Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x15tum, vilken låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x15tum, vilken låda?

    Tjenare! Det var et tag sedan jag var på detta forum ( senast var november 2014 men tror inte jag skrev nått då.)
    Men till saken, har testat att köpa ett par 15tummare från billebro
    (ja jag vet att billebro är skit, ni behöver inte påpeka det då dem skickade fel basar/ eller var det felskrivet på deras sida... och dem har inte svarat på mitt mail än)

    Men till saken basarna var riktigt svåra att få till en baslåda i teorin i bassbox 6 så höll på ett tag och tänkte att ca 180l portat borde ju vara bra.
    Gjorde lådan och när jag testspelade så gick basarna i bott så fort man drog över volym 16 på stereon och det kändes knappt som 2st 15 tummare.
    Det vart lite bättre när jag satte för porten, då kunde jag åtminstånde dra upp volymen till 18. ( brukar köra på runt 20-22 i vanliga fall)

    Så nu till min lilla fråga, vilken låda ska jag köra på? sluten, portad? isåfall vilken volym och allt det där? är det någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

    384 mm diameter
    355 mm håldiameter
    139 mm inbyggnadsdjup
    4 ohm
    200 W rms
    800 W peak
    Resonant Frequency(fs): 55 Hz
    DC Resistance(Re): 3.15 Ohm
    Mechanical Q(Qms): 4
    Electromagnetic Q(Qes): 1.2
    Total Q(Qts): 0.9
    Compliance Equivanlent Volume(Vas): 310 Ltr
    Mechanical Compliance of Suspension(Cms): 265 mm/N
    BL Product(BL): 10.1 Tm
    Diaphragm Mass inc. Airload(Mms): 96.7 g
    Surface Area of Cone(Sd): 908 cm2


    Jag litar inte fullt på dessa värden men om ni kan fixa någon låda som är bättre än den jag har så borde det vara kung!

    Lådan jag har nu är följande
    180L
    avstämning var 40hz när den var portad (i teorin), sluten vet jag inte
    porten är
    378x90x187mm HxBxL

    Mvh Daniel!

  • #2
    Re: 2x15tum, vilken låda?

    ingen som vill hjälpa?

    Comment


    • #3
      Re: 2x15tum, vilken låda?

      Hej!
      Nu är inte jag ngn expert på detta men jag tror att man inte bör stämma av lådan under basens resonansfrekvens vilken i detta fallet är höga 55Hz, därav den låga effekttåligheten.
      Jag tror tyvärr inte att dessa är lämpliga i bil överhuvudtaget och speciellt inte om man vill att det skall spela hyffsat djupt ned i frekvens.
      Troligen därför du hade problem med att få till en låda i ditt baslådeprogram.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: 2x15tum, vilken låda?

        Originally posted by Hewi View Post
        Hej!
        Nu är inte jag ngn expert på detta men jag tror att man inte bör stämma av lådan under basens resonansfrekvens vilken i detta fallet är höga 55Hz, därav den låga effekttåligheten.
        Jag tror tyvärr inte att dessa är lämpliga i bil överhuvudtaget och speciellt inte om man vill att det skall spela hyffsat djupt ned i frekvens.
        Troligen därför du hade problem med att få till en låda i ditt baslådeprogram.
        så sant så, det här är bara för att ha tills jag har råd med något annat då dessa var skit.(känns inte som 2 15 tummare, mer som en 12a ) får se hur jag gör. funderar på en 100L sluten låda full med dämpning och om det inte blir bättre så får jag bygga nå jävla toppar och ha i garaget hos farsan istället...

        Comment

        Working...
        X