Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

    Tja!

    Funderade lite på om jag skulle lägga upp mitt projekt här överhuvudtaget då jag var lite osäker på hur kvalitén skulle bli på bygget.
    Men eftersom vintern är lång och jag är trött på oljud till musik så ska det väl gå att göra något lite seriöst.
    Planen är absolut inget sq bygge utan spl om något. Prioritet är att det ska hålla med volymen på fullmutter i ett dygn.
    Vågar inte säga mer än så då jag har en förmåga att ändra planer ungefär 11 gånger om dagen.

    Saker som finns hemma som troligen kommer hamna i.
    Kenwood kdc-bt92sd
    6st Ground-Zero 7x10.
    2st Biltema Silver 95Ah.

    Behöver lite förslag på ett slutsteg som skulle kunna driva gz 7x10orna. Tror dom låter helt okej med effekt.

    Vi köpte bilen i februari från öland. Streckkörde 58mil hem utan problem.
    31 april kom en golf och körde rakt i framhjulet.
    Så har tillbringat senaste 5 månaderna med att laga den, och det spårade väl ut lite lätt.

    Jag vet inte om ni är nå intresserade på att se nå bilder på "icke-billjuds-relaterat" men lite sånt kommer det bli ändå.

    Dagen innan krocken.


    Strax efter.


    Ett par månader senare och många timmar i garaget.


    Ett stycke riktig motor.


    Ett stycke betydligt renare och finare motor.


    En generator. !!


    Avgasrör (ljudrelaterat )


    Kaross på plats.


    Bygga baterilådor.
    Klaga inte på min svetsning


    Målat.


    På plats. Syns nog knappt då allt är svart. Ska ett till batteri i såklart men det är ute på vift. Vet inte om det även syns att en generator till har hittat dit. Blir 2st 90A.


    Började med lite kabelarbete. Min lilla sax hjälper en del.


    Jordade motorn i ramen.
    Vänster sida.

    Höger sida.


    Köpte 5meter silvrig 50mm2 nyss så jordandet kan fortsätta till veckan.
    Plus blir Blå, så söker 5 meter blå 50mm2

    Är först idag jag börjat med något ljudrelaterat så därav min trådstart.
    Tar mer än gärna emot konstruktiv kritik!
    Attached Files

  • #2
    Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

    Vilket jobb, täckte inte försäkringen allt?

    Comment


    • #3
      Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

      det här skall bli kul att se.. Har åkte i pilsnerjänkar flera gånger och gråter när man hör hur dom skrålar med till överdistade 6x9r, både som musiker och som bilstereobyggare.

      Kör hårt och fota mycket.
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • #4
        Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

        Försäkringen ville lösa in bilen. Men jag tyckte det var synd att den skulle bli konservburkar. Så jag tog deras pengar och köpte bilen för skrotningspremien. Hade planer på att låta den bli en riktigt långtidsprojekt från början men då ville försäkringsbolaget ha en liten hållhake så dom behöll 1/4 del av pengarna tills jag kan visa upp att den är säker att framföra på vägen. Så till våren ska den vara klar.

        En sak kan jag lova att det blir ingen märkbar dist, det är jag också allergiskt emot.
        Sen vill jag ha ordentligt med mid. Finns ju en del utrymme i både dörr och skuff på en sånt här åbäke.

        Comment


        • #5
          Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

          Ett par rejäla plastade lådor i dörrarna kan ju i så fall vara helt fantastiskt trevligt!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

            Det som är sämst med dörrarna är att rutan går 5cm innanför dörrsidan så det blir lite besvärligt att bygga lådor. Men en ordentlig dörrsida samt dämpa dörren borde gå bra. Kanske kan köra portat?

            En plan jag har är ju att ha 2st batterier fram och inget bak i skuffen. Borde räcka till det jag har tänkt. Men jag har fått lite storhetsvansinne och tycker alla kablar ska vara 50mm2. Från generator, imellan batterier, generator, startmotor samt 2st bak till skuffen.
            Det blir ~4st 50mm2 på varje + fram. Hur löser man det med polskor tro. Vill avsäkra allt direkt på pluspolen.

            Funderar på http://shop.seastreamsgarage.se/sure...a9a6f211160151 sånna och dra ett gängat plattjärn och köra med ANL säkringar till varjekabel.
            Tips?

            Comment


            • #7
              Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

              Ska du köra någon slags portad lösning behöver det var riktigt tätt runt dörren. tätt modell tätningsklegg runt dörrsida. läckage är döden.
              Bedömt svårt att få ihop, men har gjorts. EvilAudio tex.

              50kvadrat är trevligt. Det kör jag oxå. Delvis pga det passar bra i stegens matningshåll.

