
                          Spelar bra mycket bättre än att ha dom vid fötterna eller i brädan.

                          Fattar inte varför alla ska gnälla på att ha dom där, bättre ställe finns fan inte.

                          Till TS, ska du ha högtalare i armstödet?
                          Jag gjorde tvärt om, jag använde mina högtalare som armstöd istället
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Högtalartips till SAAB 9000

                            Hej, vill bara inflika lite
                            Ska sälja ut grejerna i min Saab nu, har skaffat en ny bil som ska piffas upp lite.

                            Köp min instrumentbräda
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=7840

                            Och mitt framsystem
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=7890

                            Så har du 2500kr kvar att lägga till slutsteg!
                            Har tävlat med bilen och kommit bra till, en fin kombo!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Högtalartips till SAAB 9000

                              Originally posted by Softis View Post
                              Kan säga att jag satt bakom högtalarna och inte jämte dom som alla får för sig.
                              Spelar bra mycket bättre än att ha dom vid fötterna eller i brädan.

                              Fattar inte varför alla ska gnälla på att ha dom där, bättre ställe finns fan inte.

                              Till TS, ska du ha högtalare i armstödet?
                              Jag gjorde tvärt om, jag använde mina högtalare som armstöd istället

                              Har du verkligen lyssnat i en bil med högtalare i brädan? Om du gjort det och tyckte det lät sämre än din installation så måste nåt ha varit fel. ;-) Mpjligtvis att ditt spelade högre, men då mest från högtalaren närmast. Midbasar skulle jag kunna tänka mig att montera sådär, men inte då mellanregister & diskant.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X