              Som inspiration till hur man kan lösa säkringshållare: http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=673
              Även en bit ner där ser du hur jag bultat ihop matarkabel direkt på säkring, direkt på skena. En sådan lösning kan göras direkt på polplint oxå (har jag på ett av batterierna men i annat inlägg).

              Trevligheten med att ha batteri i skuffen närmare stegen är att vid större strömuttag är man mindre beroende av kabelns kapacitet och har så att säga 'reservmos' närmare till hands i form av batteriet.

              För egen del, som en note to self, ska det byggas grejjor med mer än ca +1kw total effekt ska jag bygga med ett extra batteri, placerat bak.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                Det är precis den lösningen på säkringshållare jag tänkte köra på
                Kan man köra med vanligt järn tro? Vet att det inte leder lika väl som koppar och alu men har svårt att tro att jag märker någon skillnad.
                Vart köper man billigast ANL säkringar, blir ju ett par

                Planen är att spela rätt högt men med "lite" effekt. Framförallt till basen. Hade tänkt ligga på runt 1kW. Dels för att det blir lite driftsäkrare, samt att det inte blir så dyrt att köpa in, eller köpa nytt när man har eldat steget.
                Tips på prisvärda slutsteg som lämnar mos mottages gärna. Är troligen på jakt efter 2st 4kanals samt 1st monoblock. Har kollat på SPL Ice men hörde någon säga att dom blir varma vid användning, och det går icke!

                Comment


                • #9
                  Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                  Ser riktigt bra ut! En tanke som slog mig, har du slipat rent från färg där du har jordat? Annars är det tyvärr som gjort för kass jord.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                    Det är slipat och stålborstat och thinnertorkat under alla skor

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                      Har inte fått så överdrivet mycket gjort, eller ja, nästan ingenting.
                      Fixade bättre montering samt ordning på säkringshållaren som går in och ger saker i bilen ström. Tror det går till ljuset framför allt.
                      Har även dragit matningen till HU igenom den.
                      Men jag tycker att förra ägaren har varit väldigt generös med säkringar, 40A till en ~2.5mm2 kabel kan väl inte vara godkänt?

                      Klippte även bort lite överflödigt.



                      50mm2 från generator.


                      Min fina lilla slang jag tyckte verkade bra när jag beställde den. Råkade köpa en absolut skitliten från biltema först så vågade inte göra samma misstag. tyckte att 36mm borde bli bra.. Blev lite väl saftig.


                      Anledning till att det stått lite still är att någon här hemma tyckte jag skulle bygga en kaninbur... Ska målas och ska på handtag, haspar osv.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                        Kaninbur? En rätt fet baslåda med en lite väl tilltagen port ser jag.
                        Mini Cooper goes Pioneer
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                        Volvo V50
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                        Sponsorer som håller mig flytande:
                        Pioneer, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                          Originally posted by Landén View Post
                          Kaninbur? En rätt fet baslåda med en lite väl tilltagen port ser jag.
                          <Det gäller att ha sina prioriteringar klara>

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                            Visst kan man ha kaniner i med.. Lite dämpning skadar inte.. Sorry för offtopic!

                            Det skall bli riktigt kul att se hur du har tänkt dig dörrar och bagage. Bagaget är visserligen stort men dörrarna kan bli en utmaning.
                            Mini Cooper goes Pioneer
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                            Volvo V50
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                            Sponsorer som håller mig flytande:
                            Pioneer, Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pontiac Parisienne Pilsner Skrovgrå 1965.

                              haha. Nu är buren inomhus här hemma och jag har börjat få ordning på lite andra saker så nu ska jag nog fan kunna ta mig lite tid åt mäster projektet.
                              Ljudet kommer nog inte riktigt än på ett tag dock.

                              Men jag ligger nästan sömnlös och undrar hur jag ska bygga. Eller framförallt vad jag ska ha för slutsteg.
                              Setupen blir nog för att det ska vara lite enkelt.
                              6st 4ohm 7x10"
                              2st 8ohm mid fram.
                              2st 8ohm driver fram.

                              Skulle gärna se att det går att hålla på 4ohm för att slippa värme samt strömförbrukning. 2st 4ch sen kanske ett mindre 2ch skulle kanske duga.
                              Eller hur skulle ni lägga upp det? tänkte försöka hålla det hyffsat budget.

                              Körde med Rockford Fosgate T400-4 till hatthyllan i somras. körde 2kanaler i 4ohm samt 2kanalare i 2ohm. dom högtalarna som fick en egen kanal lät betydligt mycket bättre.

                              Comment

                              Working...
                              X